Τα «7 κλειδιά»: Ένα ταξίδι στην παραγωγική ιστορία της χώρας μας
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΚΟΙΝΩΝΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 06 Μαΐου 2015 14:39
Του Αντώνη Ψαριανού
Περισσότεροι από 8.000 μαθητές 7-14 ετών είχαν ως σήμερα την ευκαιρία να γνωρίσουν την παραγωγική ιστορία της Ελλάδας μέσω του διαδραστικού προγράμματος που δημιούργησε το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς, τα «7 κλειδιά».
Η έκθεση φιλοξενείται στο περιστύλιο του Β' ορόφου του Ιδρύματος Ευγενίδου και αποτελεί σπουδαία ευκαιρία για Δημοτικά και Γυμνάσια που μπορούν να συνδυάσουν κάλλιστα το παιχνίδι και με άλλες δραστηριότητες του ιδρύματος όπως το Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο, η Διαδραστική Έκθεση ή το UTech Lab.
Τα «7 κλειδιά», τα οποία θα φιλοξενούνται στο Ίδρυμα Ευγενίδου ως και τις 22 Μαΐου 2015, εμπεριέχουν παιχνίδια και πειράματα σχετικά με την παραγωγή του λαδιού και του αλευριού, του μεταξιού, την σμίλευση, την πλινθοκεραμοποιία, αλλά και την νεροτριβή, λειτουργώντας με τεχνολογία αιχμής σε όλα τα επίπεδα. Η χρήση της εν λόγω τεχνολογίας προσδίδει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους μαθητές, που στην εποχή μας χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο την τεχνολογία στην καθημερινότητά τους.
Οι παρουσιάσεις του παιχνιδιού γίνονται καθημερινά και η καθεμία παρακολουθείται από το ανώτατο όριο των 30 μαθητών. Το ρόλο των μουσειοπαιδαγωγών έχουν αναλάβει εξειδικευμένοι μουσειοπαιδαγωγοί όπου μαζί με πρακτικά ασκούμενους φοιτητές που πραγματοποιούν την πρακτική τους, συμβάλλουν στην βέλτιστη λειτουργία των «7 κλειδιών».
Το παιχνίδι
Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα αρκετά ενδιαφέρον και άκρως διαδραστικό παιχνίδι, το οποίο βοηθά στο απόλυτο τα παιδιά να πάρουν μια πρώτη γεύση για το πώς παράγεται το λάδι, πως παράγεται το μετάξι, πως χρησιμοποιείται η νεροτριβή και πως φτιάχνονταν τα τούβλα.
Το σημαντικότερο όλων όμως είναι πως το μαθαίνουν με τον πιο απλό και εύκολο τρόπο αναλογικά και με την ηλικία και την αντίληψή τους.
Oι μουσειοπαιδαγωγοί εισάγουν τους μαθητές στο παιχνίδι τονίζοντας παράλληλα τη σημασία της συλλογής πόντων μέσα από τα παιχνίδια και τα πειράματα προκειμένου να διασωθούν οι υπέροχοι, φτερωτοί Αργυροτσικνιάδες που ζουν στην λίμνη Στυμφαλία.
Στους μαθητές γίνεται σαφές ότι ο καθαρισμός της λίμνης Στυμφαλίας από τις καλαμιές θα γίνει όταν βρεθούν οι 7 λέξεις-κλειδιά που απαιτούνται και στη συνέχεια, για να το πετύχουν χωρίζονται σε τρεις ομάδες, ακολουθώντας τρεις διαδρομές: της ένδυσης (κόκκινη ομάδα) και ταξιδεύουν στα μουσεία Μετάξης και Υδροκίνησης, της κατοικίας (κίτρινη ομάδα) και ταξιδεύουν στα μουσεία Πλινθοκεραμοποιίας και Μαρμαροτεχνίας και τροφής (μπλε ομάδα), όπου ταξιδεύουν στα μουσεία Βιομηχανικής Ελαιουργίας, Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού και Υδροκίνησης.
Αφού ολοκληρωθούν τα παιχνίδια και τα πειράματα έχουν συλλεχθεί 6 λέξεις-κλειδιά και για να βρεθεί η 7η και τελευταία λέξη τα παιδιά πηγαίνουν σε τρεις γιγαντο-οθόνες (ένα για κάθε ομάδα), οι οποίες είναι εξοπλισμένες με κάμερες τελευταίας τεχνολογίας που αναγνωρίζουν την κίνηση του σώματος.
Έτσι, τα παιδιά στέκονται απέναντι από την οθόνη και με την κίνηση των χεριών τους ξεκλειδώνουν τις λέξεις-κλειδιά που βρήκαν προηγουμένως για να εμφανιστεί και η τελευταία λέξη που είναι κοινή για τις τρεις ομάδες και είναι το Περιβάλλον.
Το παιχνίδι όμως δεν σταματά εκεί! Μόλις ολοκληρωθεί και το τελευταίο στάδιο της έκθεσης μοιράζονται στα παιδιά αναμνηστικά βραχιολάκια, μολύβια, αφίσες και σελιδοδείκτες, ενώ στους καθηγητές μοιράζεται βιβλίο με το δίκτυο μουσείων του ΠΙΟΠ.
Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο τα παιδιά φεύγουν απόλυτα ικανοποιημένα από τον χώρο της έκθεσης, όπως αποδεικνύεται άλλωστε και από την προσέλευσή τους.
Για τα «7 κλειδιά» όμως είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και με πρακτικά ασκούμενες φοιτήτριες, όπου μας έδωσαν τη δική τους οπτική γωνία για την έκθεση.
Αρχικά μας μίλησε η Άννα Ζώρζου και στη συνέχεια η Γιώτα Μπαϊράμη:
«Τα περισσότερα παιδιά», μας είπε η Άννα Ζώρζου, «βρίσκουν το παιχνίδι πολύ ενδιαφέρον και διασκεδαστικό, όχι τόσο για το θέμα του, αλλά περισσότερο για τα μέσα που χρησιμοποιούμε (ταμπλέτες, τραπέζια αφής και διαδραστικούς προτζέκτορες)».
Στη συνέχεια πρόσθεσε: «τα παιδιά φεύγουν χαρούμενα και γεμάτα θετικά συναισθήματα από το παιχνίδι όπως και εγώ από τη μεριά μου, αφού νιώθω ότι προσφέρω ψυχαγωγία στα παιδιά».
Τέλος, υπογράμμισε: «θετικό στοιχείο είναι ότι τα παιδιά μπαίνουν σε διαδικασία να μάθουν κάποια βασικά πράγματα μέσα από παιχνίδια και ενδιαφέροντα πειράματα και ρουφάνε γνώσεις χωρίς να κουράζονται, να δυσανασχετούν αλλά και χωρίς να φέρουν σε σύγκριση το παιχνίδι με το σχολείο».
«Το παιχνίδι είναι έτσι σχεδιασμένο», αναφέρει η Γιώτα Μπαϊράμη, «ώστε να διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών.
Κάνοντας χρήση νέων τεχνολογιών τα παιδιά έχουν δυνατότητα να παίξουν δαδραστικά παιχνίδια, να μάθουν για την παραγωγική ιστορία του τόπου μας και συνάμα να έρθουν σε επαφή με διάφορες σχολικές διδακτικές έννοιες».
Κλείνοντας, ανέφερε χαρακτηριστικά: «η ανταπόκριση των παιδιών είναι πολύ θετική. Στο τέλος του παιχνιδιού φεύγουν ευχάριστα συναισθήματα και δηλώνουν ότι είναι μοναδική και συναρπαστική εμπειρία.
Το ίδιο δηλώνω κι εγώ, καθώς το κλίμα συνεργασίας υπέροχο και τελικά κι εγώ και τα παιδιά φεύγουμε ικανοποιημένοι και χαρούμενοι». Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, πως τα «7 κλειδιά» είναι διαθέσιμα για άτομα με κινητική αναπηρία και ήδη έχουν πραγματοποιηθεί παρουσιάσεις, με διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, ενώ οι σκύλοι οδηγοί τυφλών είναι ευπρόσδεκτοι!