Ενεργό το FuelEU Maritime
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 02 Ιανουαρίου 2025 08:37
Την 1η Ιανουαρίου, τέθηκε σε ισχύ η νέα εντολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ένταση άνθρακα - FuelEU Maritime - απαιτώντας από τα ευρωπαϊκά ναυτιλιακά συμφέροντα να κάνουν δύσκολες επιλογές σχετικά με την αποδοτικότητα των καυσίμων και την πρόωση χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Οι επιλογές συμμόρφωσης περιλαμβάνουν την καταβολή περισσότερων φόρων, τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου ή τη μετάβαση σε πηγές καυσίμων μειωμένων εκπομπών.
Για να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της για τις εκπομπές από τη ναυτιλία, η ΕΕ επέβαλε χρονοδιάγραμμα προοδευτικά υψηλότερων τελών για τις εκπομπές ανά τόνο μεταφορικού έργου για πλοία άνω των 5.000 GT. Η δομή των τελών αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδίου του μπλοκ για μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία κατά 80% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020).
Η νομοθεσία απαιτεί από τους πλοιοκτήτες να καταγράφουν και να αναφέρουν την ένταση των αερίων θερμοκηπίου κάθε σκάφους. Η μη συμμόρφωση είναι μια νόμιμη επιλογή, αλλά συνοδεύεται από ποινή υψηλής τιμής: 2.400 ευρώ ανά τόνο ισοδύναμου ενέργειας VLFSO - περίπου τριπλάσια από την τιμή των καυσίμων - για εκπομπές πάνω από το όριο. Η επαναλαμβανόμενη, πολυετής μη συμμόρφωση αυξάνει την ποινή.
Για να αποφευχθούν αυτά τα απότομα τέλη, οι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να συγκεντρώσουν τις εκπομπές μεταξύ πολλών πλοίων, επιτρέποντας σε ένα πλοίο χαμηλών εκπομπών άνθρακα να αντισταθμίσει πολλά κύτη παλαιού τύπου υψηλών εκπομπών. Οι πλοιοκτήτες μπορούν επίσης να δανειστούν από τη συμμόρφωσή τους με το μελλοντικό έτος, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, αν και πρέπει να καλύψουν τη διαφορά αργότερα.
Η τελική επιλογή είναι η απλή συμμόρφωση με τους στόχους έντασης του FuelEU, είτε αυξάνοντας την αποδοτικότητα των πλοίων, προσθέτοντας αιολική πρόωση είτε μεταβαίνοντας σε πράσινα καύσιμα. Ο στόχος ξεκινά με μείωση κατά δύο τοις εκατό φέτος, στη συνέχεια μειώνεται κάθε πέντε χρόνια για να φτάσει σε μείωση 80 τοις εκατό μέχρι το 2050.
Το FuelEU Maritime είναι μοναδικό στην Ευρώπη και πολλοί ευρωπαίοι ιδιοκτήτες πιστεύουν ότι αν σταθεί μόνο του ως περιφερειακή απαίτηση, θα τους καταστήσει λιγότερο ανταγωνιστικούς στην παγκόσμια αγορά.