Κρουαζιέρα: «Βολές κατά ριπάς» δέχθηκε το τέλος επιβατών
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2024 10:53
Στο νομοθέτημα που θα ετοιμαστεί από τα συναρμόδια υπουργεία για να γίνει πράξη η κλιμακωτή επιβολή τέλους ανά επιβάτη και ιδιαίτερα στο χρόνο εφαρμογής του που θα προσδιορίζεται είναι στραμμένο τώρα το ενδιαφέρον των φορέων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της κρουαζιέρας αλλά και των tour operators.
Οι τελευταίοι κατά παγία τακτική έχουν ήδη πωλήσει τα «πακέτα» κρουαζιέρων για την διετία 24-25 γεγονός που αν το ειδικό τέλος επιβληθεί άμεσα ή εντός του επομένου έτους «ανοίγει τρύπα» εσόδων την οποία είναι άγνωστο σε ποιους θα επιμεριστεί. Χαρακτηριστικό του προβληματισμού η πρόσφατη «τοποθέτηση» της CLIA η οποία πρότεινε την εφαρμογή του τέλους από το 26. Η CLIA αμέσως μετά την εξαγγελία στη ΔΕΘ είχε με ανακοίνωσή της επισημάνει μεταξύ άλλων ότι εκτιμά την ισχυρή συνεργασία του κλάδου της κρουαζιέρας με την Ελλάδα και έχει ζητήσει επανειλημμένα περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, οι οποίες ωφελούν τόσο τις τοπικές κοινωνίες όσο και τους επισκέπτες. Μάλιστα σημείωνε χαρακτηριστικά ότι "οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες. Θα πρέπει, επίσης, να εφαρμοστεί έπειτα από έγκαιρη προειδοποίηση. Τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να επανεπενδύονται απευθείας στις λιμενικές λειτουργίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες".
Πρόσφατα εξειδικεύοντας τα μέτρα η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού υπολόγισε το ετήσιο έσοδο από την επιβολή του τέλους στα 50 εκατ. ευρώ. Διευκρινίζοντας ότι τα έσοδα θα δίνονται κατά το ένα τρίτο στους δήμους, κατά ένα τρίτο στο υπουργείο Ναυτιλίας και κατά ένα τρίτο στο υπουργείο Τουρισμού.
Όσον αφορά την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Χωρίς τις απαραίτητες λειτουργικές παρεμβάσεις σε λιμένες και νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιέρας, η επιβολή τελών ως μοναδική παρέμβαση δεν θα έχει το επιδιωκόμενο αποτελέσματα για τη βιωσιμότητα των προορισμών, υποστηρίζει ο ΣΕΤΕ ο οποίος και βρέθηκε σε «κοινή ρότα» με την CLIA ως προς την παροχή των εσόδων από το τέλος για την βελτίωση των λιμενικών υποδομών.
Ωστόσο «παροικούντες την Ακτή Μιαούλη» που έχουν βαθιά γνώση της τεχνικής πλευράς περί την κατασκευή λιμενικών έργων και ιδιαίτερα του υψηλού κόστους αλλά και χρόνου που απαιτείται σχολίαζαν ότι το «σπάσιμο» των εισπράξεων από το τέλους «δια του τρία» δεν θα αποδώσει ως προς την συγκέντρωση των απαιτούμενων κονδυλίων για την βελτίωση των λιμενικών υποδομών αλλά θα δώσει την ευκαιρία στις τοπικές κοινότητες να χρησιμοποιήσουν τα ποσά για άλλες δράσεις ενδεχομένως άσχετες με τις λιμενικές λειτουργίες και ανάγκες αλλά προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. «Το έργο το έχουμε ξαναδεί» σχολίαζαν υπενθυμίζοντας ότι στο «παρελθόν» έγιναν «μαλλιά κουβάρια» τρία συναρμόδια υπουργεία (Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Οικονομίας) με τα υπουργεία Εθνική Άμυνας και Τουρισμού «θεατές» όταν τέθηκε το θέμα της συγκέντρωσης κεφαλαίων για λιμενικές παρεμβάσεις απο τα συγκεντρούμενα λιμενικά τέλη απο τα ακτοπλοίκά εισιτήρια. Με τα πλοία του τομέα να γιγαντώνονται σε μεγέθη και μεταφορικές ικανότητες επιβατών, πλην ελαχίστων περιπτώσεων σε δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου, οι λιμενικές υποδομές πλέον δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του συγκεκριμένου στόλου γεγονός που προσθέτει στον γενικότερο προβληματισμό. Η λογική του Couleur Locale και της διατήρησής του σε πολλά δημοφιλή λιμάνια, νησιωτικά και μη, φαίνεται πως έχει ξεπεραστεί επίσης από την κυριαρχούσα λογική της ασφαλούς αποεπιβίβασης, της εφαρμογής των μέτρων ασφαλείας και του ISPS.
Αξίζει επίσης να υπενθυμιστεί ότι σχεδόν σε ετήσια βάση η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) καταθέτει μια εμπεριστατωμένη αναφορά στο ΥΝΝΠ αξιοποιώντας την εμπειρία των πλοιάρχων του ακτοπλοϊκού στόλου για τις ελλείψεις και κινδύνους στα νησιωτικά λιμάνια. Η αναφορά αυτή επι της ουσίας «φωτογραφίζει» μια σειρά θεμάτων που απασχολούν και τους πλοιάρχους των κρουαζιερόπλοιων που καταπλέουν σε δημοφιλείς προορισμούς όταν «έχει καιρό...» καθώς τα μεγάλα μεγέθη είναι ευπρόσβλητα στην δύναμη των ανέμων ενίοτε σε «ρηχές» λιμενολεκάνες στις οποίες φιλοξενούνται σκάφη αναψυχής, και όχι μόνο.
Ακόμη και σήμερα, παρά τις προσπάθειες που έγιναν κατά το παρελθόν και δεν τελεσφόρησαν για την συγκέντρωση του πλήρους ελέγχου για την κατασκευή των λιμενικών υποδομών ή και των λιμενικών παρεμβάσεων στο ΥΝΝΠ, λόγο έχουν τα συναρμόδια υπουργεία Άμυνας, Εσωτερικών, Οικονομίαw και Τουρισμού γεγονός που απλά ανάγει ένα θέμα μείζονος σημασίας στο δαιδαλώδες της γραφειοκρατίας. Η κρουαζιέρα αποτελεί ιστορία επιτυχίας για την Ελλάδα, έχοντας συνεισφέρει 1,4 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία το 2022. Η CLIA έχει ζητήσει, εδώ και καιρό, περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και συνεργάζεται συστηματικά με προορισμούς στην Ελλάδα για την εφαρμογή αποτελεσματικών συστημάτων διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού για τα κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία το ΥΝΝΠ φαίνεται να επεξεργάζεται ένα σύστημα διαχείρισης ελλιμενισμού αλλά παραμένει άγνωστο, προς ώρας, αν οι εταιρίες που διαχειρίζονται κρουαζιερόπλοια που διαπλέουν το Αιγαίο θα δεχθούν να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους καθώς δεν συμπεριλαμβάνουν μόνο προσεγγίσεις σε ελληνικά νησιά δημοφιλή ή μη.
Επιπρόσθετα στις αιτίες προβληματισμού για τον υπερτουρισμό, που δεν είναι φαινόμενο αποκλειστικά ελληνικό (Ισπανία, Ολλανδία, Ιταλία κλπ) δεν είναι τόσο ο όγκος των επιβατών που «προγραμματισμένα» κατέρχονται από τα κρουαζιερόπλοια σε διάφορους προορισμούς που «πήζουν» από κόσμο, όσο το γεγονός ότι στην συντριπτική πλειοψηφία τους δεν αγοράζουν τίποτα ή σχεδόν τίποτα από τους προορισμούς αυτούς με τον εμπορικό κόσμο να εμφανίζεται δυσαρεστημένος παρά το γεγονός ότι έχει υπολογιστεί τι «αφήνει» στην τοπική οικονομία ο κάθε επιβάτης. Είναι προφανές και στην περίπτωση αυτή ότι οι tour operators έχουν ήδη καλύψει κάθε ενδεχόμενο αγορών, μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, ενώ ρόλο στην διαμόρφωση της αγοραστικής διάθεσης διαδραματίζουν και τα εντός των κρουαζιερόπλοιων καταστήματα.
Η Μεσόγειος και οι προορισμοί της για τον τομέα της κρουαζιέρας ήταν είναι και θα είναι μέσα στις πρώτες επιλογές των εταιριών που δρομολογούν πλοία τους στην Μεσόγειο. Τα πρώτα στοιχεία προγραμμάτων για το 2026 δεν αφήνουν περιθώρια παρανοήσεων για τους στόχους των εταιριών που δίπλα στους γνωστούς και ιδιαίτερα δημοφιλείς προορισμούς έρχονται να προσθέσουν νέους με βάση τα αποτελέσματα «εσωτερικών δημοσκοπήσεων» που διεξήγαγαν μεταξύ των επιβατών τους. Με την Ανατολική Μεσόγειο να παραμένει εκτός λόγω της συνεχόμενης γεωπολιτικής αστάθειας οι προορισμοί σε Αιγαίο και Ιόνιο φαίνεται να είναι και οι «τερματικοί» για την ευρύτερη περιοχή με την Ελλάδα και την Τουρκία να παραμένουν στις πρώτες θέσεις της λίστας των προτιμήσεων.
H Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης
"Η Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης εκφράζει την έντονη ανησυχία της για τα μέτρα που εξήγγειλε πρόσφατα η κυβέρνηση σχετικά με τη Σαντορίνη και τον τουριστικό τομέα της που όχι μόνο αποτελεί τον κρίσιμο οικονομικό κλάδο, αλλά έχει και ισχυρή συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας", σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
"Είναι μέτρα, που όχι μόνο δε συμβάλλουν στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της τουριστικής ανταγωνιστικότητας, αλλά και που εάν δεν τροποποιηθούν άμεσα, ενδέχεται να οδηγήσουν σε μία από τις χειρότερες τουριστικές περιόδους των τελευταίων ετών.
Η επιβολή τους πλήττει την επιχειρηματικότητα και βάζει τη Σαντορίνη σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς, όπως αντίστοιχους στην Ισπανία, Τουρκία και Ιταλία, οι οποίοι ενισχύουν διαρκώς τις τουριστικές τους υποδομές προσφέροντας ευνοϊκότερο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Με αυτά τα δεδομένα, ο τουρισμός στη Σαντορίνη τίθεται σε δυσχερή ανταγωνιστική θέση στον παγκόσμιο χάρτη, γεγονός που υπονομεύει την αναπτυξιακή προοπτική του νησιού.
Καλούμε την κυβέρνηση να αφουγκραστεί τις ανάγκες των τοπικών επιχειρήσεων και να προχωρήσει στις απαραίτητες τροποποιήσεις που θα επιτρέψουν στη Σαντορίνη να παραμείνει ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, διασφαλίζοντας την οικονομική βιωσιμότητα του νησιού και την επιβίωση των επαγγελματιών του κλάδου".
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.