«Άνεμος Ανόδου στην Ξηρά Φορτίου – Τα Capes Σηκώνουν τον Δείκτη στην Αγορά Ξηρού Φορτίου"
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 20 Οκτωβρίου 2025 07:01

Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας
Με τον δείκτη της αγοράς ξηρού φορτίου να καταγράφει ανοδική πορεία, η εβδομάδα που πέρασε σήμανε μια ήπια αλλά στρατηγικά σημαντική μεταστροφή του σκηνικού. Ο Baltic Dry Index (BDI) σημείωσε άνοδο κατά 133 μονάδες, κλείνοντας την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου στις 2.069 μονάδες, αποτυπώνοντας το γεγονός ότι οι ναυλωτές και οι πλοιοκτήτες κρατούν πλώρη προς πιο ευνοϊκά ύδατα. Τα μεγαλύτερα σκάφη της κατηγορίας – τα Capesize – ξεχώρισαν, με διψήφια άνοδο 11,5%. Οι Kamsarmaxes κατέγραψαν άνοδο 3,59%, οι Ultramaxes +1,57% και οι Handies +1,4%.
Στην Ασία η αυλαία άνοιξε με έντονες διακυμάνσεις στη βασική γραμμή Αυστραλίας‑Κίνας... Οι διαφορές έφτασαν τα 2 δολάρια ανά τόνο, αλλά στο τέλος της εβδομάδας οι operators ενήργησαν, καλύπτοντας το ‘κενό’ που άφησαν οι μεταλλωρύχοι και δίνοντας επανεκκίνηση στο momentum. Η διαδρομή C5 (Αυστραλία → Κίνα) έκλεισε στα 10,49 $/tn, δείγμα ότι τα ρεύματα αναδομούνται.
Δύση‑Ατλαντικός: στη Δυτική Αφρική και στη νότια Βραζιλία η κίνηση ήταν σταθερή αλλά όχι εντυπωσιακή, ενώ στον βόρειο Ατλαντικό η ζήτηση για ταξίδια προς Ασία και προς τη “δύσκολη” πλευρά του Ατλαντικού κράτησε το πηδάλιο της αγοράς ίσιο. Για παράδειγμα, η διαδρομή C3 (Βραζιλία → Κίνα) έφτασε τα 24,52 $/tn, η C9 (Ευρώπη → Ασία) έκλεισε στα 44.060 $/ημέρα και η C8 (κυκλικά υπερατλαντικά) στα 22.840 $/ημέρα.
Όσον αφορά τα Kamsarmaxes, η βόρεια λεκάνη του Ατλαντικού προβλημάτισε με περιορισμένη δραστηριότητα, καθώς η επιβολή κινέζικων δασμών σε αμερικανικές πολιτείες δημιουργεί αστάθεια. Αντίθετα, στο νότιο ημισφαίριο, ο συνδυασμός υψηλής ζήτησης και μειωμένης προσφοράς ώθησε τους ναύλους ανοδικά: οι ημερήσιες τιμές για ταξίδια από την ECSA προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα 15‑17 χιλ $/ημέρα, από την Ευρώπη προς Ασία στα 23,5‑25,5 χιλ $/ημέρα και για κυκλικά υπερατλαντικά (παράδοση στο Γιβραλτάρ) στα 16,5‑18,5 χιλ $/ημέρα. Στην Ασία ο βορράς αντιμετώπισε την αβεβαιότητα λόγω δασμών, αλλά με την εβδομάδα να κλείνει, το σκηνικό βελτιώθηκε – λίγα διαθέσιμα πλοία και άνοδος στην πείρα έφεραν ναύλους στα 16‑18 χιλ $/ημέρα για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία → Άπω Ανατολή.
Η κατηγορία των Supramaxes / Ultramaxes παρουσίασε μια πιο μετρημένη άνοδο +1,57%. Στη Νοτιοανατολική Ασία διατηρήθηκε σταθερός όγκος φορτίων από Ινδονησία και Αυστραλία, με τους ναύλους στα 14,5‑16 χιλ $/ημέρα για διαδρομές ΝΑ Ασία → Άπω Ανατολή. Βορειότερα, στο NOPAC, η αγορά διατήρησε δυναμική: οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό κυμάνθηκαν στα 14‑15,5 χιλ $/ημέρα, για ταξίδια προς Ινδία στα 15,5‑17 χιλ $/ημέρα και για επιστροφές στην Ατλαντική πλευρά (back‑haul) στα 13,5‑15 χιλ $/ημέρα.
Στην περιοχή του Κόλπου της Μέσης Ανατολής και της Δυτικής Ινδίας η αγορά «έτρεχε σε δύο ταχύτητες». Τα μεγαλύτερα UMX διατήρησαν τα επίπεδά τους σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ τα μικρότερα εδράστηκαν υπό πίεση λόγω αυξημένης διαθεσιμότητας. Για ταξίδια από AG → WCI προς Άπω Ανατολή οι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 12,5‑14 χιλ $/ημέρα· για περιφερειακά ταξίδια AG→WCI στα 14‑15,5 χιλ $/ημέρα· και για ταξίδια προς τον Ατλαντικό μόλις στα 10‑11,5 χιλ $/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο, η αγορά άνοιξε με κύμα φορτωτικών και δραστηριότητα για τα τέλη Οκτωβρίου. Οι περισσότερες διαδρομές κράτησαν τις τιμές τους, ενώ η Ανατολική Ακτή εμφάνισε κάποια ύφεση. Οι ναύλοι για UMX ταξίδια προς Ασία έφτασαν τα 28,5‑30 χιλ $/ημέρα, και για υπερατλαντικά 31,5‑33 χιλ $/ημέρα. Η ECSA διατήρησε σταθερότητα με θετική τάση, καθώς ο βορράς – παρά το δυναμικό ξεκίνημα – υποχώρησε. Οι ναύλοι για ΝΑ Ασία‑Κίνα κινήθηκαν στα 27,5‑29 χιλ $/ημέρα και για μεσόγειες/ευρωπαϊκές διαδρομές στα ίδια επίπεδα.
Η ευρωπαϊκή αγορά, ωστόσο, έδειξε λιγότερη ζωντάνια: παρά τον περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων πλοίων, η χαμηλή ζήτηση και τα λίγα ναυλωτικά συμβόλαια οδήγησαν αρκετούς πλοιοκτήτες να αναζητήσουν ευκαιρίες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Για UMX κυκλικά‑τοπικά ταξίδια οι ημερήσιες τιμές κυμάνθηκαν στα 21‑22,5 χιλ $/ημέρα· για SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα 28,5‑30 χιλ $/ημέρα· και προς Ασία στα 24,5‑26 χιλ $/ημέρα. Η Μεσόγειος παρέμεινε σταθερή συνολικά, αλλά η δυτική πλευρά κινήθηκε με καλύτερους «ανέμους» απ’ ό,τι η ανατολική, όπου οι ευκαιρίες για πλοιοκτήτες ήταν περιορισμένες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: UMX από την Μεσόγειο προς Ασία έκλεινε στα 24‑25,5 χιλ $/ημέρα (παράδοση από Κενακκάλε), προς Ατλαντικό στα μόλις 14‑15,5 χιλ $/ημέρα και εντός Μεσογείου στα 16,5‑18 χιλ $/ημέρα.
Όσον αφορά τα Handysize, η αγορά ξεκίνησε στην Ευρώπη με ελαφρώς χαμηλή ένταση, αλλά η άφιξη νέων φορτίων σιτηρών κατά τη διάρκεια της εβδομάδας έφερε αναστροφή. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας διαμορφώθηκαν στα 19,5‑21 χιλ $/ημέρα για κυκλικά ταξίδια, στα 23,5‑25 χιλ $/ημέρα για SCRAP προς Μεσόγειο και στα 14,5‑16 χιλ $/ημέρα για υπερατλαντικά. Στη Μεσόγειο η δυτική πλευρά ενίσχυσε τη δυναμική της, ενώ η ανατολική έμεινε στάσιμη. Για πλοία άνω των 36.000 DWT: εντός Μεσογείου στα 13‑14,5 χιλ $/ημέρα (παράδοση Κενακκάλε), προς Ευρώπη στα 13,5‑15 χιλ $/ημέρα, προς Ατλαντικό στα 11‑12,5 χιλ $/ημέρα και προς Ασία στα 15‑16,5 χιλ $/ημέρα.
Τέλος, στη νότια πλευρά της Ασίας και ειδικά στον βορρά, η επιστροφή των Κινέζων και Κορεατών από τις εορτές συνοδεύτηκε από αύξηση του αριθμού των φορτίων· στο νότο η ροή από Ινδονησία βελτιώθηκε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, ανεβάζοντας τους ναύλους. Δυτικότερα, στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και στην Ινδία μια υπερπροσφορά διαθέσιμων πλοίων κράτησε τη δυναμική σε χαμηλότερα επίπεδα· τα κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έκλειναν στα 10,5‑12 χιλ $/ημέρα, από ΝΑ Ασία προς Κίνα στα 13,5‑15 χιλ $/ημέρα και από Δυτική Ινδία προς Κίνα μόλις στα 7,5‑9 χιλ $/ημέρα.
Τελική Εικόνα: Θετική Ροή με Σποραδικές Αντίξοες Συνθήκες
Η εβδομάδα που έκλεισε ανέδειξε μια ανοδική αλλά συγκρατημένη αγορά, με τις επιδόσεις των Capes να τραβούν τα βλέμματα σαν φάρος μέσα στην ομίχλη των διεθνών γεωπολιτικών και εμπορικών προκλήσεων.
Οι μικρότερες κατηγορίες (Handies, Supras, Kamsarmax) ανταποκρίθηκαν ικανοποιητικά, προσαρμόζοντας την πορεία τους στις ιδιαίτερες και συχνά τοπικές συνθήκες. Οι αγορές της Ασίας έδειξαν ζωτικότητα, ενώ ο Ατλαντικός συνέχισε να δίνει ευκαιρίες, αν και όχι ομοιόμορφα κατανεμημένες.
Το βλέμμα πλέον στρέφεται στις εξελίξεις γύρω από τους κινεζικούς δασμούς, τη συμπεριφορά των μεταλλευτικών κολοσσών και την εποχικότητα των γεωργικών φορτίων, που θα συνεχίσουν να χαράζουν την πορεία της αγοράς.
Με το βαρόμετρο να δείχνει σταθερότητα και ήπιους ανέμους, η αγορά ξηρού φορτίου πλέει με αυτοπεποίθηση προς τα τέλη Οκτωβρίου. Οι ναυλωτές κρατούν πυξίδα και οι πλοιοκτήτες ρυθμίζουν ταχύτητα — το ταξίδι συνεχίζεται.
Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την επόμενη αναφορά, με φρέσκα δεδομένα και ακόμα πιο διορατική ματιά στα «ρεύματα» της ναυλαγοράς.
Μείνετε συντονισμένοι στο για πλήρη, έγκυρη και εμπεριστατωμένη ενημέρωση από τα βάθη της ναυτιλιακής αγοράς.
Αποποίηση ευθύνης: Tο παρόν άρθρο παρέχει γενικές πληροφορίες και δεν αποτελεί επενδυτική συμβουλή. Οι απόψεις και εκτιμήσεις βασίζονται σε διαθέσιμα δεδομένα της αγοράς και ενδέχεται να αλλάξουν χωρίς προειδοποίηση.