Παρ05202022

Last updateΠαρ, 20 Μαϊ 2022 7pm

Κυρ. Μητσοτάκης: Ενεργειακή επάρκεια και χαμηλότερες τιμές, πρώτο μέλημα της κυβέρνησης

0ΡεβυθΜητσοΗ εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας, και οι χαμηλότερες τιμές ενέργειας, είναι η πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης, τόνισε με κατηγορηματικό τρόπο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σήμερα το πρωί, κατά την επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις του τερματικού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο νησί της Ρεβυθούσας.

Πρόθεση συνεργασίας ΔΕΣΦΑ και ΕΛΙΝΟΙΛ στον τομέα του υδρογόνου

0ELIN DESFA LiΟ ΔΕΣΦΑ και η ΕΛΙΝΟΙΛ ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) στο πλαίσιο του Σημαντικού Έργου Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος για το «Υδρογόνο» (IPCEI Hydrogen).

Επιταχύνονται... οι έρευνες για υδρογονάνθρακες

platforma petrelaioy 5«Ανακοινώνουμε σήμερα την επιτάχυνση των ερευνών για την εξόρυξη φυσικού αερίου που γνωρίζουμε ότι η χώρα μας είναι πιθανό -το τονίζω, δεν είμαστε βέβαιοι- είναι πιθανό να διαθέτει σε σημαντικές ποσότητες με βάση τις προκαταρκτικές μελέτες, τόσο στον ηπειρωτικό όσο και στον θαλάσσιο χώρο», δήλωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη σύσκεψη στην οποία προήδρευσε το πρωί στην έδρα της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ).

Σημαντική διάκριση για την MVS και το σκάφος ΧΑΝΑ

mega yacht XANAΗ MVS απέσπασε μία σημαντική διάκριση στα Wood Awards 2022, κατακτώντας το Gold βραβείο, για την ολική ανακατασκευή των εσωτερικών χώρων του Mega Yacht XANA, που ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο 2021.

Επιτάχυνση των ερευνών για υδρογονάνθρακες

petreleo1495456381Πρωτοβουλίες για επιτάχυνση των ερευνών για φυσικό αέριο στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου - σε πρώτη φάση - και της Κρήτης που έχουν παραχωρηθεί προς εξερεύνηση πρόκειται να ανακοινώσει η κυβέρνηση. Στόχος να αξιοποιηθεί το «παράθυρο ευκαιρίας» για τον εντοπισμό και την αξιοποίηση των ελληνικών κοιτασμάτων που δημιουργεί η συγκυρία αλλά και να ανατραπεί η εικόνα των καθυστερήσεων που είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια.

Η απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής για το ενεργειακό

fysiko aerio 34H Eυρωπαϊκή Ένωση θα απεξαρτηθεί σταδιακά από τις εισαγωγές ρωσικού αερίου, πετρελαίου και άνθρακα το συντομότερο δυνατόν, όπως ορίζεται στη διακήρυξη των Βερσαλλιών, αναφέρει η απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής της ΕΕ.

Ερωτήσεις και απαντήσεις για την αποθήκευση φυσικού αερίου στην ΕΕ (πίνακες)

aerio mainΗ Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση με την οποία θεσπίζεται υποχρέωση ελάχιστου επιπέδου αποθήκευσης αερίου σε ποσοστό 80 % για τον επόμενο χειμώνα, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, ποσοστό το οποίο θα ανέλθει στο 90 % για τα επόμενα έτη. Ακολουθούν ερωτήσεις και απαντήσεις γύρω απο την απόφαση αυτή.

1. Γιατί προτείνει η Επιτροπή μια ελάχιστη υποχρέωση αποθήκευσης αερίου;

Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ για την ασφάλεια του εφοδιασμού με αέριο σχεδιάστηκαν έχοντας υπόψη εξαιρετικά ψυχρούς χειμώνες ή μικρής κλίμακας διαταραχές του εφοδιασμού. Ωστόσο, δεν μας παρέχουν επαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση των κινδύνων για την ασφάλεια του εφοδιασμού και της αστάθειας των αγορών αερίου που ισχύουν σήμερα. Η αποθήκευση αερίου μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην κατοχύρωση της ασφάλειας εφοδιασμού της ΕΕ, καλύπτοντας, κατά τους συνήθεις χειμώνες, το 25-30 % του αερίου που καταναλώνεται σε ολόκληρη την ΕΕ.

Κατά τη χειμερινή περίοδο που πλησιάζει πλέον στο τέλος της, παρατηρήθηκαν πρωτοφανώς χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης, λόγω της υψηλής ζήτησης για αέριο παγκοσμίως η οποία δεν μπόρεσε να καλυφθεί από την προσφορά. Ιδιαίτερα σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου που ανήκουν σε ορισμένους φορείς εκμετάλλευσης τρίτων χωρών παρατηρούνται εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα πλήρωσης. Τα χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης αερίου, σε συνδυασμό με την κλιμάκωση της ένοπλης σύγκρουσης στην Ουκρανία από τον Φεβρουάριο του 2022, συνέβαλαν στην αύξηση της αβεβαιότητας της αγοράς και οδήγησαν σε μεγαλύτερη αστάθεια των τιμών της ενέργειας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή πρότεινε μια ελάχιστη υποχρέωση αποθήκευσης για τα κράτη μέλη της ΕΕ ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια του εφοδιασμού με αέριο πριν από τον χειμώνα και να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για απρόβλεπτες και δυνητικά πιο μακροχρόνιες δυσκολίες εφοδιασμού.

2. Πώς κατέληξε η Επιτροπή στον στόχο του 80 % και στα ενδιάμεσα βήματα;

Τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι υπόγειες υποδομές αποθήκευσης αερίου στην επικράτειά τους θα πληρωθούν τουλάχιστον στο 80 % της χωρητικότητάς τους σε επίπεδο κράτους μέλους έως την 1η Νοεμβρίου 2022, με αύξηση σε 90 % για τα επόμενα έτη. Ο στόχος του 90 % αντικατοπτρίζει τα μέσα ιστορικά επίπεδα πλήρωσης στην ΕΕ (με μέσο όρο 87 % τα τελευταία έτη). Αυτός είναι επίσης ο στόχος που χρησιμοποιούν οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Αερίου κατά τον σχεδιασμό έκτακτης ανάγκης.

Για τον ερχόμενο χειμώνα, οι ενδιάμεσοι στόχοι για κάθε κράτος μέλος καθορίζονται για τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2022. Από το 2023, τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν την επίτευξη των ενδιάμεσων στόχων για τον Φεβρουάριο, τον Μάιο, τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο. Οι εν λόγω εθνικές πορείες καθορίστηκαν λαμβάνοντας υπόψη τα ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως η δυναμικότητα έγχυσης κάθε εγκατάστασης αποθήκευσης, και συγκεντρώθηκαν για κάθε κράτος μέλος.

3. Πώς θα διασφαλιστεί η αποθήκευση αερίου για τα κράτη μέλη που δεν διαθέτουν δική τους χωρητικότητα αποθήκευσης;

Η ύπαρξη επαρκούς ποσότητας αερίου στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης σε ολόκληρη την ΕΕ αποτελεί κοινή ευθύνη και θα ωφελήσει τους πάντες. Η πρόταση της Επιτροπής έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κοινού σε ολόκληρη την ΕΕ, σε πνεύμα αλληλεγγύης. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη που δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης υποχρεούνται να διασφαλίζουν ότι έως την 1η Νοεμβρίου θα έχει αποθηκευτεί σε άλλες χώρες της ΕΕ αέριο το οποίο αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 15 % της ετήσιας κατανάλωσης αερίου του κράτους μέλους που δεν διαθέτει εγκαταστάσεις αποθήκευσης.

Ως εναλλακτική επιλογή, τα κράτη μέλη που δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης μπορούν να αναπτύξουν από κοινού μηχανισμό επιμερισμού των βαρών με ένα ή περισσότερα κράτη μέλη που διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης, βάσει εκτιμήσεων κινδύνου που προσδιορίζουν τις ανάγκες τους. Όταν τα κράτη μέλη δεν είναι διασυνδεδεμένα ή όταν η διασυνοριακή μεταφορά είναι περιορισμένη, η υποχρέωση αποθήκευσης θα πρέπει να μειώνεται αναλόγως.

Η ΕΕ διαθέτει ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο διασυνδεδεμένων αγωγών, το οποίο επιτρέπει την κοινή χρήση πόρων αερίου. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να εξασφαλίσουν τη χρήση αυτής της υφιστάμενης υποδομής σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο με αποτελεσματικό τρόπο. Η πρόταση καθιστά επίσης σαφές ότι δεν μπορούν να επιβληθούν περιορισμοί στη διασυνοριακή πρόσβαση και χρήση εγκαταστάσεων αποθήκευσης ή εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου.

4. Πώς θα παράσχετε κίνητρα στους φορείς εκμετάλλευσης να γεμίσουν τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης;

Ο νέος κανονισμός προτείνει έκπτωση 100 % από τα τιμολόγια μεταφοράς βάσει δυναμικότητας στα σημεία εισόδου και εξόδου στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Επιπλέον, τα κράτη μέλη θα είναι ελεύθερα να σχεδιάσουν άλλα μέτρα για την παροχή κινήτρων για την αποθήκευση αερίου — είτε διαθέτουν στην επικράτειά τους εγκαταστάσεις αποθήκευσης είτε όχι. Για παράδειγμα, εάν το κράτος μέλος το κρίνει αναγκαίο μπορεί να παρέχει οικονομική στήριξη ή αποζημίωση σε παράγοντες της αγοράς ώστε να διασφαλίζεται η επίτευξη των στόχων πλήρωσης. Η αποζημίωση αυτή μπορεί να συνιστά κρατική ενίσχυση, κατά την έννοια του άρθρου 107 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ, και ενδέχεται να χρειαστεί να κοινοποιηθεί αναλόγως στην Επιτροπή. Η ανακοίνωση REPowerEU της 8ης Μαρτίου έχει ήδη διευκρινίσει ότι το δίκαιο της Ένωσης επιτρέπει στα κράτη μέλη να χορηγούν τέτοιες κρατικές ενισχύσεις σε προμηθευτές βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της ΣΛΕΕ.

5. Τι συμβαίνει εάν τα κράτη μέλη δεν βρίσκονται σε καλή πορεία ή δεν επιτύχουν τους στόχους τους;

Είναι ευθύνη των κρατών μελών να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για να επιτύχουν την πορεία πλήρωσης και τον στόχο πλήρωσης. Για τον σκοπό αυτό, μπορούν να επιβάλλουν αποτρεπτικές κυρώσεις και πρόστιμα στους συμμετέχοντες στην αγορά, καθώς και να προσφέρουν οικονομικά κίνητρα ή αποζημίωση.

Η Επιτροπή θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην παρακολούθηση των στόχων πλήρωσης και στη διασφάλιση της επίτευξής τους, υποβάλλοντας έκθεση στην ομάδα συντονισμού για το φυσικό αέριο, η οποία θα έχει ρητή εντολή να παρακολουθεί τις επιδόσεις των κρατών μελών στον τομέα της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο.

Η Επιτροπή θα ελέγχει τακτικά τους ενδιάμεσους στόχους καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου πλήρωσης. Εάν υπάρχει σημαντική υστέρηση (άνω του 2 %) από αυτούς τους ενδιάμεσους στόχους, η Επιτροπή θα εκδίδει προειδοποίηση και θα συνεργάζεται με το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος, μαζί με την ομάδα συντονισμού για το φυσικό αέριο, συνιστώντας σειρά μέτρων που πρέπει να ληφθούν αμέσως από το κράτος μέλος.

Εάν, μετά από έναν μήνα, εξακολουθεί να υφίσταται απόκλιση από την προβλεπόμενη πορεία επαναπλήρωσης, η Επιτροπή θα εκδίδει, ως μέτρο έσχατης ανάγκης, απόφαση που θα υποχρεώνει το κράτος μέλος να λάβει μέτρα για την αποτελεσματική εξάλειψη της απόκλισης από την πορεία. Τα μέτρα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, την επιβολή υποχρεώσεων στους προμηθευτές αερίου να αποθηκεύουν ελάχιστες ποσότητες αερίου ή την υποχρέωση των ιδιοκτητών εγκαταστάσεων αποθήκευσης να δημοπρατήσουν τη χωρητικότητά τους σε άλλους συμμετέχοντες στην αγορά.

6. Πώς θα διασφαλίσετε ότι τα κράτη μέλη θα έχουν αποτελεσματικό έλεγχο των εφεδρειών αποθήκευσης αερίου;

Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου αποτελούν υποδομές ζωτικής σημασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή προτείνει την πιστοποίηση των φορέων αποθήκευσης από την άποψη της ασφάλειας του εφοδιασμού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα ουσιώδη συμφέροντα ασφάλειας σε επίπεδο κρατών μελών, περιφερειών ή ΕΕ.

Εάν η αξιολόγηση καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν τέτοιοι κίνδυνοι και ότι δεν μπορούν να βρεθούν άλλα μέτρα για την εξάλειψη των εν λόγω κινδύνων, ενδέχεται να καταστεί αναγκαία η υποχρέωση εκποίησης της εγκατάστασης αποθήκευσης. Σε μια τέτοια περίπτωση, η εκποίηση θα πραγματοποιείται με δίκαιη αποζημίωση για την αξία του περιουσιακού στοιχείου. Κατά περίπτωση, θα μπορούσαν να ληφθούν προσωρινά μέτρα για την προστασία του ελέγχου της εγκατάστασης μέχρι την αλλαγή ιδιοκτησίας.

7. Θα πληρώσει ο προϋπολογισμός της ΕΕ για τις αγορές αερίου ή για την παροχή κινήτρων για την πλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης;

Όχι. Για την επίτευξη του στόχου, τα κράτη μέλη μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη ή αποζημίωση σε παράγοντες της αγοράς. Τα κράτη μέλη που παρέχουν αποζημίωση θα είναι επίσης ελεύθερα να αποφασίζουν τον τρόπο χρηματοδότησής της. Μπορούν να επιλέξουν να τη χρηματοδοτήσουν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού ή μέσω εισφοράς που χρεώνεται μαζί με το τιμολόγιο δικτύου.

8. Πότε θα τεθούν σε ισχύ τα μέτρα αυτά;

Ο παρών κανονισμός θα αρχίσει να ισχύει μετά την έκδοσή του στο πλαίσιο της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας, δηλαδή μετά την ψήφιση του από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Η Επιτροπή υπέβαλε επειγόντως την πρόταση αυτή και ελπίζει ότι θα εγκριθεί από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο με ταχεία διαδικασία, ώστε να παράγει αποτελέσματα ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Όσον αφορά ειδικότερα την πιστοποίηση, υπάρχουν περίπου 160 εγκαταστάσεις αποθήκευσης στην ΕΕ. Για να γίνει μια ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, σε ένα πρώτο κύμα πιστοποίησης, θα εξεταστούν οι εγκαταστάσεις με μέγεθος αρκετά σημαντικό ώστε να διαδραματίσουν ρόλο στην ασφάλεια του εφοδιασμού, δηλαδή άνω των 3,5 TWh, και οι οποίες είχαν σταθερά χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης στο τέλος του χειμώνα. Οι εν λόγω εγκαταστάσεις αποθήκευσης θα πρέπει να πιστοποιηθούν εντός 100 ημερών από την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας. Οι άλλες εγκαταστάσεις θα πιστοποιηθούν σε έναν δεύτερο κύκλο, εντός 18 μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού.

 

Στοιχεία και αριθμοί

Κατανάλωση αερίου στην ΕΕ

(bcm) 2015 2016 2017 2018 2019 2020
ΕΕ των 27 (από το 2020) 361,8 382,0 407,6 399,7 412,2 399,6
Αυστρία 8,4 8,7 9,4 8,9 9,3 8,8
Βέλγιο 17,2 17,5 17,8 18,4 18,5 18,4
Βουλγαρία 3,1 3,2 3,3 3,1 2,9 3,0
Τσεχία 7,9 8,5 8,7 8,3 8,7 8,8
Γερμανία 78,9 85,1 95,4 92,8 95,5 91,2
Δανία 3,2 3,0 3,2 3,2 3,1 2,8
Εσθονία 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,4
Ελλάδα 3,2 4,1 5,0 4,9 5,3 5,8
Ισπανία 28,2 28,8 31,3 31,1 35,5 32,1
Φινλανδία 2,7 2,5 2,4 2,6 2,6 2,6
Γαλλία 39,7 43,3 43,5 41,6 42,4 39,5
Κροατία 2,5 2,6 3,0 2,8 2,9 3,0
Ουγγαρία 9,1 9,7 10,4 10,1 10,3 10,6
Ιρλανδία 4,4 5,1 5,2 5,4 5,5 5,5
Ιταλία 67,5 70,9 75,2 72,7 74,5 71,3
Λιθουανία 2,5 2,2 2,3 2,1 2,2 2,4
Λουξεμβούργο 0,9 0,8 0,8 0,8 0,8 0,7
Λετονία 1,3 1,4 1,2 1,4 1,4 1,1
Μάλτα 0,0 0,0 0,3 0,3 0,4 0,4
Κάτω Χώρες 40,1 42,0 43,5 43,0 44,9 44,1
Πολωνία 18,3 19,1 20,1 20,9 21,1 22,1
Πορτογαλία 4,7 5,0 6,2 5,8 6,1 5,9
Ρουμανία 11,3 11,4 12,0 12,0 11,2 11,7
Σουηδία 0,8 0,9 1,0 1,1 1,0 1,4
Σλοβενία 0,8 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9
Σλοβακία 4,6 4,7 5,0 4,9 4,9 4,9

Πηγή: ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ (EUROSTAT)



Χωρητικότητα αποθήκευσης της ΕΕ
Η συνολική χωρητικότητα υπόγειας αποθήκευσης στην ΕΕ είναι 1100 TWh (αντιστοιχεί περίπου σε 100 bcm), κατανεμημένη σε 160 εγκαταστάσεις σε 18 κράτη μέλη. Το μέγεθος και ο αριθμός των εγκαταστάσεων ποικίλλουν σημαντικά. Το 73 % της συνολικής χωρητικότητας της ΕΕ συγκεντρώνεται σε 5 κράτη μέλη: τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, τις Κάτω Χώρες και την Αυστρία.

Χώρα Χωρητικότητα (TWh)
AT 95,5
ΒΕ 9,0
BG 5,8
CZ 36,0
DE 245,3
DK 9,1
ES 34,2
FR 128,5
HR 5,2
HU 67,2
IT 197,7
LV 21,8
NL 143,8
PL 35,8
PT 3,6
RO 33,0
SE 0,0
SK 38,7
ΣΥΝΟΛΟ ΕΕ 1110,7


*Η εγκατάσταση αποθήκευσης στη Σουηδία δεν είναι επί του παρόντος συνδεδεμένη με το δίκτυο, αλλά μπορεί να είναι πλήρως λειτουργική εντός ενός μήνα

Κυρ. Μητσοτάκης: Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου θα συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια της ευρωπαϊκής ηπείρου

0ΜΗΤΣ66Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε σήμερα τηλεδιάσκεψη με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Αλ- Σίσι και την ομάδα που εμπλέκεται στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου.

E.E.:Ενίσχυση των υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων

0ανεμοΟι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πρέπει να αναπτυχθούν ταχύτερα για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών άνθρακα Σε έκθεση που εγκρίθηκε σήμερα, οι ευρωβουλευτές διατύπωσαν συστάσεις για την επιτάχυνση της ανάπτυξης της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας.

Αυξημένες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου

0LNGΑυξημένες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) προβλέπει μεταξύ άλλων ο σχεδιασμός έκτακτης ανάγκης για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της χώρας ο οποίος και εξετάστηκε σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

ΚΕΠΕ: Οι Δύο Όψεις της Ενεργειακής Κρίσης στην Ελληνική Οικονομία(1):

kepeΚΕΠΕ: Οι Δύο Όψεις της Ενεργειακής Κρίσης στην Ελληνική Οικονομία(1):
Μέρος Α1
1 Εισαγωγή
Όπως είναι γνωστό, η αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία, καθώς προκαλεί επιβαρύνσεις τόσο στις επιχειρήσεις, όσο και στους οικιακούς καταναλωτές.

Τζ. Πάιατ: Η ελληνοαμερικανική συνεργασία στην ενέργεια από τα μεγαλύτερα «success stories»

0GeoffreyPyattUSAΗ ελληνοαμερικανική συνεργασία στον τομέα της ενέργειας είναι ένα από τα μεγαλύτερα «success stories» τα τελευταία χρόνια, τονίζει ο πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο περιθώριο του Thessaloniki Summit 2021, που διοργάνωσαν προ ημερών ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

ΙΕΑ:Η ενεργειακή κρίση θα μπορούσε να απειλήσει την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη

gaspipeline2Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση αναμένεται να αυξήσει τη ζήτηση για πετρέλαιο κατά μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα ενώ θα μπορούσε να ενισχύσει τον πληθωρισμό και να επιβραδύνει την παγκόσμια ανάκαμψη από την πανδημία της COVID-19, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).

Στα σκαριά δίκτυο μεταφοράς υδρογόνου

0υδρογόνοΣυμφωνία με την εταιρεία μεταφοράς φυσικού αερίου Gasunie για την ανάπτυξη περιφερειακού δικτύου μεταφορών υδρογόνου υπέγραψε το North Sea Port.

«Διάδρομο» υδρογόνου σχεδιάζει η Γερμανία

0υδρογόνοΤο ενδεχόμενο ανάπτυξης ενός «διαδρόμου» υδρογόνου από το Αμβούργο μέσω Κοπεγχάγης στο Όσλο εξετάζει η Γερμανία στο πλαίσιο της προώθησης σχεδιασμού καθώς έχει ξεκινήσει πολυάριθμα προγράμματα σε μια προσπάθεια να διευκολύνει τη μετάβασή της σε μια οικονομία υδρογόνου τα επόμενα χρόνια.

Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ: Σχεδιάζει ήδη τα Πράσινα Καύσιμα του αύριο

Ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ δρομολογεί το διυλιστήριο του μέλλοντος, όπου με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών θα αναπτύσσει και θα παράγει προϊόντα χαμηλού άνθρακα. Σε αυτό το πλαίσιο, θέτει τις βάσεις και για την παραγωγή πράσινων καυσίμων, ανταποκρινόμενος στην ανάγκη για μείωση των εκπομπών άνθρακα σε όλους τους τομείς των Μεταφορών.

Τα πράσινα καύσιμα είναι υγρά καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, που έχουν μηδενικές ή περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα. Πρόκειται λοιπόν για καύσιμα που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο και θα έχουν στρατηγικό ρόλο στη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.

Φιλικά προς το περιβάλλον, τα πράσινα καύσιμα θα αξιοποιούν νέες πρώτες ύλες χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, όπως βιομάζα, ανακυκλωμένα μαγειρικά έλαια, πλαστικά απορρίμματα, εξελιγμένα βιοκαύσιμα, μπλε και πράσινο υδρογόνο ή ακόμη και συνθετικά καύσιμα από δεσμευμένο CO₂.

Το διυλιστήριο του μέλλοντος, θα γίνει ο κόμβος όπου τα καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, θα υφίστανται επεξεργασία, ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές τόσο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όσο και των μεταφορών στο σύνολό τους. Ως εκ τούτου, τα καύσιμα αυτά θα είναι συμβατά με τις υπάρχουσες τεχνολογίες κινητήρων. Τα πράσινα καύσιμα θα καταστήσουν δυνατή τη σταδιακή μείωση του αποτυπώματος CO₂ στις μετακινήσεις ολόκληρων στόλων οχημάτων σε κυκλοφορία, υφιστάμενων και νέων. Έτσι, θα παρέχουν στο άμεσο μέλλον μια συμπληρωματική λύση σε σύγκριση με τις εναλλακτικές τεχνολογίες, μειώνοντας την πίεση και το κόστος που ενέχει η πλήρης αντικατάσταση στόλων για την εξασφάλιση της κλιματικής ουδετερότητας, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα τη δίκαιη μετάβαση σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ήδη υπάρχουν διαθέσιμα υγρά καύσιμα χαμηλού άνθρακα σε μικρή και βιομηχανική κλίμακα, καθώς και σε πιλοτικές εγκαταστάσεις, έχοντας ξεπεράσει το στάδιο του εργαστηρίου. Ένας συνδυασμός τεχνολογιών σε πολλές μονάδες παραγωγής ανά την Ευρώπη θα καταστήσει σύντομα δυνατή την παραγωγή υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα σε μεγάλη κλίμακα.

Ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ σχεδιάζει τη στρατηγική του ενεργειακού μετασχηματισμού του σε εναρμόνιση με τους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μετάβαση σε μια οικονομία ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα έως το 2050. Στο πλαίσιο της στρατηγικής του για βιώσιμη ανάπτυξη έχει ήδη ξεκινήσει τη μετεξέλιξή του σε έναν καινοτόμο Όμιλο παροχής ενεργειακών προϊόντων χαμηλών εκπομπών CO₂, μέσω της υλοποίησης επενδύσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ΑΠΕ. Πρώτος στόχος του Ομίλου είναι η μείωση κατά 50% του ανθρακικού του αποτυπώματος μέχρι το 2030, ενώ σε δεύτερη φάση δεσμεύεται για την ανθρακική ουδετερότητά του (net zero) μέχρι το 2050. Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογούνται πολλαπλές ευκαιρίες που σχετίζονται με την μετάβαση σε καύσιμα χαμηλού άνθρακα και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού χαρτοφυλακίου του Ομίλου.

Ο κλάδος της διύλισης έχει χαράξει μια δυνητική πορεία για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Κάθε λίτρο υγρού καυσίμου θα μπορεί να είναι κλιματικά ουδέτερο έως το 2050, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές κατά 100%, καθώς και κατά 50% από τη ναυτιλία και την αεροπορία. Πρόκειται για μία πρόταση φιλόδοξη, που ωστόσο διαθέτει τις κατάλληλες βάσεις για να καταστήσει εφικτό ένα μέλλον μηδενικών ρύπων στον τομέα των μετακινήσεων.0elpe12

«Κράτει» στις αμερικανικές εξαγωγές LNG

LNG Carrier Newbuilding 1050x600«Κράτει» στις αμερικανικές εξαγωγές LNGαπο το Τέξας τουλάχιστον μέχρι την προσεχή Δευτέρα.

Μειωμένη αισιοδοξία για το 2021

platforma petrelaioy 5Στο επίπεδο μόλις του 39% βρίσκεται ο δείκτης αισιοδοξίας για της εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου που δοκιμάστηκαν το 2020 από τα ισχυρά κύματα της πανδημίας.

Η ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας-ΗΠΑ και οι αμερικανικές επενδύσεις στη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον υπ. Ενέργειας των ΗΠΑ

0ντανΗ ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας-ΗΠΑ βρέθηκε στο επίκεντρο συνάντησης που είχαν το πρωί, στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον Αμερικανό υπουργό Ενέργειας, Νταν Μπρουλέτ (Dan Brouillette).

Κυρ. Μητσοτάκης: Η επένδυση αυτή θα μετατρέψει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας

0αγωγός«Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης γιορτάζει φέτος τα 150 χρόνια της λειτουργίας του. Μετατρέπεται σε κόμβο συνεργασίας, πηγή πλούτου και ευημερίας για τις χώρες και τους λαούς», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης απευθυνόμενος στον Βούλγαρο ομόλογό του Μπόικο Μπορίσοφ στην τελετή στο Ζάππειο, για τη συμμετοχή βουλγαρικής εταιρείας στο έργο του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης.

Πράσινη συμφωνία: Απεξάρτηση από τον άνθρακα μέσω της αποθήκευσης ενέργειας

0H2Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η ΕΕ θα χρειαστεί να είναι σε θέση να αποθηκεύει έξι φορές περισσότερη ενέργεια συγκριτικά με τις σημερινές της δυνατότητες για να πετύχει μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter