Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ετήσιος Λόγος Προέδρου Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου, Χ. Φαφαλιού

fafalioscharalampos

Οι ναυλωτές να επωμιστούν το βάρος των εισφορών καθώς είναι αυτοί οι οποίοι ορίζουν το ταξίδι κάθε πλοίου σε σχέση με το μέγεθος του φορτίου, το δρομολόγιο και τη ταχύτητα μεταφοράς και είναι ενθαρρυντικό ότι η Ε.Ε. κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.

Τα παραπάνω τόνισε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου, Χαράλαμπος Φαφαλιός μιλώντας στην εκδήλωση της Επιτροπής με την ευκαιρία του νέου έτους. Η ομιλία του κ. Φαφαλιού έχει ως εξής:
«Είναι η δεύτερη φορά στην ιστορία μας που εκφωνώ τον λόγο του Ιανουαρίου διαδικτυακά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού αλλά ελπίζω και προσεύχομαι ότι θα επιστρέψουμε σύντομα στην κανονικότητα. Κατά τη διάρκεια του περασμένου χρόνου, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία κατάφερε με αποφασιστικότητα και επιτυχία να πραγματοποιήσει τα καθήκοντα της στην μεταφορά του παγκόσμιου όγκου φορτίων από μέρος σε μέρος και να ανταπεξέλθει ομαλά στην αυξημένη ζήτηση για όλα τα φορτία.
Προσπαθούμε επίσης να δράσουμε εγκαίρως ώστε να προλάβουμε τους φιλόδοξους στόχους του COP 26 και να προετοιμάσουμε τη ναυτιλία για ακόμα χαμηλότερα επίπεδα άνθρακα παγκοσμίως σε σχέση με τα ήδη υπάρχοντα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα τελευταία 70 χρόνια η παγκόσμια ναυτιλία έχει μειώσει επιτυχώς τις εκπομπές του άνθρακα γρήγορα και αθόρυβα, βρίσκοντας τεχνολογικές λύσεις για να μειώσει το κόστος μεταφοράς και το αποτύπωμα του άνθρακα για κάθε τόνο φορτίου. Καμία άλλη βιομηχανία παγκοσμίως δεν έχει κατορθώσει τόσο επιτυχές αποτελέσματα με ένα τόσο οικονομικό τρόπο.
To κυριότερο συμπέρασμα από την συνάντηση COP 26 ήταν ότι οι κυβερνήσεις είχαν βλέψεις για τα έσοδα που θα εισέπρατταν από μια ποικιλία πρασίνων εισφορών, όμως δεν έγινε καμία αναφορά στην εξεύρεση τεχνολογικών λύσεων ή στην εγγύηση της διαθεσιμότητας ασφαλών και βιώσιμων καυσίμων παγκοσμίως με χαμηλή είτε μηδενική περιεκτικότητα σε άνθρακα.
Εαν τεθούν σε ισχύ τέτοιες εισφορές, είναι επιτακτική ανάγκη οι ναυλωτές να επωμιστούν το βάρος αυτών καθώς είναι αυτοί οι οποίοι ορίζουν το ταξίδι κάθε πλοίου σε σχέση με το μέγεθος του φορτίου, το δρομολόγιο και τη ταχύτητα μεταφοράς και είναι ενθαρρυντικό ότι η Ε.Ε. κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.
Στο κλάδο μας διάφοροι οργανισμοί και εταιρίες διαφημίζουν τα “πράσινα διαπιστευτήρια” τους προβάλλοντας την επιλογή των καυσίμων που θα τροφοδοτήσουν τα νεότευκτα πλοία τους. Όμως, κανένα από αυτά δεν είναι πραγματικά απαλλαγμένο από άνθρακα παρά μόνο αναβάλλουν την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το LNG είναι ένα προσωρινό καύσιμο που όμως έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα.
Η πράσινη ή ηλεκτρονική μεθανόλη δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμη παγκοσμίως στις ποσότητες που η βιομηχανία μας χρειάζεται.
Η αμμωνία είναι αρκετά επικίνδυνη για το πλήρωμα εάν δεν διαχειριστεί σωστά. Η καύση της αμμωνίας σε μηχανή εσωτερικής καύσης παράγει επίσης ενώσεις αζώτου πολύ πιο ρυπογόνες από το διοξείδιο του άνθρακα!
Το κύριο ζήτημα με όλα αυτά είναι η σημαντική ποσότητα πιλοτικού ορυκτού καυσίμου που απαιτείται για τη καύση τους.
Παρ’ όλα αυτά, τόσο οι κατασκευαστές μηχανών πλοίων όσο και οι ναυπηγοί μόλις τώρα αρχίζουν να μελετούν τυχόν τεχνολογικές λύσεις. Αυτές όμως βρίσκονται ακόμα σε αρχικά στάδια.
Δεν έχει γίνει καμία πραγματική προσπάθεια για την επένδυση των εσόδων που θα προέλθουν από τυχόν φόρους άνθρακα σε ένα ταμείο Έρευνας και Ανάπτυξης για τον ναυτιλιακό τομέα. Ένα τέτοιο κέντρο Ε&Α θα πρέπει να δημιουργηθεί και να εδρεύει στην Ελλάδα, η οποία είναι το παγκόσμιο κέντρο της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ενώ η Ε.Ε. προσπαθεί να μονοπωλήσει τoν διάλογο για τους πράσινους φόρους, να συντομεύσει τις ημερομηνίες και άλλα ναυτιλιακά ζητήματα, θα πρέπει κάποιος να τους εφιστήσει τη προσοχή ότι ο μόνο ο ΙΜΟ έχει την γνώση και την εμπειρία να βρει βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Η κριτική προς τον ΙΜΟ είναι ο πιο αντιπαραγωγικός τρόπος για να προχωρήσουμε μπροστά. Ο ώριμος διάλογος και οι καλά μελετημένες, πρακτικές και λεπτομερείς λύσεις για κάθε τομέα της ναυτιλίας είναι ο μόνος τρόπος για πετύχουμε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα. Εξετάζοντας την παγκόσμια οικονομική κατάσταση, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι ο πληθωρισμός έχει κάνει ξανά έντονα την εμφάνιση του.
Οι κυβερνήσεις, στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα λόγω της πανδημίας, έχουν διοχετεύσει τεράστια χρηματικά ποσά στις οικονομίες των χωρών τους ώστε να τους δώσουν πνοή.
Οι Η.Π.Α. βρίσκονται σε ρυθμούς πλήρους απασχόλησης, έχοντας ένα ακμάζον χρηματιστήριο, αλλά με ατζέντα κατά των ορυκτών καυσίμων.
Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει ακόμα αποφασίσει εάν επιθυμεί να γίνει ένα μεγάλο εμπορικό έθνος ή όχι στην μετά Brexit εποχή.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ακόμα πολλές ανίσχυρες οικονομίες ενώ οι κυβερνήσεις υπέρ των επιχειρήσεων δεν είναι αρκετές για να προοδεύσει.
Η Άπω Ανατολή και ειδικότερα η Κίνα εξακολουθούν να προσπαθούν εντατικά να φτάσουν σε ένα πλήρως ανεπτυγμένο παγκόσμιο καθεστώς. Εάν τις επιβραδύνουν προβλήματα όπως η Evergrande, είναι ένα άλλο ζήτημα.
Η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ξεκίνησε πέρυσι σε αποδεκτά επίπεδα και συνέχισε να βελτιώνεται σημαντικά έως το τέλος του έτους, όταν και άρχισε να υποχωρεί. Και πάλι, η αστάθεια είναι πιο σημαντική από τα θεμελιώδη και τον τελευταίο χρόνο τα μεγέθη των FFA έχουν σπάσει κάθε ρεκόρ.
Η αγορά για τα δεξαμενόπλοια βρίσκεται σε ύφεση τον τελευταίο χρόνο και φαίνεται να μην έχει ακόμα επηρεαστεί θετικά από την άνοδο την παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας.
Η αγορά για τα εμπορευματοκιβώτια έχει ξεχωρίσει τους τελευταίους 12 μήνες ως ο πιο ανοδικός κλάδος της ναυτιλίας, με τους ναύλους να βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Αν και ο φετινός χρόνος έχει ξεκινήσει θετικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις τεράστιες παραγγελίες πλοίων που έχουν γίνει και μένει να φανεί αν αυτό θα επηρεάσει σύντομα τον τομέα αυτόν.
Οι τομείς LNG/LPG είχαν μερικές θεαματικές στιγμές, ειδικά αυτές που αφορούν τα πλοία μεταφοράς LNG. Ωστόσο, αυτό έχει εξανεμιστεί αλλά είναι πιθανόν να επιστρέψει λόγω της πολιτικής αστάθειας σε σχέση με κάποιους αγωγούς φυσικού αερίου που τροφοδοτούν την Δύση από την Ρωσία.
Το σημαντικότερο θέμα της χρονιάς, ήταν και είναι, τα μέλη των πληρωμάτων μας στη θάλασσα και οι επιθεωρητές μας οι οποίοι πρέπει να ταξιδεύουν σε όλο το κόσμο για να επισκεφθούν τα πλοία. Το ζήτημα του επαναπατρισμού και εμβολιασμού είναι πιο δύσκολο από ποτέ και πολλές χώρες, ειδικά στην Ασία, δεν συνδράμουν στην διευκόλυνση του ζητήματος αυτού.
Αυτό, με τη σειρά του, έχει φυσικά προκαλέσει πολλά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας καθώς τα πληρώματα δεν έχουν την δυνατότητα να επιβιβαστούν η να αποβιβαστούν από τα πλοία όταν χρειάζεται.
Το G.S.C.C θεωρούσε πάντα υψίστης σημασίας το ανθρώπινο στοιχείο του κλάδου μας και θα συνεχίσει να ασκεί πιέσεις στις κυβερνήσεις και στον ΙΜΟ ώστε να δωθεί περισσότερη έμφαση στους ναυτικούς και να διευκολυνθούν ακόμα πιο πολύ τα ταξίδια και ο εμβολιασμός των πληρωμάτων. Στην Ελλάδα, προτρέπουμε τη κυβέρνηση να βελτιώσει το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης μέσω συγκεντρωμένων επενδύσεων και με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.
Ακόμα, πρέπει να τονίσουμε ότι η ελληνική σημαία, αν και είναι ανταγωνιστική σε γενικές γραμμές, χρειάζεται να μειώσει σημαντικά την γραφειοκρατία για να μπορέσει να ανθίσει ξανά. Από διεθνής σκοπιά, συνεχίζουμε να τονίζουμε την ανάγκη για μεγαλύτερη θητεία των Ελλήνων εκπροσώπων που υπηρετούν τόσο στον ΙΜΟ όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παραμένει απογοητευτικό το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν κατέχει πιο εξέχουσα φωνή στα ναυτιλιακά θέματα της Ε.Ε., λαμβάνοντας υπόψη ότι εκπροσωπεί πάνω από το 50 τα εκατό του Ευρωπαϊκού στόλου.
Το Λιμενικό Σώμα εξακολουθεί να είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του Ελληνικού ναυτιλιακού συστήματος και πρέπει να παραμείνει έτσι τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα θλιβερό γεγονός τη χρονιά που μας πέρασε, την απώλεια ένος από τα πιο εξέχοντα μέλη του Συμβουλίου μας, του Ιωάννη Α. Αγγελικούση. Κατά την διάρκεια της ζωής του δημιούργησε την μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρία της Ελλάδας με ένα στόλο νεότευκτων δεξαμενοπλοίων, πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και μεταφοράς LNG, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να φέρουν την ελληνική σημαία. Η πίστη του στο ελληνικό προσωπικό, σε θάλασσα και ξηρά, όπως και η αγάπη για την χώρα του ήταν μοναδική. Θα λείψει πολύ σε όλους όσους είχαν τη τύχη να τον γνωρίσουν.
Δεν υπάρχουν λόγια για να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη που νιώθουμε προς όλους τους ανθρώπους μας, στα πλοία και στην ξηρά, για τις θαυμαστές προσπάθειές τους να διατηρήσουν ομαλά και αθόρυβα την λειτουργεία του παγκόσμιου εμπορίου, με ελάχιστες διακοπές σε ένα τόσο αβέβαιο παγκόσμιο περιβάλλον.
Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους του συναδέλφους μου στο G.S.C.C. για την αφοσίωση και την σκληρή τους δουλειά και ειδικότερα τον Κώστα Αμαραντίδη και την Μαρία Συλλιγνάκη που φροντίζουν για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας αυτή την δύσκολη περίοδο».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter