Σαβ05112024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Σε εξέλιξη το το Ελληνο-Κορεατικό Forum Ναυτιλιακής Συνεργασίας

102736 ecaa4ed323 82c46e26d9fbbe90

Η Πρεσβεία της Δημοκρατίας της Κορέας στην Ελληνική Δημοκρατία και το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών διοργάνωσαν το Ελληνο-Κορεατικό Forum Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Korea – Hellenic Maritime Cooperation Forum), οι εργασίες του οποίου είναι σε εξέλιξη, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής Έκθεσης «Ποσειδώνια», στο οποίο έλαβαν μέρος επώνυμα στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας αλλά και του τομέα των ναυπηγήσεων.

Στη διάρκεια των εργασιών εξετάστηκαν θέματα που αφορούσαν τους τομείς των ναυπηγήσεων σε Κορεατικές μονάδες, τους ορίζοντες που διανοίγονται, τις ευκαιρίες για προώθηση προϊόντων- υλικών για τους εξοπλισμούς πλοίων από την ελληνική αγορά, οι περιβαλλοντικές προκλήσεις για την ναυτιλία σε συνάρτηση και με το θέμα των κατασκευών πλοίων, οι τάσεις της ναυπηγικής βιομηχανία στην Κορέα καθώς επίσης και μία πλειάδα άλλων συναφών θεμάτων.

Απευθύνοντας χαιρετισμό ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας είπε τα ακόλουθα:

«Αποτελεί για εμένα ιδιαίτερη χαρά να απευθύνω χαιρετισμό στο ΕλληνοΚορεατικό Φόρουμ Ναυτιλιακής Συνεργασίας και θα ήθελα να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την ευγενική τους πρόσκληση. Είμαι πεπεισμένος ότι η σημερινή εκδήλωση αποτελεί τρανή απόδειξη της στρατηγικής σχέσης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ της Ελλάδας και της Δημ. της Κορέας με επίκεντρο τη ναυτιλία και τις θαλάσσιες υποθέσεις γενικότερα.

H Ελλάδα και η Κορέα αποτελούν δύο χώρες των οποίων η ιστορία, ο πολιτισμός και η σύγχρονη οικονομία συνδέεται άρρηκτα με τη θάλασσα. Αναμφισβήτητα, η Κορέα και η Ελλάδα περιλαμβάνονται μεταξύ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών δυνάμεων του κόσμου. Ειδικότερα, η Κορέα, εκτός από σημαντική ναυτιλιακή δύναμη, διαθέτει πολύ σημαντική ναυπηγική βιομηχανία, ενώ η Ελλάδα διαθέτει τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία παγκοσμίως, παρέχει θαλάσσιες υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και διαθέτει ένα δραστήριο πλέγμα ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις και συνεχιζόμενες αλλαγές. Το ασταθές οικονομικό περιβάλλον, οι γεωπολιτικές εξελίξεις και η σημαντική κρίση στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου δεν έχουν αφήσει ανεπηρέαστο τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.

Παρά την ύπαρξη δυσκολιών, η Ελληνική ναυτιλία κατόρθωσε να διατηρήσει τη πρωτοκαθεδρία της παγκοσμίως, παρέχοντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών, με έναν σημαντικά ανανεωμένο στόλο ο οποίος λειτουργεί με τις πιο σύγχρονες μεθόδους και πρακτικές.

Το Eλληνικό Nηολόγιο αριθμεί 770 ποντοπόρα πλοία συνολικής χωρητικότητας 41 εκατ. gt και κατατάσσεται δεύτερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ η ελληνική πλοιοκτησία κατατάσσεται στην πρώτη θέση κατέχοντας σχεδόν το 50% του στόλου της ΕΕ υπό όρους μεταφορικής ικανότητας.2 Επιπρόσθετα, ο ελληνόκτητος στόλος βρίσκεται στη κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης με 4.585 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 341 εκατ. dwt.3

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Πειραιάς, το μεγαλύτερο λιμάνι και διαμετακομιστικό κέντρο της χώρας, αλλά και η ευρύτερη περιοχή του, αποτελεί το γεωγραφικό πυρήνα της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Στο ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά αναπτύσσονται συνέργειες μεταξύ της ναυτιλίας και όλων των συνδεδεμένων με αυτή δραστηριοτήτων, δημιουργώντας ένα σημαντικό ναυτιλιακό cluster. Πάνω απ’ όλα όμως, στο ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά απασχολείται το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της ναυτιλίας, που με τη συσσωρευμένη γνώση του, υπηρετεί με συνέπεια και αποτελεσματικότητα την ελληνική ναυτιλία.

Στη βάση αυτή καθώς και της μακρόχρονης ναυτικής παράδοσης των Ελλήνων, οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις που διατηρούν την έδρα τους στο εξωτερικό, επέλεξαν να διαχειρίζονται το στόλο τους από τα 1358 γραφεία του Πειραιά, γεγονός που τον έχει αναδείξει σε ναυτιλιακό κέντρο παγκόσμιας εμβέλειας και έχει δημιουργήσει μία αξεπέραστη τεχνογνωσία στην τεχνική και εμπορική διαχείριση πλοίων. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, 200.000 άνθρωποι απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, δίνοντας μία αναζωογονητική πνοή στην απασχόληση και την ανάπτυξη. Η σημαντική συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία καταγράφεται επίσης στην εισροή ξένου συναλλάγματος, η οποία αποτιμάται σε 9,97 δις ευρώ για το έτος 2015. Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι η ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το εμπόριο και τη ναυτιλία της φίλης χώρας Κορέας.

Ο ελληνόκτητος στόλος ο οποίος αντιπροσωπεύει το 19,6% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου, κατέχει ηγετική θέση στην παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών και αποτελεί σημαντικό παράγοντα διενέργειας του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό τη μεταφορά πρώτων υλών, ορυκτών καυσίμων, εξοπλισμού και προϊόντων από και προς την Κορέα.

Επιπρόσθετα, θα ήθελα να επισημάνω ότι τα κορεατικά ναυπηγεία αποτελούν διαχρονικά πρώτη επιλογή της ελληνικής πλοιοκτησίας. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: το έτος 2015, και παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση και τις χαμηλές τιμές των ναύλων σε ορισμένους τομείς της ναυτιλίας, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών σε Κορεατικά ναυπηγεία αντιστοιχούσαν σε 171 νέα πλοία, μεταφορικής ικανότητας περίπου 21 εκατ. DWT. Τα προαναφερθέντα στοιχεία αποτελούν σίγουρα μια εξαιρετική βάση για την περαιτέρω ενίσχυση των ναυτιλιακών μας δεσμών, στη βάση του υφιστάμενου σταθερού και αξιόπιστου θεσμικού πλαισίου όσον αφορά τη διμερή ναυτιλιακή συνεργασία. Καταρχήν, η στρατηγική συνεργασία στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, βασίζεται στη συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών ΕΕ-Κορέας, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2011, και βελτιώνει τις συνθήκες υπό τις οποίες εκτελούνται οι θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές από τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κορέα και αντιστρόφως, προς όφελος των οικονομικών φορέων των δύο μερών.

Δεύτερον, η Ναυτιλιακή Συμφωνία του 2006 ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κορέα, δημιουργεί τις προϋποθέσεις προκειμένου οι δύο πλευρές να επιβεβαιώσουν τη δέσμευσή τους στην ασφαλή, περιβαλλοντικά φιλική ναυτιλία και τη ναυτική ασφάλεια, στην παροχή αποτελεσματικών υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών, καθώς και στο σεβασμό προς τις θεμελιώδεις αρχές της ελεύθερης πρόσβασης στις αγορές και του θεμιτού ανταγωνισμού στη διεθνή ναυτιλία.

Η διμερής στρατηγική μας σχέση στον τομέα της ναυτιλίας αποδεικνύεται επίσης και στο «Μνημόνιο Κατανόησης για τη Συνεργασία στο Τομέα της Ναυτιλιακής Τεχνολογίας», που υπογράφηκε το 2014. Το Μνημόνιο επικεντρώνεται: (α) στη συνεργασία και ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειρίας, (β) στην εγκαθίδρυση δεσμών και δικτύων συνεργασίας, και (γ) στην εκτέλεση κοινών δραστηριοτήτων σε τομείς αμοιβαίου ενδιαφέροντος μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών στον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας.

Δεδομένου ότι η οικονομική ανάπτυξη μέσω των θαλάσσιων δραστηριοτήτων βρίσκεται ανάμεσα στις στρατηγικές μας προτεραιότητες, η συνεργασία στη βάση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου είναι ύψιστης σημασίας, ιδιαίτερα μέσω της ενθάρρυνσης νέων συνεργασιών και επενδύσεων στο ναυτιλιακό τομέα.

Για το λόγο αυτό, προσβλέπουμε ότι το «Μνημόνιο Κατανόησης για τη Συνεργασία στο Τομέα της Ναυτιλιακής Τεχνολογίας» θα καταστεί κινητήριος μοχλός για την εμβάθυνση της συνεργασίας ανάμεσα σε Ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού - εταιρείες που φημίζονται για το σχεδιασμό και παραγωγή καινοτόμων προϊόντων υψηλής ποιότητας- και στα Κορεατικά ναυπηγεία. Επιπλέον, πιστεύουμε ότι μπορούμε να εξετάσουμε τη δυνατότητα περαιτέρω διεύρυνσης της διμερούς μας συνεργασίας σε άλλους τομείς των ναυτιλιακών μας σχέσεων, όπως ο λιμενικός τομέας, η διαμετακόμιση φορτίων και η εφοδιαστική αλυσίδα, προς αμοιβαίο όφελος των δύο χωρών.

Προσβλέπουμε στη συνέχιση και εμβάθυνση της γόνιμης και εποικοδομητικής συνεργασίας μας και σε διεθνές επίπεδο, ιδίως στο πλαίσιο του ΙΜΟ, με σκοπό την υιοθέτηση παγκόσμιων, αποδοτικών και αποτελεσματικών κανόνων και προτύπων για τη διεθνή ναυτιλία, καθώς και την εφαρμογή των θεμελιωδών αρχών του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

Η θάλασσα είναι μέρος της ταυτότητας των λαών της Ελλάδας και της Κορέας. Οι Έλληνες, όπως και ο λαός της Κορέας, έχουν αναπτύξει δεσμούς φιλίας και συνεργασίας με άλλους λαούς, πολιτισμούς και θρησκείες μέσα από τη θάλασσα.

Στη βάση της ναυτιλιακής συνεργασίας, οι δύο λαοί μπορούν να έρθουν πιο κοντά και να οικοδομήσουν ένα καλύτερο μέλλον. Αυτή ακριβώς είναι η προστιθέμενη αξία του Ελληνο-Κορεατικού Φόρουμ Ναυτιλιακής Συνεργασίας, το οποίο έξοχα προωθεί το πνεύμα συνεργασίας των δύο μερών στον τομέα της ναυτιλίας και της ναυπηγικής.

Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να υπογραμμίσω την προστιθέμενη αξία της σημερινής πρωτοβουλίας στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης «Ποσειδώνια 2016». Η φετινή διοργάνωση του συνεδρίου της Έκθεσης των «Ποσειδωνίων» αποτελεί το βήμα για τους εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας να συζητήσουν ένα ευρύ φάσμα προκλήσεων που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία.

Η σημασία της διοργάνωσης των «Ποσειδωνίων» για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα ενισχύεται από τα πολυάριθμα συνέδρια, σεμινάρια, ομάδες εργασίας και συνεντεύξεις τύπου που καλύπτουν κάθε πτυχή της ναυτιλίας, από την παρουσία διακεκριμένων στελεχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αναλυτών και μέσων μαζικής ενημέρωσης, καθώς και από την υψηλή παρουσία του κ. Kitack Lim, Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και της κας Violeta Bulc, Επιτρόπου της ΕΕ για τις Μεταφορές.

Με τις σκέψεις αυτές, θα ήθελα να ευχαριστήσω και πάλι τους διοργανωτές και την κυβέρνηση της φίλης χώρας, Κορέας, για την ευγενική πρόσκληση και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του Φόρουμ και καρποφόρα αποτελέσματα».

Tις εργασίες θα κλείσει ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Μάρδας. Συντονιστής στους κύκλους ομιλιών είναι ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και ο καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Νίκος Βέττας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter