Αν και νησί, η Ιρλανδία είναι η λιγότερο ναυτική χώρα της Ευρώπης
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 01 Οκτωβρίου 2016 08:54
Η Ιρλανδία μαζί με την Κύπρο, τη Μάλτα και τη Βρετανία (ακόμη...) είναι μια από τις τέσσερις νησιωτικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μολοντούτο, είναι η χώρα που χρησιμοποιεί λιγότερο και από τις 27 εταίρους της στην ΕΕ τη θαλάσσια οδό στο εξωτερικό της εμπόριο. Λιγότερο ακόμη και από τις χώρες που δεν βρέχονται από θάλασσα, όπως η Αυστρία, η Τσεχία, η Σλοβακία και το Λουξεμβούργο! Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η ευρωπαϊκή χώρα για την οποία η θάλασσα διαδραματίζει τον κυριότερο ρόλο στο εξωτερικό της εμπόριο είναι η Ελλάδα.
Τα ευρήματα της έρευνας που δημοσίευσε την Πέμπτη η Eurostat για να τιμήσει την Παγκόσμια Ημέρα της Θάλασσας (29η Σεπτεμβρίου) δείχνουν ότι η θάλασσα αποκτά όλο και μεγαλύτερη εμπορική σημασία για την Ευρώπη. Σχεδόν το ήμισυ (σε αξία) του εμπορίου της με τις τρίτες χώρες διεξάγεται πλέον διά θαλάσσης. Και πρωταθλήτρια στο θαλάσσιο εμπόριο αναδεικνύεται μακράν η Ελλάδα, καθώς διά θαλάσσης πραγματοποιεί το 75,8% του συνόλου των εξαγωγών της σε αξία!
Το εντυπωσιακό εύρημα της έρευνας της Eurostat είναι ασφαλώς η περίπτωση της Ιρλανδίας, η οποία, αν και νησί, εξάγει μόλις το 23,9% των προϊόντων που παράγει δια της θαλασσίας οδού. Η Τσεχία και η Αυστρία, που δεν έχουν άμεση πρόσβαση στη θάλασσα, εξάγουν το 27% και το 37% των προϊόντων τους αντίστοιχα με πλοία - αφού μεταφερθούν βέβαια οδικώς ή σιδηροδρομικώς ή και με ποταμόπλοια σε λιμάνια γειτονικών κρατών, κυρίως της Γερμανίας, της Πολωνίας, της Ολλανδίας και του Βελγίου. Σημειωτέον ότι η Eurostat χρησιμοποιεί ως κριτήριο για το μεταφορικό μέσο εξαγωγής των προϊόντων το σημείο αναχώρησης των εμπορευμάτων από το ευρωπαϊκό έδαφος.
Η Ιρλανδία, αντίθετα, εξάγει τα προϊόντα της ως επί το πλείστον αεροπορικώς. Συγκεκριμένα, το 61,8% των ιρλανδικών προϊόντων (πάντα σε αξία) εξάγονται με αεροσκάφη, ενώ συνολικά μόνο το 29,2% των ευρωπαϊκών εξαγωγών πραγματοποιείται αεροπορικώς. Η Eurostat σημειώνει, ωστόσο, ότι μια εξήγηση του φαινομένου αυτού δίνει η φύση των ιρλανδικών εξαγωγών. Διότι πρόκειται για προϊόντα πολύ υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως είναι προϊόντα πληροφορικής ή φάρμακα. Χρησιμοποίηση αεροσκαφών αποδίδεται επίσης στην ποιότητα των κυριότερων εμπορικών εταίρων της Ιρλανδίας, που είναι αμερικανικές πολυεθνικές εταιρείες.
«Εν τέλει φαίνεται ότι οι μόνοι που φορτώνουν στα καράβια οι Ιρλανδοί είναι οι αξιωματούχοι των ευρωπαϊκών αρχών που είναι αρμόδιοι για θέματα ανταγωνισμού και φορολόγησης» γράφει ο ρεπόρτερ της «Figaro» Ζαν-Πιερ Ρομπέν. Και αναφέρεται βεβαίως στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της κυβέρνησης του Δουβλίνου με αφορμή τη σκανδαλώδη φορολογική μεταχείριση που απολάμβανε επί σειρά ετών στην Ιρλανδία η κορυφαία σε κεφαλαιοποίηση εταιρεία στον κόσμο, Apple. Η Κομισιόν, ως γνωστόν, ζητεί από την ιρλανδική κυβέρνηση να απαιτήσει από την αμερικανική εταιρεία μη καταβληθέντες φόρους ύψους 13 δισ. ευρώ. Αλλά το Δουβλίνο αρνείται. Φοβάται μήπως μαζί με τα εξαγώγιμα προϊόντα πετάξουν μακριά της και οι ξένοι επενδυτές.
Πηγή: tovima.gr