Στις διαλύσεις πλοίων και τη βιολογική εναπόθεση εστιάζει η BIMCO
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 16 Απριλίου 2025 15:34

Η BIMCO συνέταξε έγγραφο το οποίο θα υποβάλει στη Διάσκεψη των Μερών της Σύμβασης της Βασιλείας (BC COP-17), ζητώντας μεγαλύτερη σαφήνεια και άρση των εμποδίων καθώς η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ τίθεται σε ισχύ σε δύο μήνες. Η έναρξη ισχύος τον Ιούνιο του 2025 της σύμβασης του Χονγκ Κονγκ (HKC) θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στην ανακύκλωση πλοίων, εισάγοντας απαιτήσεις ασφάλειας, ανθρώπινης υγείας και περιβάλλοντος στο τέλος του κύκλου ζωής των πλοίων. Ωστόσο, έχουν περάσει 15 χρόνια από την έγκριση του HKC και, με βάση τις εμπειρίες από άλλες συμβάσεις του ΙΜΟ, θα προκύψουν διάφορα ζητήματα κατά την πρώιμη φάση εφαρμογής μιας σύμβασης. Ως εκ τούτου, η MEPC συμφώνησε σε ένα νέο αποτέλεσμα για την ανακύκλωση πλοίων που θα πραγματοποιηθεί σε δύο διετείς περιόδους, όπου τα πρώτα δύο έτη θα επικεντρωθούν στην απόκτηση εμπειρίας σχετικά με την εφαρμογή του HKC ακολουθούμενα από δύο έτη κατά τη διάρκεια των οποίων θα εξεταστούν τροποποιήσεις.
Τα στοιχεία που συγκέντρωσε η BIMCO δείχνουν ότι ο αριθμός των πλοίων που προορίζονται για ανακύκλωση αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί την επόμενη δεκαετία. Αυτή η αναμενόμενη αύξηση υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για ένα ισχυρό και ενοποιημένο παγκόσμιο πρότυπο για να διασφαλιστεί ότι η διαδικασία ανακύκλωσης διεξάγεται με ασφάλεια και βιωσιμότητα. Διευκολύνοντας την ομαλή εφαρμογή του HKC κατά τη φάση οικοδόμησης εμπειρίας, τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να εργαστούν προς μια συνεκτική προσέγγιση που όχι μόνο τηρεί τους διεθνείς κανόνες, αλλά υποστηρίζει επίσης τη συνεχή βελτίωση και διαφάνεια.
«Η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ απέχει μόλις δύο μήνες από την έναρξη ισχύος της. Ενώ είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της ασφαλούς και υγιούς ανακύκλωσης πλοίων, για τους ανθρώπους και το περιβάλλον, εξακολουθούν να υπάρχουν ασυνέπειες και αντιφάσεις μεταξύ των συμβάσεων. Εάν δεν αρθούν αυτά τα εμπόδια, φοβόμαστε ότι θα επιβραδυνθεί η πρόοδος της βελτίωσης της παγκόσμιας βιομηχανίας ανακύκλωσης πλοίων» δήλωσε ο David Loosley, Γενικός Γραμματέας και Διευθύνων Σύμβουλος της BIMCO.
Επί του παρόντος, υπάρχουν αρκετές αλληλεπικαλύψεις και συγκρούσεις με τις διατάξεις της Σύμβασης της Βασιλείας (BC). Ένα σημαντικό παράδειγμα είναι ότι η σύμβαση του Χονγκ Κονγκ (HKC) βασίζεται στην έννοια του κράτους σημαίας και του κράτους ανακύκλωσης. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις διαδικασίες της Σύμβασης της Βασιλείας που επικεντρώνονται στα κράτη εξαγωγής και εισαγωγής.
Σύμβαση για τη βιολογική εναπόθεση
Η MEPC 83 συμφώνησε σε ένα νέο αποτέλεσμα σχετικά με την «Ανάπτυξη ενός νομικά δεσμευτικού πλαισίου για τον έλεγχο και τη διαχείριση της βιορύπανσης των πλοίων για την ελαχιστοποίηση της μεταφοράς χωροκατακτητικών υδρόβιων ειδών - μια σύμβαση βιορύπανσης». Οι εργασίες για μια τέτοια σύμβαση θα ξεκινήσουν το 2026 και αναμένουμε ότι η διαδικασία θα είναι μακρά - με την επιτροπή να διαθέτει δύο διετείς περιόδους για την ολοκλήρωση των εργασιών - πράγμα που σημαίνει ότι ένα σχέδιο νομικού εγγράφου και μια διαδικασία προς έγκριση δεν θα οριστικοποιηθούν πριν από το 2029 με επικύρωση στο συμφωνημένο επίπεδο που απαιτείται τότε για την έναρξη ισχύος.
Η τρέχουσα απουσία διεθνώς συμφωνημένης νομοθεσίας σημαίνει ότι ορισμένα κράτη έχουν αναλάβει την πρωτοβουλία να εφαρμόσουν την εγχώρια νομοθεσία για την αντιμετώπιση της βιολογικής ρύπανσης. Πιστεύουμε ότι μια διεθνής σύμβαση θα πρέπει να παρέχει ένα ενιαίο πλαίσιο για την αντιμετώπιση της διαχείρισης των βιολογικών εναποθέσεων παγκοσμίως. Θα πρέπει να συμβάλει στην αποφυγή του συνονθυλεύματος εθνικών κανονισμών που μπορεί να εισάγουν διακρίσεις και να μην είναι πρακτικοί για τη βιομηχανία και να βοηθήσει τα πλοία να αποκτήσουν πρόσβαση σε καθαρισμό μέσα στο νερό σε περισσότερα μέρη από ό,τι βλέπουμε σήμερα.
Η BIMCO βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της υποστήριξης αποτελεσματικών πρακτικών διαχείρισης βιολογικών εναποθέσεων. Οι κλαδικές μας έρευνες που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία επτά χρόνια μας έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση της διαχείρισης των βιολογικών εναποθέσεων. Κατά τη διάρκεια της φάσης ανάπτυξης της σύμβασης, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τα μέλη μας για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και τα ζητήματα που προκύπτουν και να διασφαλίσουμε ότι έχουμε ένα μέσο που είναι πρακτικό και κατάλληλο για τον σκοπό για τον οποίο προορίζεται. Ενθαρρύνουμε τα μέλη μας να συνεχίσουν να μοιράζονται την εμπειρία τους σχετικά με την εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών του ΙΜΟ για τη βιορύπανση του 2023.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η MEPC ενέκρινε επίσης οδηγίες καθαρισμού εντός του νερού που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους πλοιοκτήτες, τους ναυλωτές, τους χειριστές, τα πληρώματα και τους παρόχους υπηρεσιών καθαρισμού εντός του νερού να σχεδιάζουν και να διεξάγουν με ασφάλεια εργασίες καθαρισμού μέσα στο νερό, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τους κινδύνους για το περιβάλλον και τις επιστρώσεις πλοίων. Αυτό θα τεθεί στη διάθεση των μελών όταν δημοσιευθεί από τον ΙΜΟ.