Αμβέρσα, Πειραιάς και… Ειδομένη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 19 Απριλίου 2016 14:13
Δύο στοιχεία που απεικονίζουν την αύξηση στο πρώτο τετράμηνο του έτους στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων τόσο στο λιμάνι του Πειραιά όσο και σε εκείνο της Αμβέρσας αποτελούν ίσως τον πλέον αδιάψευστος μάρτυρας της δυναμικής που έχει αποκτήσει το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά ελέω COSCO.
Σύμφωνα λοιπόν με το πλέον επίσημα στοιχεία αύξηση της τάξης του 4% σημείωσε το λιμάνι της Αμβέρσας στα φορτία σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι έναντι αύξησης 9,6% που παρουσίασε παρουσιάζει το πρώτο τρίμηνο του 2016, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), θυγατρική της cosco pacific ltd. Συνολικά, όπως αναφέρει και το ΑΠΕ-ΜΠΕ, διακινήθηκαν 806,9 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 736,4 χιλιάδων το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Τον Μάρτιο του 2016, ο ΣΕΠ διαχειρίστηκε 275,1 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 266,5 τον αντίστοιχο μήνα του 2015, παρουσιάζοντας άνοδο 3,2%. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η άνοδος οφείλεται στο γεγονός ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν πλέον το λιμάνι του Πειραιά ως διαμετακομιστικό κόμβο για τη μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων τους σε χώρες της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης.
Εκ της συγκρίσεως των στοιχείων εξάγεται αβίαστα το συμπέρασμα για την δυναμική που αποκτά το λιμάνι του Πειραιά αλλά και της σημασίας που αποκτά πλέον ως προς την αναδιαμόρφωση των εμπορευματικών ροών από και προς την κεντρική Ευρώπη. Δυναμικής που παρά το γεγονός ότι αποτελούσε πεποίθηση τόσο των χρηστών των λιμενικών εγκαταστάσεων αλλά και πεφωτισμένων διοικήσεων που διήλθαν από το «τιμόνι» του ΟΛΠ παρέμενα «παγιδευμένη» εξ αιτίας του «ασφυκτικού κρατικού εναγκαλισμού» και των απορρεουσών εξ αυτού καταστάσεων.
Αποκλεισμένη σιδηροδρομικά... η Ειδομένη
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη του ΣΕΠ αναφορικά με τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί στην Ειδομένη με το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής για περίπου 31 ημέρες, ανέφεραν ότι η εταιρεία, παρά τις υποσχέσεις που της έχουν δοθεί ότι θα ανοίξει, έως σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Πρόσθεσαν ότι για την αντιμετώπιση του προβλήματος, έχουν βρεθεί εναλλακτικές διαδρομές από Βουλγαρία και Ρουμανία για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, μέσω του σιδηροδρόμου, κάτι όμως που έχει σημαντικό κόστος για το ΣΕΠ, κατά περίπου 6.000 ευρώ ανά συρμό.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε νωρίτερα στο ΣΚΑΪ ο Αναστάσιος Σεχπερίδης, εκπρόσωπος των μεταφορικών εταιρειών 282 βαγόνια με προϊόντα παραμένουν εγκλωβισμένα σε ελληνικό έδαφος σημειώνοντας τις ζημιές που καταγράφουν εξαγωγείς, και όχι μόνο ενώ χαρακτήρισε την κατάσταση απαράδεκτη. Για επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη, που παραμένει κλειστή για 32η μέρα από μετανάστες και πρόσφυγες, το αργότερο έως την Πέμπτη, διαβεβαίωσε ο Νίκος Τόσκας, στον απόηχο των έντονων διαμαρτυριών από επιχειρηματικούς φορείς μιλώντας σε εκπομπή του skai . «Αν όχι σήμερα, αύριο, μεθαύριο εγώ πιστεύω ότι η γραμμή θα είναι κανονικά σε κυκλοφορία» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο κύκλοι των παραγωγικών τάξεων αλλά και των χρηστών των λιμενικών εγκαταστάσεων σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη μεταξύ των άλλων σχολιασμών του αποκλεισμού της Ειδομένης άφηναν να εννοηθεί ενδεχομένως οι πρόσφυγές –μετανάστες αποτελούν «θύματα εκμετάλλευσης επιτήδειων», με «ταπεινά ελατήρια» που γνωρίζοντας τη σημασία της σιδηροδρομικής σύνδεσης, επιχειρούν να τορπιλίσουν τη δυναμική του Πειραιά αλλά και εν γένει τη θέση και σημασία της χώρας στις διεθνείς μεταφορές με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Ο σιδηροδρομικός αποκλεισμός τη Ειδομένης πρόσθεταν με νόημα αποτελεί «βούτυρο στο ψωμί» των άσπονδων φίλων της Ελλάδας αλλά και εκείνων που υποστηρίζουν το «ιμπεριουμ» των λιμανιών της Β. Ευρώπης και των άριστων σιδηροδρομικών τους εξυπηρετήσεων και καλύψεων.
Σύμφωνα με την Ημερησία, οι ελληνικές εταιρείες, που έχουν έρθει αντιμέτωπες με ρήτρες για μη έγκυρη παράδοση εμπορευμάτων, διακόπτουν τη συνεργασία τους με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και επιλέγουν πλέον ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς για τα εμπορεύματά τους τα φορτηγά. Η αγωνία τους είναι να μη χάσουν τα συμβόλαιά τους στο εξωτερικό.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΣΥΝΔΔΕ&Λ Βασίλης Μπαρμπαγιάννης, «αυτή τη στιγμή έχει σταματήσει η ελεύθερη διακίνηση προϊόντων τόσο ελληνικών όσο και πρώτων υλών που εισάγουμε με τεράστιες απώλειες για την ελληνική οικονομία».
Ο ίδιος μίλησε για κίνδυνο απολύσεων εργαζομένων, σημειώνοντας ότι τον Δεκέμβριο που είχε μείνει κλειστή η γραμμή για περίπου ένα μήνα τουλάχιστον 200 εργαζόμενοι σε ελληνικές εταιρείες είχαν απολυθεί.
Παράλληλα, οι απώλειες για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδέχεται να φτάσουν και πάλι τα 2 εκατ. ευρώ, με ότι αυτό σημαίνει για το μέλλον της εταιρίας και του εμπορευματικού της έργου.
Σε περίπτωση, δε, που εταιρίες προχωρήσουν σε διεκδίκηση αποζημιώσεων για τη ζημιά που έχουν υποστεί από το κλείσιμο της Ειδομένης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα βρεθεί σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση, αν όχι αντιμέτωπη με «λουκέτο».