Dominguez: «Ήρθε η ώρα να περάσουμε από τις δηλώσεις και τις δεσμεύσεις σε πράξεις»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 10 Ιουνίου 2025 06:12

Λίγα 24ωρα προ της ναυτιλιακής συνόδου των Αθηνών το Blue Economy Finance Forum που πραγματοποιήθηκε στο Μονακό κατέληξε στο συμπέρασμα που ήδη όλη η ναυτιλία γνωρίζει...
Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα για να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές. Μιλώντας στο Blue Economy Finance Forum την Κυριακή, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Arsenio Dominguez δήλωσε ότι ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει με τους νέους παγκόσμιους κανονισμούς άνθρακα, η προσπάθεια απαλλαγής του τομέα από τον άνθρακα θα απαιτήσει ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών, παραγωγών καυσίμων και λιμενικών φορέων παγκοσμίως.
«Οι κανονισμοί από μόνοι τους δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά», είπε ο κ. Dominguez στους παρευρισκόμενους. «Χρειαζόμαστε τεχνολογική ανάπτυξη και χρειαζόμαστε εναλλακτικά καύσιμα. Και αυτό μπορεί να συμβεί μόνο με έναν τρόπο – με επενδύσεις».
Η ναυτιλιακή βιομηχανία καίει περίπου 350 εκατομμύρια τόνους μαζούτ ετησίως και αντιπροσωπεύει σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Βρίσκεται στα πρόθυρα μιας σημαντικής ρυθμιστικής αλλαγής: Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο άνθρακα που συμφωνήθηκε στο MEPC 83, όλα τα ποντοπόρα πλοία που συμμετέχουν στο διεθνές εμπόριο θα υπόκεινται σε υποχρεωτικά πρότυπα εκπομπών.
Η βιομηχανία αντιμετωπίζει σημαντικά υλικοτεχνικά εμπόδια πέρα από την ανάπτυξη καθαρότερων καυσίμων. Οι λιμενικές υποδομές παγκοσμίως θα χρειαστούν σημαντικές αναβαθμίσεις για την ασφαλή αποθήκευση και διανομή εναλλακτικών καυσίμων στα πλοία που επισκέπτονται. Σχεδόν μισό εκατομμύριο ναυτικοί θα χρειαστούν νέα εκπαίδευση έως το 2030 για να χειριστούν προηγμένα συστήματα καυσίμων και πρωτόκολλα ασφαλείας.
Οι νέοι κανονισμοί αντιπροσωπεύουν μια διττή προσέγγιση: τη θέσπιση παγκόσμιων προτύπων καυσίμων που αποθαρρύνουν την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου, δημιουργώντας παράλληλα οικονομικά κίνητρα για πρόωρη υπερβολική συμμόρφωση. Οι κανόνες θα επανεξετάζονται ανά πενταετία, ενώ τα όρια εκπομπών θα γίνονται σταδιακά αυστηρότερα με την πάροδο του χρόνου.
Ο κ. Dominguez τόνισε ότι ο ναυτιλιακός τομέας δεν μπορεί πλέον να βασίζεται αποκλειστικά σε εθελοντικές δεσμεύσεις και διπλωματικές δηλώσεις. «Ήρθε η ώρα να περάσουμε από τις δηλώσεις και τις δεσμεύσεις σε πράξεις», είπε. «Αυτό κάνουμε στον ΙΜΟ για πάνω από μια δεκαετία. Αυτό θα δείξουμε ξανά τον Οκτώβριο και δεν θα σταματήσουμε εκεί».