Δευ12082025

Last updateΤετ, 10 Δεκ 2025 7am

Τα capes οδηγούν την αγορά ξηρού φορτιού

0Bulkerdeckandcranes
Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας
Η αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε την ανοδική της πορεία, με τα Capes να αναλαμβάνουν ξανά πρωταγωνιστικό ρόλο και να διαμορφώνουν το κλίμα σε έναν κλάδο που ανταμείβει όσους παρακολουθούν προσεκτικά κάθε μεταβολή. Την τελευταία εβδομάδα, τα Capes κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση 13,44%, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη κινήθηκαν ηπιότερα: τα Kamsarmaxes υποχώρησαν κατά 5,9%, τα Ultramaxes παρουσίασαν οριακή διόρθωση 0,34%, ενώ τα Handies ενισχύθηκαν κατά 1,73%. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο Baltic Dry Index ενισχύθηκε κατά 167 μονάδες και έκλεισε την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στις 2.727 μονάδες, επιβεβαιώνοντας πως η αγορά παραμένει ζωντανή και δυναμική.
Στα Capesizes, η Ασία έδωσε για ακόμη μία εβδομάδα τον σταθερό ρυθμό. Η συνεχής δραστηριότητα των μεταλλωρυχείων και ο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων διατήρησαν τους ναύλους στη βασική διαδρομή Αυστραλίας–Κίνας πάνω από τα 12 δολάρια ανά τόνο, με τον δείκτη C5 να κλείνει ακριβώς σε αυτό το επίπεδο. Στον Ατλαντικό, και ιδιαίτερα στο βόρειο σκέλος, η έλλειψη χωρητικότητας δημιούργησε ένα έντονο ανοδικό «ξέσπασμα» στα μέσα της εβδομάδας, επηρεάζοντας τόσο τα υπερατλαντικά ταξίδια όσο και τα δρομολόγια προς την Ασία. Στο νότιο τμήμα, Βραζιλία και Δυτική Αφρική παρουσίασαν έντονη άνοδο έως τα μέσα της εβδομάδας, προτού σημειωθεί κάποια εξομάλυνση. Η Παρασκευή έκλεισε με τον δείκτη C3 —που αφορά τη διαδρομή Βραζιλία–Κίνα— στα 25,1 δολάρια ανά τόνο, ενώ τα ταξίδια από την Ευρώπη προς την Ασία άγγιξαν τα 65.580 δολάρια την ημέρα και τα υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια τα 59.130 δολάρια την ημέρα.
Στην κατηγορία των Kamsarmaxes, ο Ατλαντικός ξεκίνησε διστακτικά, με περιορισμένη δραστηριότητα και συσσώρευση χωρητικότητας, όμως το κλίμα άλλαξε στα μέσα της εβδομάδας καθώς νέο κύμα φορτίων απορρόφησε μέρος των διαθέσιμων πλοίων. Στο νότιο τμήμα, η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης κράτησε τους ναύλους σταθερούς. Τα επίπεδα από την Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής προς την Άπω Ανατολή κινήθηκαν μεταξύ 16.500 και 18.500 δολαρίων την ημέρα, ενώ από την Ευρώπη προς την Ασία διαμορφώθηκαν μεταξύ 22.500 και 24.500 δολαρίων. Τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια έκλεισαν επίσης στις 16.500–18.500 δολάρια.
Στην Ασία, το κλίμα παρέμεινε υποτονικό, με τον βορά να κινείται χωρίς εκπλήξεις, αλλά τον νότο —Ινδονησία και Αυστραλία— να προσφέρει ορισμένες ενδιαφέρουσες επιλογές στους πλοιοκτήτες. Τα κυκλικά ταξίδια μεταξύ Νοτιοανατολικής Ασίας και Άπω Ανατολής κινήθηκαν στα 19.500–21.500 δολάρια την ημέρα.
Στα Supramaxes και Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία κινήθηκε ανοδικά για το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας, αν και την τελευταία ημέρα παρατηρήθηκε υποχώρηση λόγω πολλών ανεπιτυχών διαπραγματεύσεων. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν μεταξύ 15 και 16.500 δολαρίων την ημέρα. Στην Άπω Ανατολή επικράτησε αμετακίνητο κλίμα, καθώς ούτε οι πλοιοκτήτες ούτε οι ναυλωτές ήταν πρόθυμοι να παρεκκλίνουν από τις θέσεις τους. Έτσι, τα κυκλικά ταξίδια στον Βόρειο Ειρηνικό διαμορφώθηκαν στα 13–14.500 δολάρια την ημέρα, τα δρομολόγια προς την Ινδία στα 17.500–19.000 δολάρια και οι επιστροφές προς τον Ατλαντικό στα 13.500–15.000 δολάρια την ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία, το ήρεμο ξεκίνημα επεκτάθηκε σε όλη την εβδομάδα, με μειωμένη κινητικότητα λόγω της επιστροφής πολλών εμπλεκομένων από το διάλειμμα και του περιορισμένου όγκου φορτίων. Οι ναύλοι προς την Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα 15.500–17.000 δολάρια, οι κοντινές διαδρομές στα ίδιες τιμές, ενώ τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό διαμορφώθηκαν στα 12–13.500 δολάρια.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η εβδομάδα είχε διακυμάνσεις: αρχική πίεση από τους ναυλωτές που όμως μετατράπηκε σε ισχυρότερη θέση για τους πλοιοκτήτες χάρη στην εμφάνιση νέων φορτίων. Οι ναύλοι των Ultramaxes για υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν τα 32.500–34.000 δολάρια την ημέρα, ενώ τα ταξίδια προς Ασία κινήθηκαν μεταξύ 30.000 και 31.500 δολαρίων. Η Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής εμφάνισε ελαφρά υποχώρηση, κυρίως λόγω μειωμένων stems προς Ασία, με τις προοπτικές για το δεύτερο μισό του Δεκεμβρίου να μην είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες. Οι ναύλοι προς τη Νοτιοανατολική Ασία και Κίνα κυμάνθηκαν μεταξύ 27.500 και 29.000 δολαρίων και οι υπερατλαντικές μεταφορές προς Ευρώπη–Μεσόγειο στα 24.500–26.000 δολάρια την ημέρα.
Στην Ευρώπη, η αγορά υποχώρησε λόγω μειωμένων φορτίων και σταδιακής αύξησης των διαθέσιμων πλοίων, με τα κυκλικά ταξίδια να κινούνται στα 19.000–20.500 δολάρια την ημέρα. Τα scrap προς Μεσόγειο διαμορφώθηκαν στα 27.500–29.000 δολάρια και τα δρομολόγια προς Ασία στα 24.500–26.000 δολάρια. Αντίθετα, η Μεσόγειος παρουσίασε ανοδική τάση, καθώς οι πλοιοκτήτες συγκρατούσαν τις προσφορές τους αναμένοντας καλύτερες ευκαιρίες. Οι ναύλοι προς Ασία έφτασαν τα 19.500–21.000 δολάρια, προς τον Ατλαντικό τα 10.500–12.000 και τα τοπικά ταξίδια τα 13.000–14.500 δολάρια την ημέρα.
Στην αγορά των Handies, η Ευρώπη παρέμεινε σταθερή με επαρκή ροή φορτίων. Τα κυκλικά ταξίδια των μεγαλύτερων πλοίων κινήθηκαν στα 15.000–16.500 δολάρια την ημέρα, τα scrap προς Μεσόγειο στα 19.000–20.500 και τα υπερατλαντικά στα 12.500–14.000 δολάρια. Η Μεσόγειος εμφάνισε μικτές τάσεις, καθώς οι περισσότερες διαδρομές ένιωσαν πίεση από τη μικρή ζήτηση και τον αυξημένο ανταγωνισμό, αν και η δυτική πλευρά κινήθηκε πιο θετικά. Τα ταξίδια εντός Μεσογείου για πλοία άνω των 36.000 τόνων διαμορφώθηκαν στα 13.500–15.000 δολάρια, προς Ευρώπη στα 11.500–13.000, προς τον Ατλαντικό στα 10.500–12.000 και προς την Ασία στα 15.500–17.000 δολάρια.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η ζήτηση αυξήθηκε αισθητά για το δεύτερο μισό του μήνα, με την προσφορά πλοίων να μειώνεται. Οι ναύλοι για ταξίδια προς τον Ατλαντικό και προς την Ασία κινήθηκαν στα 21.500–23.000 δολάρια. Η Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής διατήρησε την πολύ καλή δυναμική της, με αρκετά κλεισίματα που περιόρισαν την προσφορά και ώθησαν τα ταξίδια προς Ευρώπη–Μεσόγειο στα 24.500–26.000 δολάρια και προς Ασία στα 19.500–21.000 δολάρια την ημέρα.
Στην Ασία, οι βόρειες περιοχές κινήθηκαν ελαφρώς πτωτικά, καθώς η προσφορά πλοίων υπερίσχυε σαφώς της ζήτησης. Η εικόνα ήταν υποτονική και στον νότο, με αρκετά πλοία να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο κλείσιμο φορτίων για τα μέσα του μήνα. Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και την Ινδία, η αγορά διατηρήθηκε σταθερή μετά την έντονη προηγούμενη εβδομάδα, παρά τον σημαντικό αριθμό διαθέσιμων πλοίων. Τα κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στον NOPAC έκλεισαν στα 11.000–12.500 δολάρια την ημέρα, οι διαδρομές από τη Νοτιοανατολική Ασία προς Κίνα στα 15.000–16.500 και από τη Δυτική Ινδία προς Κίνα στα 9.500–11.000 δολάρια.
Σε μια περίοδο όπου η ναυλαγορά μεταβάλλεται με ταχύτητα, η ορθή ανάγνωση των δεδομένων αποτελεί βασικό πλεονέκτημα. Η κατανόηση των περιφερειακών τάσεων, των ρυθμών απορρόφησης χωρητικότητας και των πραγματικών σημείων πίεσης ή ευκαιριών είναι αυτή που επιτρέπει σε μια εταιρεία να μην ακολουθεί απλώς το κύμα, αλλά να χαράσσει τη δική της ρότα με αυτοπεποίθηση και διορατικότητα.
Νομική Αποποίηση Ευθύνης
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.
.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter