Ψηφίσθηκε από την Ολομέλεια το ν/σ για την ολοκληρωμένη στρατηγική νησιωτικής Πολιτικής
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2021 06:37
Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή».
Επί της Αρχής του νομοσχεδίου θετικά ψήφισε η κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης το καταψήφισαν.
Κατά πλειοψηφία, ψηφίσθηκαν τα τρία άρθρα του νομοσχεδίου και οι δύο υπουργικές τροπολογίες που έθεσε σε ονομαστική ψηφοφορία ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ειδικότερα άρθρο 22 που αφορά την διαδικασία εξαίρεσης πλοίων από την πλοήγηση σε λιμένες και χορήγησης πιστοποιητικού εξαίρεσης έλαβε 158 θετικές ψήφους, 120 «κατά» και 22 «παρών»
Το άρθρο 25 για την ανανέωση συμβάσεων λιμενικών υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης απόβλητων πλοίων και καταλοίπων φορτίου ψηφίσθηκε από 158 βουλευτές, ενώ 142 το καταψήφισαν
Το άρθρο 30 για την εξαίρεση συγκεκριμένων έργων ναυσιπλοΐας και θαλάσσιας επιτήρησης από τις διαδικασίες περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, δεσμεύσεων και μελετών επιπτώσεων ψηφίσθηκε από 158 βουλευτές, 132 το καταψήφισαν και 10 τάχθηκαν με το «παρών»
Οι δύο υπουργικές τροπολογίες που αφορούν τον επανακαθορισμό των προστίμων για παραβάσεις των ορίων εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών καθώς και τον επαναπροσδιορισμό των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων ψηφίσθηκαν από 158 βουλευτές, ενώ τις 142 τις καταψήφισαν.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης κλείνοντας τη συζήτηση, εξέφρασε τα θερμά του συλλυπητήρια για τον θάνατο του πρώην υπουργού και πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Σήφη Βαλυράκη και πρόσθεσε ότι «όπως είπα σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχα με την κυρία Βαλυράκη, τα έμπειρα στελέχη του ΛΣ δεν θα αφήσουν καμία "σκιά" και θα διερευνηθούν όλα»
Σχετικά με το νομοσχέδιο, ο υπουργός το χαρακτήρισε «μεταρρυθμιστική τομή στην αναπτυξιακή πορεία των νησιών μας» που «αλλάζει τα δεδομένα στον αποσπασματικό τρόπο που το Ελληνικό Κράτος προσέγγιζε τη νησιωτικότητα». Τώρα, είπε, «αυτό γίνεται με ένα ολιστικό, συνεκτικό και αποτελεσματικό τρόπο, με μετρήσιμους δείκτες και έλεγχο». Εξέφρασε πάντως την λύπη του «που ο ΣΥΡΙΖΑ έδειξε να είναι προσκολλημένος στο παρελθόν και δεν ψήφισε το νομοσχέδιο».
Στην ομιλία του ο υφυπουργός ΝΝΠ κ. Κ. Κατσαφάδος ανέφερε τα ακόλουθα:
«Αυτό το οποίο θέλω να πω είναι ότι σε τόσο κρίσιμα ζητήματα δεν πρέπει να χωρούν μικροπολιτικές λογικές. Έχουμε πληγωθεί πάρα πολύ και είμαι σίγουρος ότι μπορεί να μας δοθεί η ευκαιρία βάζοντας μπροστά τον ρεαλισμό και την ανάγκη την οποία έχει η χώρα να πάμε μπροστά. Αφήστε, λοιπόν, τις ιδεοληψίες και ελάτε να δουλέψουμε όλοι μαζί. Και πιο κοινός τόπος από την ανάδειξη της νησιωτικότητας της χώρας μας δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Όλοι μέσα στην Αίθουσα πιστεύω ότι καταλαβαίνουμε και αναγνωρίζουμε τον εθνικό ρόλο, την εθνική σημασία, την οποία έχει η στήριξη των νησιών και των νησιωτών μας, τα κοινωνικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει, τα οικονομικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει και, αν θέλετε, το αίσθημα δικαίου. Διότι αυτό λέει το Σύνταγμα, ότι όλοι οι πολίτες είμαστε ίσοι ο ένας με τον άλλον. Και δεν πρέπει οι νησιώτες, όπως και αυτοί οι οποίοι μένουν σε ορεινές περιοχές της χώρας μας να αισθάνονται ότι δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλους τους άλλους.». Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής κ. Κώστας Κατσαφάδος μιλώντας στη Βουλή για το σχέδιο νόμου για μια ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο της πατρίδας μας.
Το κείμενο της ομιλίας του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κώστα Κατσαφάδου
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι Βουλευτές, θα ήθελα να ξεκινήσω την τοποθέτησή μου απ’ αυτά, τα οποία είπε ο καλός φίλος και συνάδελφος, ο Γιάννης Λοβέρδος.
Πραγματικά, αυτό το οποίο θα περίμενε κανείς -κι εγώ προσωπικά αυτό περίμενα- θα ήταν σε τέτοιες κρίσιμες στιγμές, τις οποίες βιώνει η χώρα και λόγω των εθνικών θεμάτων και λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και τις συνέπειες τις οποίες έχει, να βρίσκαμε κοινούς τόπους και να προσπαθούσαμε να επενδύσουμε πάνω σε αυτούς, ούτως ώστε να ενισχύσουμε τις άμυνες της χώρας και να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες αυτής.
Και πιο κοινός τόπος από την ανάδειξη της νησιωτικότητας της χώρας μας δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Όλοι μέσα στην Αίθουσα πιστεύω ότι καταλαβαίνουμε και αναγνωρίζουμε τον εθνικό ρόλο, την εθνική σημασία, την οποία έχει η στήριξη των νησιών και των νησιωτών μας, τα κοινωνικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει, τα οικονομικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει και, αν θέλετε, το αίσθημα δικαίου. Διότι αυτό λέει το Σύνταγμα, ότι όλοι οι πολίτες είμαστε ίσοι ο ένας με τον άλλον. Και δεν πρέπει οι νησιώτες, όπως και αυτοί οι οποίοι μένουν σε ορεινές περιοχές της χώρας μας να αισθάνονται ότι δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλους τους άλλους.
Και αυτή τη στιγμή τι κάνουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Οφείλω να συγχαρώ τόσο τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, τον Γιάννη Πλακιωτάκη, όσο και τους Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου γι’ αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, την οποία έκαναν.
Δεν είναι ένα νομοθέτημα το οποίο ήρθε μέσα σε μία μέρα, όπως κάποιοι προσπαθούν να περάσουν, για να ικανοποιήσει δικά μας συμφέροντα, τη μεγαλομανία του Υπουργού ή για να μπορέσει να συγκεντρώσει εξουσίες. Είναι ένα νομοθέτημα, το οποίο είναι αποτέλεσμα ενός πάρα πολύ μεγάλου διαλόγου, ο οποίος έγινε με όλους τους δημάρχους, τους περιφερειάρχες, με δεκατέσσερεις περιφερειακούς διαλόγους οι οποίοι διεξήχθησαν με τριακόσιους είκοσι επτά φορείς, οι οποίοι συμμετείχαν και κατέθεσαν προτάσεις. Και θα διαφωνήσω με τον κ. Αλεξιάδη που έφυγε πριν από λίγο από το Βήμα. Και στην Επιτροπή η συντριπτική πλειοψηφία των φορέων ήταν υπέρ του νομοσχεδίου.
Σας ακούω, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ, να λέτε από τη μία ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε άλλες συνθήκες, συνθήκες ελέγχου γύρω από τη νησιωτικότητα και από την άλλη, ότι είναι ουτοπικό, ότι είναι ένα άδειο πουκάμισο, όπως είπατε. Τι από τα δύο ισχύει; Ή το ένα θα ισχύει ή το άλλο. Δεν μπορεί να ισχύουν και τα δύο. Δεν μπορεί να είμαστε και με τον αστυφύλακα και με τον χωροφύλακα.
Πραγματικά, απορώ. Πώς είναι δυνατόν; Διότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και η Νέα Δημοκρατία αυτό θέλει να περάσει αυτή τη στιγμή με την κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου, το πόσο σημαντικό είναι για τη χώρα, όχι για τη Νέα Δημοκρατία, η ενίσχυση της νησιωτικότητας, το να μη βλέπουμε τη νησιωτικότητα αποσπασματικά και μέσα από ένα ολιστικό σχέδιο με συνθήκες κατάλληλες και με εργαλεία απαραίτητα και έλεγχο, να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε τις υποδομές και τις συνθήκες για την κοινωνική ισορροπία, την οποία πρέπει να έχουν και για την οικονομική ανάπτυξη όλων αυτών των περιοχών.
Και αυτό κάνουμε. Διαμορφώνουμε το πλαίσιο, τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αυτές τις πολιτικές μας. Και καταθέτουμε και τρία χρηματοδοτικά εργαλεία, το καθένα από τα οποία για διαφορετικά έργα και διαφορετικές διαδικασίες. Υπάρχει το Πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ το οποίο έχει να κάνει κυρίως με κρατικά έργα υποδομής για τα λιμάνια μας, τις μεταφορές μας.
Είπε ο κ. Σαντορινιός -και θα τον διαψεύσω, γιατί θα μιλήσω περισσότερο ως Βουλευτής, αν και η μισή μου καταγωγή είναι από τα Δωδεκάνησα, από την Κάρπαθο, αλλά είμαι και Βουλευτής, ο οποίος έχω και τόσα νησιά στην εκλογική μου περιφέρεια- το εξής. Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά, κύριε Σαντορινιέ. Αν πάτε στην Αίγινα, υδροφόρες υπάρχουν ακόμη, που λέτε ότι δεν υπάρχουν υδροφόρες. Υπάρχουν στην Αίγινα, εδώ απέναντι, στο πιο κοντινό νησί.
Οι υδροφόρες συνεχίζουν να υπάρχουν σε πολλά μέρη. Και μας είπατε ότι δεν υπάρχουν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό που πρέπει όλοι να κατανοήσουν είναι ότι αυτά τα τρία χρηματοδοτικά εργαλεία, όχι μόνο το Πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ, το οποίο θα βοηθήσει καταλυτικά στην καλύτερη διαδικασία, σε ό,τι έχει να κάνει με τις άγονες γραμμές. Ανοίγω πάλι μια παρένθεση. Οι άγονες γραμμές ήταν 90 εκατομμύρια. Το έχουμε φτάσει στα 130 εκατομμύρια. Φέτος, θα δώσουμε 138 εκατομμύρια.
Ξανανοίγω και δεύτερη παρένθεση, αν θέλετε. Πείτε ένα «μπράβο», κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν υπάρχει νησί, το οποίο να είναι αποκομμένο. Δεν υπάρχει ούτε ένα νησί.
Εγώ μπορώ να σας πω παραδείγματα επί Κυβερνήσεως του ΣΥΡΙΖΑ, όπου τα Κύθηρα, που είναι στην εκλογική μου περιφέρεια και αυτά, για πάνω από έξι μήνες δεν είχαν σύνδεση, με τον Πειραιά.
Σήμερα, μέσα στην πανδημία δεν υπάρχει ένα νησί το οποίο να είναι αποκλεισμένο. Ούτε ένα νησί δεν είναι αποκλεισμένο. Αυτό δεν είναι κάτι σημαντικό, κάτι σοβαρό, το οποίο έχει συντελεστεί;
Μας ρωτάτε, πού θα βρούμε τα λεφτά. Αναφέραμε το Παρακαταθηκών και Δανείων, ευρωπαϊκούς, κοινοτικούς πόρους, το ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Από πού αλλού θα βρούμε τα λεφτά; Δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι για να βρούμε τα λεφτά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Δεν υπάρχουν «λεφτόδεντρα», όπως σας έχουμε πει ξανά στο παρελθόν.
Εσείς, όμως, μας λέτε να σας πούμε τώρα τα ποσά, όταν τώρα φτιάχνουμε τα εργαλεία για να μπορέσουμε να το κάνουμε. Ήσασταν τόσο τελειομανείς άραγε; Είπατε για ωραίους τίτλους. Να σας θυμίσω τους δικούς σας τίτλους; Να σας θυμίσω ποια ήταν η προσφορά σας στα νησιά; Να σας θυμίσω ποιοι αύξησαν 10% με το καλημέρα τον φόρο στα εισιτήρια; Να σας θυμίσω, ποιοι αυτή τη στιγμή το έχουν καταργήσει; Να σας θυμίσω ποιοι δεν έδωσαν μάχη και χάθηκαν μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ; Και προσπαθούμε εμείς σε αυτούς -δυστυχώς, μόνο σε αυτούς- οι οποίοι έχουν σηκώσει το βάρος το μεταναστευτικού και έχουμε αποκαταστήσει αυτήν την αδικία. Άλλες κυβερνήσεις το έκαναν; Εσείς δεν ήσασταν αυτοί οι οποίοι είχατε δώσει αυτά τα αποτελέσματα;
Μήπως είναι λάθος το Πρόγραμμα Χρηματοδότησης Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας, για να στηρίξουμε τις πολύ μικρές, τις μικρές και τις μεσαίες επιχειρήσεις στα λειτουργικά τους κόστη, για να μπορέσουν να είναι βιώσιμες και ανταγωνιστικές; Αν θα εγκριθούν τα χρήματα μέσα από αυτό το πρόγραμμα, εκεί θα πάνε, για να μην κλείσουν αυτές οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Ή μήπως δεν είναι σημαντικό το Ταμείο Θαλάσσιας και Γαλάζιας Οικονομίας, για να επενδύσουμε στην καινοτομία, τη ναυπηγική, να μπορέσουμε να επενδύσουμε στο περιβάλλον; Πώς θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε συνθήκες και όρους για να μείνουν οι νησιώτες στα νησιά τους; Πώς θα μπορέσουμε να πείσουμε Έλληνες πολίτες να πάνε στα νησιά και να εργαστούν, να επενδύσουν; Αυτή θα είναι η επιτυχία του προγράμματος. Εκεί θα κριθεί εάν το πρόγραμμα είναι επιτυχημένο ή όχι, όταν θα οδηγήσει οι Έλληνες από τις πόλεις να ξαναγυρίσουν στα νησιά τους, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Υπάρχουν βέβαια και άλλα πράγματα τα οποία υπάρχουν στο νομοσχέδιο. Θα αδικήσω τους ήρωες του Λιμενικού Σώματος, οι οποίοι έχουν καταφέρει να μειώσουν σε ένα ποσοστό 85% τις ροές των προσφύγων και των μεταναστών στη χώρα μας, όπου υπάρχουν διαδικασίες για να μπορέσουμε πλέον να αντιμετωπίσουμε γραφειοκρατικά προβλήματα και απαραίτητες διαδικασίες, για να δημιουργήσουμε κατάλληλες συνθήκες στα τμήματα προμηθειών, ούτως ώστε να μην ζήσουμε φαινόμενα και καταστάσεις, να μην μπορεί να κινηθεί το φουσκωτό ή το πλωτό του Λιμενικού επειδή δεν έχει καύσιμα, να μην ζήσουμε τέτοιες απαράδεκτες καταστάσεις που δεν υπήρχαν ανταλλακτικά και ήταν στάσιμα και ήταν σταματημένα όλα τα οχήματα και όλα τα μέσα του Λιμενικού. Τα έχουμε ζήσει. Όλοι τα έχουμε ζήσει αυτά στις περιφέρειές μας, τις περιοχές μας. Έπαιρνες τηλέφωνο το Λιμεναρχείο και έλεγες: «Γιατί δεν φεύγει το φουσκωτό να κάνει τον έλεγχο;», και σου απαντούσαν: «Δεν έχουμε καύσιμα». Αυτή δεν ήταν η απάντηση;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν θέλω να προχωρήσω γιατί δεν έχω και πολύ χρόνο. Θα ήθελα να σταθώ, όμως, σε ό,τι έχει να κάνει με το ζήτημα πλοηγών.
Είναι κάτι καινούργιο το οποίο γίνεται ή εξυπηρετούμε, όπως λέτε, άλλα συμφέροντα; Η πραγματικότητα ποια είναι; Ισχύει στις περισσότερες χώρες και στα περισσότερα λιμάνια η εξαίρεση, το πιστοποιητικό εξαίρεσης;
Και μιλάτε για την Πλοηγική Υπηρεσία που και εσείς, κύριε Σαντορινιέ, γνωρίζετε, αλλά και ο κ. Δρίτσας, γιατί παρακολουθείτε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, τι κατάσταση υπάρχει.
Κι εμείς είμαστε εδώ για να προστατέψουμε όλη αυτήν την ιστορία και δεν κοιτάζουμε, όπως λέτε, πώς να την ιδιωτικοποιήσουμε, γιατί αν θέλαμε να την ιδιωτικοποιήσουμε, δεν θα προσλαμβάναμε καινούριο κόσμο ούτε θα μπαίναμε στη διαδικασία να φέρουμε αυτές τις νέες πλοηγίδες. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Όμως, να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δίνεται μια ευκαιρία, δίνεται μια πολύ μεγάλη ευκαιρία. Δυστυχώς, δεν προλαβαίνω να μιλήσω για το άρθρο 25. Εμείς καταργήσαμε ένα άρθρο γιατί θα καταδικαζόμασταν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για έναν νόμο που τον είχατε φέρει από το 2017 και δεν το είχατε εφαρμόσει μέχρι το 2019 που φύγατε.
Αυτό το οποίο θέλω να πω είναι ότι σε τόσο κρίσιμα ζητήματα δεν πρέπει να χωρούν μικροπολιτικές λογικές. Έχουμε πληγωθεί πάρα πολύ και είμαι σίγουρος ότι μπορεί να μας δοθεί η ευκαιρία βάζοντας μπροστά τον ρεαλισμό και την ανάγκη την οποία έχει η χώρα να πάμε μπροστά.
Αφήστε, λοιπόν, τις ιδεοληψίες και ελάτε να δουλέψουμε όλοι μαζί.