Τα μικρότερα μεγέθη κράτησαν την αγορά ξηρού
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου 2025 06:57

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε οριακές απώλειες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Κινήθηκε σε 2 ταχύτητες με τα μεγάλα μεγέθη να υποχωρούν και τα μικρότερα μεγέθη Ultramaxes και Handies να εμφανίζουν 2ψήφια εβδομαδιαία άνοδο. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 14,74%, τα Kamsarmaxes -5,33%, τα Ultramaxes (63) +13,02% και τα Handies +18,61%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε μόλις κατά 23 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 792 μονάδες την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία ο κυκλώνας στη Δυτική Αυστραλία προκάλεσε μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία των λιμένων. Αυτές οι ανωμαλίες φαίνεται ότι επηρέασαν αρνητικά και τους ναύλους οι οποίοι υποχώρησαν. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 6,03 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο νότο σημειώθηκαν πιέσεις λόγω του αυξανόμενου αριθμού μετακινούμενων πλοίων ενώ υπήρξε ανταγωνισμός και από τα πλοία της Ευρώπης και της Μεσογείου αφού και στο βορρά οι τάσεις είναι πτωτικές. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 16,76 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 24,9 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 3,64Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρα στο βορρά σημειώθηκε ύφεση αφού οι ναυλωτές εκμεταλλεύτηκαν την περιορισμένη ζήτηση για υπερατλαντικά ταξίδια και έριξαν τους ναύλους. Και στο νότο η εικόνα ήταν παρόμοια ωστόσο σημειώθηκαν κάποια κλεισίματα στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 13-15 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-9 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε πτωτικά, όμως στο 2ο μισό επανήλθε επαναφέροντας τους ναύλους περίπου στα επίπεδα της προηγούμενης εβδομάδας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφάνισαν τα ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 7,5-9,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά εμφάνισε μεγάλες βελτιώσεις με πολλά φορτία κυρίως από την Αυστραλία, ενώ υποστήριξη ήρθε και από τα φορτηγά κάρβουνου της Ινδονησίας προς την Ινδία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 8,5-10Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά φάνηκε να έχει επιστρέψει πλήρως στη δράση με περισσότερα φορτία τόσο από το βόρειο Ειρηνικό όσο και προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 8,5-10Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα πολλά υποσχόμενη, ωστόσο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας οι προσδοκίες διαψεύστηκαν, όμως οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4,5-6 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος κινήθηκε πιο αργά σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες. Ωστόσο η αγορά παρουσίασε μικρές βελτιώσεις στην αρχή της εβδομάδας ενώ στο τέλος οι ρυθμοί έπεσαν. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε σε 2 ταχύτητες. Από τη μία πλευρά τα άμεσα διαθέσιμα φορτία όπου οι ναυλωτές επέμειναν στις ιδέες τους, παρά την αύξηση των υπερατλαντικών ταξιδιών, και από την άλλη πλευρά τα φορτία με ημερομηνίες προς το τέλος του μήνα, όπου συζητήθηκαν σε υψηλότερα νούμερα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 16-17,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ενισχύθηκε με κάποια φορτία σκραπ προς τη Μεσόγειο αλλά και κάποια φορτίο προς τη Δυτική Αφρική, τα οποία πλήρωναν και κάποιο premium. Επίσης φαίνεται πως θα συνεχιστεί σταθερά η ροή των φορτίων. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 7-8,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ενισχύθηκε, στην αρχή της εβδομάδας, με περισσότερα φορτία αυξάνοντας και τους ναύλους. Πάλι η Δυτική Μεσόγειος ήταν οδηγός και ακολούθησε η Ανατολική. Στο τέλος της εβδομάδας παρατηρήθηκε μικρή πτώση στη δραστηριότητα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5,5-7Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη ωστόσο διατηρήθηκαν οι ανοδικές τάσεις. Δεδομένου ότι ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων είναι περιορισμένος και για το υπόλοιπο του μήνα, αναμένουμε περαιτέρω βελτιώσεις. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-7,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος συνέχισε στο θετικό κλίμα της προηγούμενης εβδομάδας με μικρή άνοδο της ζήτησης από τη Μαύρη Θάλασσα, ενώ περιορίστηκαν και τα ανοιχτά πλοία. Οι ναύλοι των μεγαύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 5-6,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 4,5-6Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Παρατηρήθηκε μικρή αύξηση στη ροή των φορτίων και των κλεισιμάτων κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια, ωστόσο η συγκέντρωση πλοίων παρέμεινε υψηλή εμποδίζοντας την άνοδο των ναύλων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κινήθηκε ανοδικά, με αυξημένη ζήτηση ακόμα και για τον επόμενο μήνα. Η ζήτηση επικεντρώθηκε στα μεγαλύτερα πλοία τα οποία μπορούν να βρουν εύκολα κάποια δουλειά, ενώ στα μικρότερα η εικόνα ήταν λιγότερο καλή. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά έτρεξε sprint με άνοδο στις 3 βασικές διαδρομές που άγγιξε το 25%. Στο νότο η Αυστραλία και στο βορρά τα φορτία τσιμέντου και χάλυβα οδήγησαν την αγορά σε υψηλότερα επίπεδα όμως οι βασικοί πρωταγωνιστές ήταν τα φορτία προς την Ινδία. Δυτικότερα στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και στην Ινδία η αγορά ξεκίνησε αρκετή δραστηριότητα και θετικό κλίμα, όμως στο 2ο μισό της εβδομάδας το κλίμα άλλαξε και οι ρυθμοί έπεσαν. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice