IMO Sub-Committee:Νέα δέσμη κατευθυντήριων γραμμών για τις ρυθμίσεις ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης εκτός των δεξαμενόπλοιων
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2025 06:14
Η 11η σύνοδος της υποεπιτροπής του ΙΜΟ για τον σχεδιασμό και την κατασκευή πλοίων (SDC 11) πραγματοποιήθηκε από τις 13 έως τις 17 Ιανουαρίου 2025.
Συμφωνήθηκε μια νέα δέσμη κατευθυντήριων γραμμών για τις ρυθμίσεις ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης εκτός των δεξαμενόπλοιων για τη διευκόλυνση της βοήθειας έκτακτης ανάγκης και τη μείωση του κινδύνου ρύπανσης. Συμφωνήθηκαν σχέδια τροποποιήσεων του κώδικα ESP του 2011 προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρήση τεχνικών εξ αποστάσεως επιθεώρησης και, ως εκ τούτου, να ενισχυθεί η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα κατά τις επιθεωρήσεις πλοίων. Η SDC 11 προώθησε επίσης την αναθεώρηση των επεξηγηματικών σημειώσεων για τους κανονισμούς ασφαλούς επιστροφής στους λιμένες για τα επιβατηγά πλοία, καθώς και του σχεδίου νέων απαιτήσεων για τα μη παραδοσιακά συστήματα πηδαλιουχίας και πρόωσης.
Κύρια σημεία της συνάντησης
• Οριστικοποιημένο σχέδιο νέων κατευθυντήριων γραμμών για τις ρυθμίσεις επείγουσας ρυμούλκησης σε νέα πλοία εκτός των δεξαμενόπλοιων
• Συμφωνήθηκε σχέδιο τροποποιήσεων των «Αναθεωρημένων κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τον εξοπλισμό ρυμούλκησης και πρόσδεσης επί του πλοίου» (MSC.1/Εγκύκλ.1175/Αναθ.1)
• Συμφωνήθηκε σχέδιο τροποποίησης του κώδικα βιομηχανικού προσωπικού (ΠΕ) για την αύξηση του βάρους ΠΕ στους υπολογισμούς ευστάθειας από 75 σε 90 kg
• Συμφωνήθηκε σχέδιο τροποποιήσεων του κώδικα ESP του 2011 για την αντιμετώπιση της χρήσης τεχνικών εξ αποστάσεως επιθεώρησης για κοντινές έρευνες
• Οριστικοποίησε σχέδιο αναθεώρησης του κώδικα προειδοποιήσεων και δεικτών του 2009
• Πρόοδος στην αναθεώρηση των ενδιάμεσων επεξηγηματικών σημειώσεων για την έννοια της ασφαλούς επιστροφής στο λιμάνι (MSC.1/Εγκύκλ.1369)
• Πρόοδος στην αναθεώρηση του κεφαλαίου II-1 της SOLAS για την αντιμετώπιση των μη παραδοσιακών συστημάτων διεύθυνσης και πρόωσης
• Έναρξη εξέτασης των προτύπων για την ικανότητα ελιγμών των πλοίων [ψήφισμα MSC.137(76)] με βάση δεδομένα θαλάσσιων δοκιμών
• Δημιούργησε μια ομάδα αλληλογραφίας για να διευκολύνει τη φάση οικοδόμησης εμπειρίας για τη μείωση του υποβρύχιου ακτινοβολούμενου θορύβου
Διατάξεις ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης
Τον Μάιο του 2024, η MSC 108 ενέκρινε τροποποιήσεις της SOLAS II-1/3-4 για την επέκταση των απαιτήσεων της SOLAS για τις διατάξεις ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης σε όλα τα νέα πλοία άνω των 20.000 GT για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων βοήθειας έκτακτης ανάγκης και ρυμούλκησης και, ως εκ τούτου, τη μείωση του κινδύνου ναυαγίων πλοίων και ρύπανσης. Σύμφωνα με τις ισχύουσες απαιτήσεις, τα δεξαμενόπλοια 20.000 DWT και άνω πρέπει να διαθέτουν διάταξη ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης, ενώ άλλα φορτηγά πλοία και επιβατηγά πλοία πρέπει να έχουν μόνο διαδικασία ρυμούλκησης. Οι νέες απαιτήσεις θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2028.
Η SDC 11 οριστικοποίησε μια νέα δέσμη ενδιάμεσων κατευθυντήριων γραμμών για ρυθμίσεις ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης σε νέα πλοία εκτός των δεξαμενόπλοιων.
Η SDC 11 συμφώνησε επίσης επί σχεδίων τροποποιήσεων της «αναθεωρημένης καθοδήγησης σχετικά με τον εξοπλισμό ρυμούλκησης και πρόσδεσης επί του πλοίου» (MSC.1/Circ.1175/Rev.1), η οποία αφορά τα εξαρτήματα και τις υποστηρικτικές δομές κύτους που συνδέονται με τις κανονικές λειτουργίες ρυμούλκησης και πρόσδεσης, επιπλέον των εργασιών ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης για δεξαμενόπλοια. Τα σχέδια τροποποιήσεων θα ευθυγραμμίσουν τις κατευθυντήριες γραμμές με τις ενοποιημένες απαιτήσεις του ΟΣΔΕ UR A1 και A2 και τη σύσταση αριθ. 10 του ΟΣΔΕ, οι οποίες αναθεωρήθηκαν το 2022.
Συμφωνήθηκαν επακόλουθα σχέδια τροποποιήσεων στις «Κατευθυντήριες γραμμές για ιδιοκτήτες/φορείς εκμετάλλευσης σχετικά με την προετοιμασία διαδικασιών ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης» (MSC.1/Εγκύκλ.1255).
Το σχέδιο νέων και τροποποιημένων κατευθυντήριων γραμμών θα υποβληθεί στην MSC 110 (Ιούνιος 2025) προς έγκριση.
Βιομηχανικό προσωπικό
Ένα νέο κεφάλαιο XV της σύμβασης SOLAS και ο σχετικός νέος κώδικας ασφάλειας για τα πλοία που μεταφέρουν βιομηχανικό προσωπικό (κωδικός IP) τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2024. Ως βιομηχανικό προσωπικό ορίζονται τα πρόσωπα που βρίσκονται επί του πλοίου για σκοπούς υπεράκτιων βιομηχανικών δραστηριοτήτων που ασκούνται σε άλλα πλοία ή/και υπεράκτιες εγκαταστάσεις.
Η SDC 11 συμφώνησε επί σχεδίων τροποποιήσεων του κώδικα IP για την ευθυγράμμιση του βάρους που χρησιμοποιείται για τους υπολογισμούς ευστάθειας για πλοία πιστοποιημένα σύμφωνα με το κεφάλαιο I της SOLAS με το βάρος που χρησιμοποιείται για πλοία πιστοποιημένα σύμφωνα με τον κώδικα HSC. Κατά συνέπεια, το βάρος διαστασιολόγησης για το βιομηχανικό προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων των ΜΑΠ του, θα καθορίζεται σταθερά σε 90 kg.
Τα σχέδια τροποποιήσεων θα υποβληθούν στην MSC 110 (Ιούνιος 2025) προς έγκριση. Τα σχέδια τροποποιήσεων αναμένεται να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2028, με σύστημα εφαρμογής τριών ημερομηνιών (σύμβαση, κατασκευή και παράδοση) για τα νέα κτίρια.
Ασφαλής επιστροφή στο λιμάνι για επιβατηγά πλοία
Η έννοια της ασφαλούς επιστροφής στο λιμάνι (SRtP) εισήχθη στη SOLAS το 2010 με σκοπό να αυξηθεί η ευρωστία και η ανοχή σφαλμάτων των επιβατηγών πλοίων. Ακόμη και σε περίπτωση πλημμύρας ή πυρκαγιάς, το πλοίο πρέπει να είναι σε θέση να επιστρέψει στον λιμένα με δικά του μηχανήματα και να παρέχει ασφαλή περιοχή για όλους τους επιβαίνοντες. Οι κανονισμοί SRtP ισχύουν για επιβατηγά πλοία μήκους 120 μέτρων και άνω ή με τρεις ή περισσότερες κύριες κατακόρυφες ζώνες.
Η SDC 11 προχώρησε σε αναθεώρηση των «Ενδιάμεσων επεξηγηματικών σημειώσεων για την αξιολόγηση των δυνατοτήτων των συστημάτων επιβατηγών πλοίων μετά από ατύχημα πυρκαγιάς ή πλημμύρας» (MSC.1/Circ.1369) για να διευκολύνει την ομοιόμορφη εφαρμογή της έννοιας, λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία που αποκτήθηκε.
Η αναθεώρηση της εγκυκλίου περιλαμβάνει τρεις βασικούς τομείς:
1. Πλήρης ανανέωση του κύριου σώματος του εγγράφου
2. Πλήρης ανανέωση των παραρτημάτων, συμπεριλαμβανομένων των ερμηνειών της φράσης «παραμένουν λειτουργικά»
3. Συμπερίληψη συστάσεων σχετικά με επιχειρησιακές πτυχές
Το SDC 11 επικεντρώθηκε στην ανανέωση του κύριου σώματος του εγγράφου. Αυτό περιλαμβάνει εναρμόνιση, μεταξύ άλλων, της διαδικασίας αξιολόγησης, των απαιτήσεων τεκμηρίωσης, του προσδιορισμού και της διαφοροποίησης μεταξύ των κατηγοριών συστημάτων, των κριτηρίων για το ταξίδι επιστροφής, των δοκιμών και των δοκιμών.
Συμφωνήθηκε να συμπεριληφθούν μόνο επεξηγηματικές σημειώσεις υψηλού επιπέδου σχετικά με επιχειρησιακές πτυχές και να υποβληθούν σχετικές πτυχές στις υποεπιτροπές για την εφαρμογή των πράξεων του ΔΝΟ (III) και του ανθρώπινου στοιχείου, της εκπαίδευσης και της τήρησης φυλακών (HTW) για περαιτέρω διαβουλεύσεις.
Η αναθεώρηση του MSC.1/Circ.1369 θα συνεχιστεί σε μια ομάδα αλληλογραφίας μέχρι το SDC 12 (2026).
Ενισχυμένο πρόγραμμα επιθεώρησης για τα πλοία μεταφοράς φορτίου χύδην και τα δεξαμενόπλοια
Οι τεχνικές απομακρυσμένης επιθεώρησης – για παράδειγμα συσκευές ανίχνευσης σε πραγματικό χρόνο που μεταφέρονται από μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τηλεχειριζόμενα οχήματα, μη επανδρωμένα βραχίονες σήψης, δύτες και ορειβάτες – αποτελούν όλο και πιο χρήσιμα εργαλεία για την υποστήριξη ενός παρευρισκόμενου επιθεωρητή επί τόπου κατά τη διεξαγωγή επιθεωρήσεων.
Η SDC 11 συμφώνησε επί σχεδίων τροποποιήσεων του κώδικα ESP του 2011, ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση τεχνικών εξ αποστάσεως επιθεώρησης (RIT) για κοντινές επιθεωρήσεις υφιστάμενων πλοίων. Το RIT ορίζεται ως μέσο έρευνας οποιωνδήποτε τμημάτων της δομής χωρίς την ανάγκη άμεσης φυσικής πρόσβασης από τον επιθεωρητή και δεν πρέπει να αναμιγνύεται με την έννοια των εξ αποστάσεως ερευνών.
Επιπλέον, η SDC 11 συμφώνησε σε διόρθωση της MSC.1/Circ.1502 σχετικά με την «Καθοδήγηση σχετικά με τη δοκιμή πίεσης των ορίων των δεξαμενών πετρελαίου φορτίου υπό τη διεύθυνση του πλοιάρχου» ώστε να αντικατοπτρίζει τις διατάξεις δοκιμών πίεσης δεξαμενών σύμφωνα με τον τελευταίο κώδικα ESP του 2011 (ψήφισμα MSC.525(106)).
Τα σχέδια τροποποιήσεων θα υποβληθούν στην MSC 110 (Ιούνιος 2025) προς έγκριση.
Καταρτίστηκε νέα καθοδήγηση για τη χρήση των RIT βάσει του κώδικα ESP του 2011. Οι εργασίες θα συνεχιστούν σε ομάδα αλληλογραφίας έως την SDC 12 (2026).
Δίχτυ ασφαλείας στις κλίμακες ενδιαίτησης
Η τοποθέτηση ενός διχτυού ασφαλείας από το κατάστρωμα του πλοίου έως την εξωτερική πλευρά μιας σκάλας ενδιαίτησης μπορεί να συνδέεται με κινδύνους για το πλήρωμα, ιδίως τη νύχτα ή σε κακές καιρικές συνθήκες.
Η SDC 11 συμφώνησε σε σχέδιο αναθεώρησης των «Κατευθυντήριων γραμμών για την κατασκευή, τις εγκαταστάσεις, τη συντήρηση και την επιθεώρηση/επιθεώρηση των μέσων επιβίβασης και αποβίβασης» (MSC.1/Circ.1331) για τη μείωση των κινδύνων επιχειρησιακής ασφάλειας του πληρώματος που έχει επιφορτιστεί με την τοποθέτηση διχτυών ασφαλείας.
Ένα σχέδιο νέας εγκυκλίου MSC θα υποβληθεί στο MSC 110 (Ιούνιος 2025) για έγκριση.
Σύστημα διεύθυνσης και πρόωσης
Το κεφάλαιο II-1 της SOLAS αφορά τις παραδοσιακές διατάξεις του μηχανισμού κινήσεως πηδαλίου με σύστημα πρόωσης και πηδάλιο. Εναλλακτικά, ωστόσο, τα σύγχρονα συνδυασμένα συστήματα διεύθυνσης και πρόωσης (π.χ. προωθητήρες αζιμούθιου, εκτόξευση νερού) δεν καλύπτονται από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
Η SDC 11 προχώρησε σε αναθεώρηση του κεφαλαίου II-1 της SOLAS για να αντιμετωπίσει τόσο τα παραδοσιακά όσο και τα μη παραδοσιακά συστήματα πρόωσης και διεύθυνσης. Οι νέες απαιτήσεις θα βασίζονται σε στόχους και θα ισχύουν για όλα τα συστήματα διεύθυνσης και πρόωσης, τόσο τα υπάρχοντα συμβατικά συστήματα όσο και τα σύγχρονα συνδυασμένα συστήματα διεύθυνσης και πρόωσης.
Η SDC 11 εξέτασε επίσης σχέδια τροποποιήσεων του ψηφίσματος MSC.137(76), οι οποίες προβλέπουν πρότυπα για την ικανότητα ελιγμών των πλοίων. Συμφωνήθηκε ότι οι νέες υποχρεωτικές απαιτήσεις βάσει στόχων της SOLAS δεν θα πρέπει να ενισχύσουν τις απαιτούμενες επιδόσεις ελιγμών σε σύγκριση με τον σημερινό στόλο. Η SDC 11 συμφώνησε επίσης να εξετάσει την καταλληλότητα των ισχυόντων κριτηρίων ελιγμών που προβλέπονται στο ψήφισμα MSC.137(76) συλλέγοντας και συγκρίνοντας δεδομένα θαλάσσιων δοκιμών. Τα κράτη μέλη και οι οργανισμοί κλήθηκαν να υποβάλουν σχετικά δεδομένα δοκιμών προς εξέταση από την SDC 12 το 2026.
Αναγνωρίζοντας ότι δεν θα ήταν δυνατόν να επιτευχθεί η στοχευμένη έναρξη ισχύος των τροποποιήσεων της SOLAS την 1η Ιανουαρίου 2028 λόγω των διερευνήσεων σχετικά με την ικανότητα ελιγμών, συμφωνήθηκε χάρτης πορείας για τη θέσπιση υποχρεωτικών προτύπων για την ικανότητα ελιγμών των πλοίων, με στόχο την έναρξη ισχύος των τροποποιήσεων της SOLAS και των προτύπων ικανότητας ελιγμών την 1η Ιανουαρίου 2032.
Προστατευτικά κιγκλιδώματα
Η σύμβαση για τη γραμμή φόρτωσης απαιτεί τα προστατευτικά κιγκλιδώματα στις υπερκατασκευές και στα καταστρώματα εξάλων να έχουν τουλάχιστον τρεις διαδρομές. Με σύγχρονα σχέδια πλοίων, ορισμένες κατασκευές καταστρώματος (π.χ. κατάστρωμα γέφυρας, καταστρώματα κατοικιών) δεν εμπίπτουν στον ορισμό της «υπερκατασκευής» και μπορεί να είναι εφοδιασμένες με λιγότερα από τρία προστατευτικά κιγκλιδώματα. Μεγάλα ανοίγματα μεταξύ των διαδρομών μπορεί να αποτελέσουν κίνδυνο για την ασφάλεια του πληρώματος.
Η SDC 11 συμφώνησε επί σχεδίων τροποποιήσεων του κανονισμού 25 παράγραφος 3 του πρωτοκόλλου για τις εμφόρτους ισάλους γραμμές, έτσι ώστε και τα προστατευτικά κιγκλιδώματα που τοποθετούνται σε κατασκευές εκτός των υπερκατασκευών να πρέπει να έχουν τουλάχιστον τρεις σειρές. Επιπλέον, οι αλυσίδες που τοποθετούνται αντί των προστατευτικών κιγκλιδωμάτων πρέπει να σφίγγονται όσο το δυνατόν περισσότερο και να είναι αποσπώμενες.
Τα σχέδια τροποποιήσεων θα υποβληθούν στην MSC 110 (Ιούνιος 2025) προς έγκριση.
Ενοποιημένες διερμηνείες (UI)
Τηλεχειριζόμενες βαλβίδες
Η SDC 11 συμφώνησε επί σχεδίου UI του κανονισμού II-1/12.6.2 της SOLAS για την αποσαφήνιση του όρου «τηλεχειριζόμενη βαλβίδα». Για πλοία με κατασκευή μετά την 1η Ιανουαρίου 2024, το διάφραγμα σύγκρουσης μπορεί να διατρυπάται κάτω από το κατάστρωμα στεγανών επιβατηγών πλοίων και το κατάστρωμα εξάλων φορτηγών πλοίων, υπό τον όρο ότι ο αγωγός είναι εφοδιασμένος με τηλεχειριζόμενη βαλβίδα ικανή να λειτουργεί άνωθεν του καταστρώματος στεγανών ή εξάλων.
Το σχέδιο διεπαφής χρήστη παρέχει παραδείγματα ρυθμίσεων και διευκρινίζει ότι ο όρος «τηλεχειριζόμενος» δεν σημαίνει κατ' ανάγκη «ενεργός με ισχύ»· με άλλα λόγια, ότι ένας χειροκίνητος τύπος δαπέδου τοποθετημένος και λειτουργώντας από το κατάστρωμα στεγανών ή εξάλων μπορεί να γίνει δεκτός ως "τηλεχειριζόμενος" εάν πληροί επίσης τις απαιτήσεις κλεισίματος αστοχίας του κανονισμού II-1/12.6.2 της SOLAS.
Διαφυγή κινδύνου από μηχανοστάσια
Η SDC 11 εξέτασε το ενδεχόμενο αναθεώρησης της MSC.1/Circ.1511/Rev.1 σχετικά με τους ΜΑΚ των κανονισμών II-1/13.4.1 και 13.4.2 της SOLAS σχετικά με τα μέσα διαφυγής από μηχανοστάσια. Οι κανονισμοί απαιτούν έναν κορμό διαφυγής να εκτείνεται από το κάτω μέρος του μηχανοστασίου και η διεπαφή χρήστη διευκρινίζει ότι το "κάτω μέρος του χώρου" πρέπει να θεωρείται ως το χαμηλότερο επίπεδο καταστρώματος, πλατφόρμα ή διάδρομος.
Η SDC 11 δεν μπόρεσε να συμφωνήσει σε περαιτέρω διευκρινίσεις σχετικά με τη διεπαφή χρήστη. Υπήρξε συμφωνία ότι η τρέχουσα διεπαφή χρήστη του "κατώτερου τμήματος του χώρου" θα πρέπει να νοείται είτε ως το χαμηλότερο επίπεδο καταστρώματος είτε ως πλατφόρμα ή δίοδος. ωστόσο, λόγω ορισμένων αντίθετων απόψεων, η SDC 11 δεν μπόρεσε να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το κείμενο δεν θα πρέπει να νοείται ως «όποιο είναι χαμηλότερο».
Η SDC 11 συμφώνησε να καλέσει την υποεπιτροπή για την εφαρμογή των πράξεων του ΔΝΟ (III 11) να σημειώσει ότι η συζήτηση ήγειρε ζητήματα σχετικά με τις δραστηριότητες ελέγχου από το κράτος λιμένα.
Πλαστικά ενισχυμένα με ίνες (FRP) εντός δομών πλοίων
Η SDC 11 εξέτασε το ενδεχόμενο αναθεώρησης των «Ενδιάμεσων κατευθυντήριων γραμμών για τη χρήση στοιχείων πλαστικών ενισχυμένων με ίνες (FRP) εντός δομών πλοίων: ζητήματα πυρασφάλειας» (MSC.1/Circ.1574) για την αντιμετώπιση των εμπειριών από την εφαρμογή των ενδιάμεσων κατευθυντήριων γραμμών από την έγκρισή τους το 2017.
Μια ομάδα αλληλογραφίας θα προχωρήσει σε αναθεώρηση του MSC.1/Circ.1574 έως το SDC 12 (2026). Η ομάδα θα ασχοληθεί με την πυρασφάλεια για φέροντα τμήματα και στοιχεία ως μέρος των εργασιών, εξαιρουμένων όμως εκείνων που συμβάλλουν στην παγκόσμια ισχύ.
Παράλληλα, η MSC 110 (Ιούνιος 2025) θα κληθεί να διευκρινίσει εάν τα φέροντα τμήματα που συμβάλλουν στην παγκόσμια ισχύ θα πρέπει να θεωρούνται μέρος του πεδίου εφαρμογής.
Κώδικας προειδοποιήσεων και δεικτών του 2009
Η SDC 11 συμφώνησε επί σχεδίων τροποποιήσεων του κώδικα προειδοποιήσεων και δεικτών του 2009 [ψήφισμα A.1021(26)] προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα νέα και επικαιροποιημένα μέσα του ΙΜΟ που εγκρίθηκαν από το 2009 και να εξαλειφθούν οι αντιφάσεις, οι ασάφειες και οι πλεονασμοί.
Τα σχέδια τροποποιήσεων θα υποβληθούν στην MEPC 83 (Απρίλιος 2025) και MSC 110 (Ιούνιος 2025) για έγκριση και επακόλουθη έγκριση από τη Συνέλευση 34 (Νοέμβριος 2025).
Υποβρύχιος ακτινοβολούμενος θόρυβος
Τον Οκτώβριο του 2024, η MEPC 82 συμφώνησε να συνεχίσει τις εργασίες για τη μείωση του υποβρύχιου ακτινοβολούμενου θορύβου (URN) από τα πλοία, εισάγοντας μια φάση οικοδόμησης εμπειρίας (EPB) και να παρατείνει το έτος ολοκλήρωσης στόχου έως το 2026.
Η SDC 11 συνέστησε μια ομάδα αλληλογραφίας για τον προσδιορισμό και την αξιολόγηση μελετών σχετικά με τις εκπομπές URN, την εξέταση των επόμενων βημάτων και την ανάπτυξη ενός πλαισίου για την αξιολόγηση της εφαρμογής των «Αναθεωρημένων κατευθυντήριων γραμμών για τη μείωση του υποβρύχιου ακτινοβολούμενου θορύβου από τη ναυτιλία για την αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων στη θαλάσσια ζωή» (MEPC.1/Circ.906/Rev.1).
DNV