ΕΣΕΕ: Απογοητεύει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας του ΥΠΑΑΝ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΚΟΙΝΩΝΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 15:02
Οι συμφωνημένες αλλαγές στις εμπορικές πρακτικές που αναμέναμε να επέλθουν με την Υπουργική Απόφαση του ΥΠΑΑΝ με τίτλο «Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά, τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες» τελικά δεν ήρθαν ούτε τώρα, αφού για άλλη μια φορά επικράτησε η λογική των εκπροσώπων των ολιγοπωλιακών συμφερόντων.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας που συμφωνήθηκε και προτάθηκε ως αποτέλεσμα διαλόγου φορέων της αγοράς και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, δεν έγινε ποτέ Υπουργική Απόφαση. Οι βελτιωτικές αλλαγές που θα μπορούσαν με οριζόντια ισχύ και σκοπό να μην παραπλανούν ή να μην προκαλούν σύγχυση στον καταναλωτή ξαφνικά περιορίστηκαν στο ελάχιστο.
Η ΕΣΕΕ το λιγότερο που θα περίμενε ήταν η υπογραφή μιας Υπουργικής Απόφασης για σωστή εφαρμογή ενός δίκαιου και σύγχρονου Κώδικα Δεοντολογίας όλης της ελληνικής αγοράς και όχι έναν «κώδικα» έμπνευσης και επινόησης κάποιων ακατάλληλων συμβούλων του Υπουργείου που παραπλανούν τον αρμόδιο υφυπουργό.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Κώστα Σκρέκα, την οποία κοινοποίησε στον αρμόδιο Υφυπουργό, κ. Γεράσιμο Γιακουμάτο και τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου, κ. Στέφανο Κομνηνό, ζητώντας η σχετική υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί για τον Κώδικα Δεοντολογίας να είναι απόλυτα σύμφωνη με τα όσα κατέληξε ο διευρυμένος διάλογος με όλους τους θεσμοθετημένους φορείς της αγοράς που διήρκησε δύο μήνες και όχι με τα όσα εισηγούνται οι εκπρόσωποι των ολιγοπωλίων. Αναμένουμε, έστω και την ύστατη στιγμή, να επικρατήσει η λογική και να υιοθετηθεί τελικά το σχέδιο που υπήρξε αποτέλεσμα εκτεταμένης διαβούλευσης των κοινωνικών φορέων και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, για 3 ολόκληρους μήνες.
Συγκεκριμένα η επιστολή έχει ως εξής:
«Στα πλαίσια του Συνεδρίου της εργοδοτικής ομάδας της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα: «Οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις στο επίκεντρο της ανάπτυξης και της απασχόλησης», που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 9 και 10 τρέχοντος, συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, διεξοδικά και ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας των εκπτώσεων, προσφορών και προωθητικών ενεργειών που θα ισχύσει για την ελληνική αγορά, σύμφωνα με το σχέδιο που απέστειλε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου προς τους φορείς που συμμετείχαν στον διάλογο.
Οι συμφωνημένες αλλαγές που παρουσιάστηκαν και έγιναν αντικείμενο συζήτησης από τους συνέδρους συνοψίζονται ως ακολούθως:
• Προσφορές και προωθητικές ενέργειες επιτρέπονται καθ´ όλη τη διάρκεια του έτους.
• Οι προσφορές θα διαρκούν κάθε φορά έως 15 ημέρες.
• Η περίοδος των προσφορών δεν θα υπερβαίνει το 50% της χρονικής περιόδου που τα προϊόντα διατίθενται στην αρχική τιμή.
• Η περίοδος των προσφορών θα ολοκληρώνεται τουλάχιστον 20 ημέρες πριν τις εκπτώσεις.
• Ο αριθμός των κωδικών που βρίσκονται σε προσφορά δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 1/3 του συνόλου των ειδών.
• Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να κάνουν χρήση της «τιμής γνωριμίας» για διάστημα δύο εβδομάδων.
• Το ποσοστό έκπτωσης στο χώρο πώλησης θα πρέπει να αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 30% των προσφερομένων ειδών.
• Η ρευστοποίηση διενεργείται μέχρι και το 10% του συνόλου, με ανώτατο χρόνο διάρκειας τον ένα μήνα.
• Στη διάρκεια των εκπτώσεων, προσφορών και προωθητικών ενεργειών πρέπει να εμφανίζεται αρχική και τελική τιμή του προϊόντος.
• Τα καταστήματα Stock και Outlet υποχρεούνται να αναφέρουν στις πινακίδες τους το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του προϊόντος και να επισημαίνουν στις διαφημίσεις ότι τα είδη που διαθέτουν είναι παλαιά ή ελαττωματικά αποθέματα.
• Κάθε επιχείρηση που θα διενεργεί προσφορές θα πρέπει να ενημερώνει το Ηλεκτρονικό Μητρώο Προσφορών και προωθητικών ενεργειών.
• Δημιουργείται το ηλεκτρονικό Μητρώο καταγγελιών.
• Συγκροτείται Ειδική Επιτροπή παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Οι ευρωπαίοι σύνεδροι χαιρέτισαν το γεγονός ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας που συμφωνήθηκε και προτείνεται είναι αποτέλεσμα διαλόγου φορέων της αγοράς και του Υπουργείου, ενώ είναι σύμφωνος και με τις «βέλτιστες» πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί και στις χώρες τους.
Ιδιαίτερα εκτιμάται το γεγονός, ότι οι βελτιωτικές αλλαγές που επιφέρει έχουν οριζόντια ισχύ με σκοπό να μην παραπλανούν ή να μην προκαλούν σύγχυση στο καταναλωτή. Στις εμπορικές πρακτικές των καταστημάτων λιανικής, καθιερώνεται η «τιμή γνωριμίας», η «γωνιά stock», το «ηλεκτρονικό μητρώο» προσφορών, προωθητικών ενεργειών και καταγγελιών, ενώ επανέρχεται η περίοδος μοναδικής τιμής για διάστημα 20 ημερών πριν την έναρξη των τακτικών εκπτώσεων.
Κατόπιν αυτών, με δεδομένη την συμφωνία του ελληνικού αλλά και του ευρωπαϊκού εμπορικού κόσμου στο νέο σχέδιο, που μετά εξαντλητικό διάλογο κατάρτισε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, η ΕΣΕΕ αναμένει η σχετική υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί από εσάς να είναι απόλυτα σύμφωνη με τα όσα κατέληξε η ΓΓΕ με τους θεσμοθετημένους φορείς της αγοράς και όχι με τα όσα εισηγούνται οι εκπρόσωποι των ολιγοπωλίων.
Η ΕΣΕΕ επιθυμεί την εφαρμογή μόνο ενός σωστού και δίκαιου Κώδικα Δεοντολογίας στην ελληνική αγορά και δεν θα δεχθεί καμία εκτός διαλόγου επινόηση, πέραν αυτών που έχουν θεσμικά συμφωνηθεί».