Επιτέλους άνοδος για την αγορά ξηρού
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου 2025 06:11
![0bulker loading coal](/images/resized/images/photos/fortia/0bulker_loading_coal_220_220.jpg)
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε επιτέλους μετά από 4 εβδομάδες (από 10 Ιανουαρίου) συνεχόμενης πτώσης άνοδο και μάλιστα διψήφια.
Οδηγοί σε αυτή την πορεία ήταν τα Panamaxes που ξεμπλόκαραν και ανέβηκαν σχεδόν 30%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ακολούθησαν και τα μικρότερα μεγέθη. Επίσης οι εβδομαδιαίες απώλειες των Capes ήταν οριακές. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 3,92%, τα Kamsarmaxes +29,4%, τα Ultramaxes (63) +12,2% και τα Handies +8,61%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 209 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 815 μονάδες την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία σημειώθηκαν βελτιώσεις στην αρχή της εβδομάδας, με περισσότερα φορτία και περιορισμό του αριθμού των διαθέσιμων πλοίων. Έτσι αρκετοί πλοιοκτήτες αναθάρρησαν και αποφάσισαν να δοκιμάσουν την τύχη τους παραμένοντας στην περιοχή αντί να μετακινηθούν προς τον Ατλαντικό. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 6,71 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο βορρά η αγορά παρέμεινε υπό πίεση κυρίως στα υπερατλαντικά ταξίδια, λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων. Αντιθέτως τα ταξίδια προς την Ασία εμφάνισαν λίγο περισσότερο ενδιαφέρον. Παρόμοια ήταν και η εικόνα στη νότια Βραζιλία και δυτική Αφρική όπου οι ναύλοι κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 17,16 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 25,19 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 4,34Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρα στο βορρά η αγορά είχε ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας, ωστόσο γρήγορα η δραστηριότητα βελτιώθηκε κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια στο βορρά. Αυξήσεις σημειώθηκαν και στο νότο με τους ναύλους για το ταξίδια προς την Κίνα να βελτιώνονται κατά τη διάρκεια της εβδομάδας κατά 1Κ usd. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 8,5-10,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-9 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η δραστηριότητα αυξήθηκε κατακόρυφα με τους ναυλωτές και τους πλοιοκτήτες να επιστρέφουν στα γραφεία τους μετά από τους εορτασμούς της κινέζικης Πρωτοχρονιάς. Έτσι παρατηρήθηκε μία αύξηση στη ροή νέων φορτίων και πλοίων. Επιπλέον στήριξη ήρθε και από το βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 7-9Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε άνοδο αφού η Κίνα επέστρεψε. Ωστόσο ο οδηγός σε αυτή την πορεία ήταν τα φορτία κάρβουνου. Επιπλέον υπήρχε στήριξη και από την περιοχή της Αυστραλίας. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 8,5-10Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα διστακτικά όμως από την Τετάρτη και μετά οι ρυθμοί ανέβηκαν με περισσότερη δραστηριότητα και αύξηση των ναύλων στο Βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 7,5-9Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε βελτιωμένη δραστηριότητα με κάποια νέα φορτία να εμφανίζονται και κάποια πλοία να κλείνονται κυρίως για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4-5,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος φάνηκε να δείχνει σημάδια ανάκαμψης καθώς η ζήτηση βελτιωνόταν καθόλου τη βδομάδα ενώ προς το τέλος άρχισε να περιορίζεται αισθητά και η προσφορά χωρητικότητας. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA είχε ένα θετικό ξεκίνημα της εβδομάδας καθώς η Ασία ήταν ενεργή με αποτέλεσμα να αυξηθούν τα φορτία. Επιπλέον στα μέσα της εβδομάδας για αγορά ενισχύθηκε με αρκετά υπερατλαντικά φορτία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη βίωσε ακόμα μία αρνητική εβδομάδα με περιορισμένη ζήτηση και πολλά πλοία έπρεπε να κλείσουν κάποιον ναύλο με βάση το λιμάνι φόρτωσης (APS basis). Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 6-7,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 9-10,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος φάνηκε να επηρεάζεται θετικά από την επιστροφή των Κινέζων στην ενεργό δράση. Κάτι που προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν οι πλοιοκτήτες αλλά οι ναυλωτές δεν ήταν έτοιμοι να αλλάξουν τις ιδέες τους. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 4,5-6Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά προχώρησε με μικρές αυξήσεις κυρίως για τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο αλλά και τα κυκλικά ταξίδια. Ωστόσο η γενική εικόνα παρέμεινε αρνητική και για αυτό πολλοί πλοιοκτήτες εξετάζουν το ενδεχόμενο να μετακινηθούν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 4,5-6K/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε βελτιώσεις ως προς τους ναύλους σε όλες τις διαδρομές αφού η ζήτηση έδειξε σημάδια ανάκαμψης. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 4,5-6Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 4-5,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 4,5-6Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρουσίασε βελτιώσεις καθώς υπήρξε περισσότερη δραστηριότητα ωστόσο η υπερπροσφορά που έχει συγκεντρωθεί το προηγούμενο διάστημα δεν άφησε περιθώρια για σημαντικές αυξήσεις. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) είχε ένα αργό ξεκίνημα αλλά σύντομα νέα φορτία έκαναν την εμφάνιση τους αλλάζοντας το συνολικό κλίμα και βοηθώντας τους ναύλους να ανέβουν. Επιπλέον αρκετά από τα μεγαλύτερα πλοία του τομέα βρήκαν κάποια απασχόληση. Ελπίζουμε ότι αυτή η τάση δεν ήταν πρόσκαιρη και θα συνεχίσει τις επόμενες μέρες. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά επέστρεψε δυναμικά τόσο στο βορρά όσο και στο νότο με περισσότερη κινητικότητα. Όμως η συγκέντρωση χωρητικότητας των προηγούμενων ημερών ήταν τόσο μεγάλη που οι ναύλοι δεν παρουσίασαν σημαντικές διαφοροποιήσεις. Ωστόσο το κλίμα έχει αλλάξει προς το θετικότερο. Θετική ήταν η εικόνα και για τον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία ωστόσο οι ναύλοι διατηρήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 6-7,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 6,5-8Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice