Εκδήλωση στο Ίδρυμα Ευγενίδου: «Ο ρόλος της ψηφιοποίησης των σχολικών βιβλίων και των προγραμμάτων σπουδών στην εκπαιδευτική μας κληρονομιά»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΚΟΙΝΩΝΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2016 15:01
Την Τρίτη 1 Μαρτίου 2016 το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου διοργανώνει εκδήλωση στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου (Λεωφόρος Συγγρού 387, Παλαιό Φάληρο) με θέμα: «Ο ρόλος της ψηφιοποίησης των σχολικών βιβλίων και των προγραμμάτων σπουδών στην εκπαιδευτική μας κληρονομιά». Η εκδήλωση είναι αφιερωμένη στο πρόγραμμα ψηφιοποίησης («Ανάπτυξη Ψηφιακών Υπηρεσιών για τη Δημιουργία Δημόσιας Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Παλαιών Σχολικών Εγχειριδίων») που εκπονήθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στο εν λόγω πρόγραμμα ψηφιοποιήθηκαν σχολικά εγχειρίδια από τον 19ο αιώνα έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980, προγράμματα σπουδών και πρακτικά εκπαιδευτικών φορέων. Το μεγαλύτερο μέρος του υλικού που ψηφιοποιήθηκε ανήκε στο πρώην Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, «καθολικό διάδοχο» του οποίου αποτελεί το Ι.Ε.Π., ενώ επιπλέον υλικό αναζητήθηκε σε άλλες βιβλιοθήκες και ιδρύματα (π.χ. Ίδρυμα Ευγενίδου, Ε.Λ.Ι.Α., Βιβλιοθήκη της Βουλής, Εθνική Βιβλιοθήκη, Ε.Κ.Ε.ΔΙ.Σ.Υ., Ακαδημία Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).
Στην Ημερίδα θα απευθύνουν χαιρετισμό: ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Νίκος Φίλης, ο Υφυπουργός Ιδιωτικών, Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ κ. Αλέξανδρος Χαρίτσης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ. Κώστας Γαβρόγλου, ο πρόεδρος του Ι.Ε.Π. κ. Γεράσιμος Κουζέλης και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης.
Στη συνέχεια, για το έργο θα μιλήσουν: ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς (πρώην πρόεδρος του Ι.Ε.Π.), ο κ. Κωνσταντίνος Μανάφης (εκ μέρους του Ιδρύματος Ευγενίδου), ο κ. Αθανάσιος Σκούρας (επιστημονικός υπεύθυνος για το έργο), ο κ. Χάρης Αθανασιάδης (επιστημονικός σύμβουλος για το έργο), ο κ. Θωμάς Παπαπολύζος (εκ μέρους της εταιρείας που επιτέλεσε την ψηφιοποίηση), ο κ. Κοσμάς Πετρίδης (μέλος της τεχνικής ομάδας) και ο κ. Ευστάθιος Στυλιάρης (εκ μέρους της επιτροπής παρακολούθησης του έργου).
Τέλος, θα μιλήσουν εκ μέρους των συνεργαζόμενων βιβλιοθηκών: ο κ.Παύλος Χαραμής (Αντιπρόεδρος του Ι.Ε.Π.), ο κ. Σταύρος Ζουμπουλάκης (Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας), η κα Έλλη Δρούλια (Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων), η κα Κατιάννα Μίχα (Κ.Ε.ΝΕ.Κ.), η κα Ευαγγελία Καταρτζή (Ε.Κ.Ε.ΔΙ.Σ.Υ.) και η κα Ειρήνη Τσουρή (Βιβλιοθήκη Ακαδημίας Αθηνών).
Η ψηφιοποίηση του υλικού είναι πολύτιμη όχι μόνο για την εκπαιδευτική ή την ακαδημαϊκή κοινότητα (καθώς τα ψηφιοποιημένα κείμενα αποτελούν κρίσιμα αναλυτικά «εργαλεία», βιβλιογραφικού τύπου πηγές και κείμενα αναφοράς) αλλά και εν γένει για κάθε Έλληνα πολίτη (ο οποίος έχει πλέον τη δυνατότητα να «επιστρέψει» σε βιβλία που αναφέρονται στη σχολική του ζωή και συνδέονται με καθοριστικό τρόπο με την πνευματική συγκρότηση και ανάπτυξή του).
Με την εν λόγω ψηφιοποίηση ένας τεράστιος όγκος υλικού καθίσταται προσβάσιμος και διασώζεται για τις επόμενες γενιές (αναγνωστών, ερευνητών, εκπαιδευτικών κ.ο.κ.) με συνέπειες που σχετίζονται με την αποτίμηση της σχολικής ζωής στην Ελλάδα, την λογοτεχνική παραγωγή του τόπου (καθώς σημαντικοί Έλληνες λογοτέχνες υπήρξαν συγγραφείς σχολικών εγχειριδίων) και την εν γένει πνευματική κίνηση των ιδεών.
Το έργο πιστοποιεί επίσης την σημασία που έχει η ανάπτυξη συνεργασιών ανάμεσα σε Ιδρύματα, Φορείς και λοιπά θεσμικά όργανα αλλά και την ανάγκη εντοπισμού, επεξεργασίας και διάσωσης αρχειακού υλικού που σχετίζεται με την πολιτισμική πορεία της χώρας. Αναμφίβολα, ο διαδικτυακός τόπος του Ι.Ε.Π. (http://e-library.iep.edu.gr) θα λειτουργεί στο εξής ως αποθετήριο-κιβωτός του τεράστιου σε όγκο υλικού (η Ψηφιακή Ιστορική Συλλογή Σχολικών Εγχειριδίων αριθμεί πάνω από 1.000.000 σελίδες υψηλής ανάλυσης, καθώς και 15.000 σελίδες αρχείων κειμένου).
Μέσα από τις ανακοινώσεις των συντελεστών του έργου, των επιστημονικών συνεργατών, του τεχνικού προσωπικού και των εκπροσώπων των συνεργαζόμενων φορέων θα αναδειχθεί με σαφήνεια η πολύπτυχη φύση του εγχειρήματος: το επιστημονικό υπόβαθρο και η ακαδημαϊκή στόχευση, η εκπαιδευτική αξία του, η τεχνική διάσταση και η αρχειακή φύση του.