Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Μ. Δεληγιάννη: Θετική η εικόνα και η αποτίμηση της Ευρωπαϊκής κρουαζιέρας- Πρωταγωνίστησε στην επανεκκίνηση η Ελλάδα

0Maria Deligianni CLIA Photo

Καθώς η φετινή περίοδος της κρουαζιέρας μετά τα «κύματα» της πανδημίας που δοκίμασε τον τομέα τείνει να «κλείσει» η κα Μαρία Δεληγιάννη, Γενική Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας – CLIA κλήθηκε από το “theseanation.gr” να κάνει μια πρώτη αποτίμηση. Στη συνέντευξή της μεταξύ άλλων σημειώνει πως η Μεσόγειος ήταν πάντα και παραμένει κορυφαίος προορισμός για την κρουαζιέρα ένα τονίζει τον ηγετικό ρόλο που διαδραμάτισε η Ελλάδα στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας.

1) Ποια η εικόνα για την πορεία της Ευρωπαϊκής κρουαζιέρας λίγο πριν την «αυλαία» της τρέχουσας περιόδου που είναι και η «πρώτη» ουσιαστικά μετά την αναγκαστική διακοπή που επέβαλε η πανδημία το 2020 και τις αρχές του 2021;

Η εικόνα είναι σίγουρα θετική και επιβεβαιώνει τη δυναμική της επανεκκίνησης της κρουαζιέρας. Ειδικά στην Ευρώπη, κρουαζιέρες γίνονται ήδη από τις αρχές του καλοκαιριού σε όλους τους δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης, δηλαδή στην Ιταλία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Βρετανία και τη Γαλλία, καθώς και στην Γερμανία, την Κροατία, την Πορτογαλία, τη Μάλτα, την Κύπρο, τη Νορβηγία, τη Δανία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία. Αξίζει να σημειωθεί ότι περισσότεροι από 2 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν ταξιδέψει με κρουαζιερόπλοιο από τον Ιούλιο του 2020 έως και σήμερα και η τάση αυτή συνεχίζεται αυξητική. Από το 16% του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων που βρίσκονταν σε λειτουργία τον Ιούνιο, έχουμε φτάσει σήμερα στο 56% και έως το τέλος του έτους εκτιμούμε ότι θα αγγίξουμε το 80%, με 220 κρουαζιερόπλοια σε λειτουργία. Αυτή η θετική εικόνα επιβεβαιώθηκε και κατά το πρόσφατο Seatrade Cruise Global, που πραγματοποιήθηκε παραδοσιακά στο Μαϊάμι όπου οι ηγέτες του κλάδου μας συγκεντρώθηκαν μετά από καιρό και εστίασαν στην επόμενη μέρα. Δεν μιλήσαμε για τις επιπτώσεις της πανδημίας αλλά επιβεβαιώσαμε ότι ο κλάδος μας είναι ζωντανός, τα πρωτόκολλα υγείας λειτουργούν, η ικανοποίηση των επισκεπτών είναι υψηλή και η πληρότητα των κρουαζιερόπλοιων αυξάνεται.

2) Ποια είναι η εκτίμησή σας για το γεγονός ότι όλο και περισσότερες εταιρίες που διαχειρίζονται κρουαζιερόπλοια ανακοινώνουν ότι θα δρομολογήσουν περισσότερες μονάδες τους στη Μεσόγειο;

Η Μεσόγειος ήταν πάντα και παραμένει κορυφαίος προορισμός για την κρουαζιέρα. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της CLIA σχετικά με τις προτιμήσεις των επιβατών, για το 2019, η Μεσόγειος είναι ένας από τους τρεις δημοφιλέστερους προορισμούς, μετά από την Καραϊβική/Μπαχάμες και την Ασία/ Κίνα.
Ωστόσο η περιοχή αναμένεται να διαδραματίσει ακόμα πιο δυναμικό ρόλο, ειδικά η Ανατολική Μεσόγειος, ενισχύοντας την ήδη ισχυρή θέση της στον χάρτη της παγκόσμιας κρουαζιέρας. Αυτή η προοπτική σχετίζεται και με τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας το προηγούμενο διάστημα. Την ίδια ώρα, η Ιταλία παραμένει σταθερά δημοφιλής προορισμός ενισχύοντας το προφίλ της Μεσογείου. Αλλά και η Κύπρος έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πετυχημένη μετάβαση στη νέα πραγματικότητα στηρίζοντας έμπρακτα τον κλάδο παρέχοντας ασφαλές καταφύγιο σε περισσότερα από 25 πλοία καθώς και στήριξη στα πληρώματα.

3) Ποια η εκτίμηση σας για το γεγονός ότι πολλές εταιρίες χρησιμοποιούν για home porting ελληνικά λιμάνια και ποια η σημασία της αύξησης του αριθμού;

Παρότι οι συμπατριώτες μας δεν είναι φανατικοί οπαδοί της κρουαζιέρας, με μόλις 15.000 Έλληνες ταξιδιώτες ανάμεσα στα 30 εκατομμύρια που ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοια το 2019, εντούτοις η Ελλάδα έχει εντυπωσιακή δυναμική και προοπτική στο homeporting. Φυσικά, απαιτείται ανάλογη ανάπτυξη υποδομών, τόσο σε επίπεδο λιμανιών όσο και αεροπορικών συνδέσεων, αλλά ήδη γίνονται σημαντικά βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Με 33 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως –στα προ πανδημίας επίπεδα– η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πιο δημοφιλείς τουριστικά χώρες παγκοσμίως και ο ηγετικός ρόλος της στην επανεκκίνηση του τουρισμού και της κρουαζιέρας φέτος βοήθησε το προφίλ της χώρας και ενίσχυσε το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας για homeporting εδώ.
Ήδη, τα στοιχεία για φέτος είναι εντυπωσιακά: Τουλάχιστον 28 κρουαζιερόπλοια εταιρειών-μελών της CLIA έχουν πλεύσει στα ελληνικά ύδατα, 21 εκ των οποίων χρησιμοποιούν ελληνικά λιμάνια για homeporting. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, μόνο τα 7 λιμάνια του Πειραιά, της Μυκόνου, της Σαντορίνης, του Ηρακλείου, της Κέρκυρας, της Ρόδου και της Θεσσαλονίκης έχουν καταγράψει ήδη περισσότερες από 1.000 αφίξεις και έως το τέλος του έτους μπορεί να φτάσουμε σε εθνικό επίπεδο στο 50% από τις συνολικά 3.899 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που καταγράφηκαν το 2019. Η απρόσκοπτη λειτουργία της κρουαζιέρας αποδεικνύει την επιτυχία της φετινής χρονιάς αλλά και βάζει τις βάσεις για περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας. Όσο για τη σημασία της αύξησης του αριθμού πλοίων που κάνουν homeporting, αυτό ωφελεί την ελληνική οικονομία καθώς αυξάνει την οικονομική συνεισφορά του κλάδου στην Ελλάδα που ήδη φτάνει το 1 δις ευρώ ετησίως.

4) Η επιταχυνόμενη επανεκκίνηση της βιομηχανίας κρουαζιέρας φτάνει τώρα περίπου το ήμισυ του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων των 410 πλοίων στην ενεργό δράση. Ποια η άποψή σας για την εξέλιξη;

Η CLIA εκπροσωπεί 290 κρουαζιερόπλοια εταιρειών-μελών της, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 95% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, έως το τέλος του έτους θα βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία 220 από αυτά τα πλοία, δηλαδή ποσοστό κοντά στο 80%, ενώ εκτιμούμε ότι αυτό το ποσοστό θα φτάσει στο 90% έως τον Απρίλιο του 2022.

5) Σήμερα ως προς το θέμα των μέτρων κατά της πανδημίας και των εμβολιασμών υπάρχει μία «μεικτή εικόνα» στην Ε.Ε. Εκτιμάτε ότι αυτή η εικόνα πρέπει να ξεκαθαρίσει και προς ποια κατεύθυνση; Η διαφοροποίηση των μέτρων σε προορισμούς λιμάνια προβληματίζει;

Πράγματι, η εναρμόνιση των μέτρων και των πολιτικών για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι κεφαλαιώδους σημασίας, καθώς δραστηριοποιούμαστε σε διεθνές περιβάλλον. Ταξιδεύουμε σε διαφορετικές χώρες και σε αρκετές περιπτώσεις, όπως στη Μεσόγειο, ακόμα και σε διαφορετικές ηπείρους. Ειδικά το ζήτημα των διαφορετικών πρωτοκόλλων και των διαφορετικών προδιαγραφών για τα τεστ από χώρα σε χώρα, αποτέλεσε πρόκληση για τα μέλη μας αυτή τη χρονιά. Σε αυτή την κατεύθυνση, οι κατευθυντήριες οδηγίες του EU Healthy Gateways προσφέρουν μιας μορφής εναρμόνισης των εθνικών πρωτοκόλλων, παρότι αποτελούν ουσιαστικά συστάσεις και όχι νομοθεσία.

6) Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα έχει αξιοποιήσει την ανάπτυξη συνεργειών;

Ναι, σε μεγάλο βαθμό. Η ταχύτατη επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, ήδη από τα μέσα Μαΐου, και η επιτυχημένη επανεκκίνηση γενικά του τουρισμού στην Ελλάδα ήταν αποτέλεσμα τέτοιων συνεργειών. Ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι μια ολόκληρη κοινότητα, που δεν αποτελείται μόνο από μας εταιρείες κρουαζιέρας. Επομένως, για να λειτουργήσει σωστά ο κλάδος, οι συνέργειες και οι συνεργασίες με λιμενικές αρχές, κυβερνήσεις, τοπικές αρχές και φορείς και, ειδικά την περίοδο μας πανδημίας, με υγειονομικές αρχές είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Γι’ αυτό και στο τέλος της χρονιάς θα πρέπει να κάνουμε τον απολογισμό μας, να αντλήσουμε διδάγματα και να τα αξιοποιήσουμε κατάλληλα στη προετοιμασία για τη νέα σεζόν του 2022.

7) Ποια είναι η γνώμη μας για τις πρόσφατες δηλώσεις της Ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με το φαινόμενο του υπερ τουρισμού;

Προς αποφυγή φαινομένων υπερτουρισμού, απαιτείται μία ολιστική προσέγγιση διαχείρισης τουριστικών εισροών και προορισμών, ειδικά σε μία χώρα σαν την Ελλάδα που δέχεται 33 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο αεροπορικώς, οδικώς, με την ακτοπλοΐα και τις κρουαζιέρες.

Η CLIA και τα μέλη μας έχουμε αναγνωρίσει καιρό τη σημασία της βιωσιμότητας των προορισμών ακριβώς επειδή προ κορονοϊού υπήρχε μία αυξητική τάση του τουρισμού. Και ενώ σε πολλές περιπτώσεις αποτελούμε μειονότητα, θέλουμε να παίξουμε σημαντικό ρόλο στην εύρεση λύσεων.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνεργαζόμαστε διμερώς με σημαντικούς προορισμούς σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα στην Ελλάδα φέτος συγχρηματοδοτήσαμε μαζί με τους Δήμους και Οργανισμούς Λιμένος του Ηρακλείου Κρήτης και της Κέρκυρας τη διεξαγωγή αξιολογήσεων αυτών των δύο προορισμών από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GSTC). Στόχος είναι να βοηθήσουμε στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου μέλλοντος. Σχεδιάζουμε επίσης να συμβάλουμε σε μια παρόμοια αξιολόγηση για τον δήμο Αθηναίων. Επίσης, τον Ιούνιο δεσμευτήκαμε να στηρίξουμε τη νέα πρωτοβουλία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO) και της Ελληνικής Κυβέρνησης για την ανάπτυξη του πρώτου κέντρου έρευνας θαλάσσιου τουρισμού στον κόσμο. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η συλλογή και ανάλυση στατιστικών στοιχείων θα μας βοηθήσει όλους να εντοπίσουμε πού πραγματικά βρίσκεται το πρόβλημα.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter