«Χρυσή εβδομάδα» στην Κίνα και τα CAPES βύθισαν την αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 06 Οκτωβρίου 2025 07:02

Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας
Η αγορά χύδην ξηρού φορτίου δέχθηκε ισχυρές πιέσεις την εβδομάδα που πέρασε, με τα πλοία τύπου Capesize να ηγούνται της πτώσης, καταγράφοντας απώλειες σχεδόν 25%. Ακολούθησαν τα Panamax και τα Supramax, ενώ μόνο τα Handysize παρουσίασαν οριακή άνοδο.
Ο Δείκτης Baltic Dry Index (BDI) υποχώρησε κατά 358 μονάδες, κλείνοντας στις 1.901 μονάδες την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου.
CAPESIZE: Πτώση με φόντο την ασιατική αδράνεια
Στην Ασία, η φημολογούμενη παύση αγορών σιδηρομεταλλεύματος από τον κινεζικό κολοσσό CMRG επηρέασε αρνητικά τη ναυλαγορά, με τους ναύλους στη διαδρομή Αυστραλία–Κίνα (C5) να πέφτουν στα $8,98/τόνο. Στον Ατλαντικό, η εικόνα ήταν μικτή: νέα φορτία εμφανίστηκαν, αλλά οι ναύλοι για ταξίδια προς Ασία και υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια κινήθηκαν χαμηλότερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για Βραζιλία–Κίνα (C3) έκλεισαν στα $23,53/τόνο, ενώ για Ευρώπη–Ασία (C9) στα $42.690/ημέρα και για κυκλικά ταξίδια (C8) στα $21.970/ημέρα.
KAMSARMAX: Υπερπροσφορά και χαμηλή δραστηριότητα
Στον Ατλαντικό, η υπερπροσφορά πλοίων ενίσχυσε τον ανταγωνισμό, οδηγώντας σε μείωση των ναύλων κατά περίπου $2.000/ημέρα. Στην Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής (ECSA), οι ναύλοι προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $14–16Κ/ημέρα, ενώ από Ευρώπη προς Ασία στα $21–23Κ/ημέρα. Στην Ασία, οι διακοπές σε Κίνα, Ν. Κορέα και Ινδία μείωσαν τη δραστηριότητα, με ναύλους για κυκλικά ταξίδια στη ΝΑ Ασία–Άπω Ανατολή στα $13,5–15,5Κ/ημέρα.
SUPRAMAX–ULTRAMAX: Υποτονικότητα και περιορισμένα φορτία
Η ΝΑ Ασία παρέμεινε ήρεμη, με λίγα φορτία κάρβουνου. Οι ναύλοι για ταξίδια εντός της περιοχής κινήθηκαν στα $14,5–16Κ/ημέρα. Στην Άπω Ανατολή, οι διακοπές στην Κίνα και Ν. Κορέα περιόρισαν τη δραστηριότητα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στον Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) ήταν στα $13,5–15Κ/ημέρα, προς Ινδία στα $15,5–17Κ/ημέρα και για επιστροφή στον Ατλαντικό στα $13,5–15Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία, η υπερπροσφορά πλοίων πίεσε την αγορά. Οι ναύλοι για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $12,5–14Κ/ημέρα, για σύντομα ταξίδια εντός περιοχής στα $15,5–17Κ/ημέρα και προς Ατλαντικό στα $10,5–12Κ/ημέρα.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η Χρυσή Εβδομάδα στην Κίνα περιόρισε τα ταξίδια προς Ασία. Οι ναύλοι για υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν τα $33,5–35Κ/ημέρα και προς Ασία τα $32,5–34Κ/ημέρα. Στην ECSA, οι ναύλοι προς ΝΑ Ασία–Κίνα ήταν στα $27–28,5Κ/ημέρα και προς Ευρώπη/Μεσόγειο στα $27,5–29Κ/ημέρα.
Ευρωπη & μεσογειος: Στήριξη από τα Handies
Η Ευρώπη παρουσίασε άνοδο λόγω αυξημένων φορτίων σκραπ και περιορισμένης προσφοράς πλοίων. Οι ναύλοι για τοπικά ταξίδια ήταν στα $17–18,5Κ/ημέρα, προς Μεσόγειο με σκραπ στα $29,5–31Κ/ημέρα και προς Ασία στα $27,5–29Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ξεκίνησε ήρεμα αλλά ενισχύθηκε στα μέσα της εβδομάδας. Ενδεικτικά, ταξίδι από Μεσόγειο προς Ασία έκλεισε στα $24–25,5Κ/ημέρα.
HANDYSIZE: Σταθερότητα και συγκρατημένη άνοδος
Στην Ευρώπη, η αγορά ενισχύθηκε από σταθερή ροή φορτίων και περιορισμένη προσφορά πλοίων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια ήταν στα $17,5–19Κ/ημέρα, προς Μεσόγειο με σκραπ στα $20,5–22Κ/ημέρα και υπερατλαντικά στα $14–15,5Κ/ημέρα.
Στη Μεσόγειο, η αγορά παρέμεινε σταθερή, με ναύλους για ταξίδια εντός περιοχής στα $13–14,5Κ/ημέρα, προς Ευρώπη στα $12,5–14Κ/ημέρα, προς Ατλαντικό στα $11,5–13Κ/ημέρα και προς Ασία στα $15,5–17Κ/ημέρα.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η αύξηση προσφοράς πλοίων πίεσε τους ναύλους. Τα ταξίδια προς Ατλαντικό κυμάνθηκαν στα $23,5–25Κ/ημέρα και προς Ασία στα $19–20,5Κ/ημέρα.
Στην ECSA, η περιορισμένη προσφορά πλοίων και η εμφάνιση νέων φορτίων ενίσχυσαν την αγορά, με ναύλους προς Ευρώπη–Μεσόγειο στα $22,5–24Κ/ημέρα και προς Ασία στα $20,5–22Κ/ημέρα.
Στην Ασία, η Χρυσή Εβδομάδα έφερε ηρεμία στο βορρά, ενώ στο νότο η αρχική δραστηριότητα υποχώρησε. Στον Αραβικό Κόλπο και την Ινδία επικράτησε ισορροπία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και NOPAC ήταν στα $10,5–12Κ/ημέρα, από ΝΑ Ασία προς Κίνα στα $13,5–15Κ/ημέρα και από Δυτ. Ινδία προς Κίνα στα $8–9,5Κ/ημέρα.
Disclaimer Το παρόν άρθρο παρέχει γενικές πληροφορίες και δεν αποτελεί επενδυτική συμβουλή. Οι απόψεις και εκτιμήσεις βασίζονται σε διαθέσιμα δεδομένα της αγοράς και ενδέχεται να αλλάξουν χωρίς προειδοποίηση.