Παρουσίασε νέα άνοδο η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2025 07:01

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε να κινείτε θετικά με ανοδικές τάσεις να σημειώνονται σε όλα τα μεγέθη και κυρίως στα Panamaxes που η εβδομαδιαία άνοδος ήταν διψήφια σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 8,28%, τα Kamsarmaxes +11,32%, τα Ultramaxes (63) +2,48% και τα Handies +2,18%, σε σχέση με τις αρχές του προηγούμενου μήνα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 147 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2126 μονάδες την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία οι μεταλλωρύχοι ήταν ενεργοί ενισχύοντας τη βασική διαδρομή Δυτική Αυστραλία - Κίνα στην αρχή της εβδομάδας. Όμως στη συνέχεια η αγορά βαθμιαία υποχώρησε αλλά σταθεροποιήθηκε πάνω από τα 10$ ανά τόνο. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,25 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο βορρά το κλίμα ήταν θετικό παρά το γεγονός ότι η δραστηριότητα παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Αντιθέτως στο νότο υπήρξε περισσότερη κινητικότητα στα μέσα της εβδομάδας. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι για φορτώσεις στο 2ο μισό του Οκτωβρίου είδαμε υψηλότερα νούμερα σε σχέση με τις αρχές του μήνα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,59 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 45,22Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 24,56Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού τόσο στο βορρά όσο και στο νότο η εβδομάδα ξεκίνησε δυναμικά και συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς μέχρι το τέλος. Τα υπερατλαντικά ταξίδια πρωταγωνίστησαν και ακολούθησαν αλλά με πιο αργούς ρυθμούς τα ταξίδια προς την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 18-20 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 29-31 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 22,5-24,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η συντριπτική πλειοψηφία των κλεισιμάτων πραγματοποιήθηκε στα μέσα της εβδομάδας, ενώ στις αρχές και στο τέλος δεν υπήρχε ιδιαίτερη δράση. Ο Βόρειος Ειρηνικός ξεχώρισε με μεγάλο όγκο φορτίων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14-16Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία έδειξε μικρότερη σταθερότητα ωστόσο τα περισσότερα κλεισίματα πραγματοποιήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά εμφάνισε έντονη δραστηριότητα με αρκετές συζητήσεις και ανταλλαγές προσφορών. Ωστόσο μικρή αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας η οποία δε συνοδεύτηκε από ανάλογη αύξηση της ζήτησης οδήγησε σε οριακή πτώση των ναύλων. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά κινήθηκε θετικά χάρη στα φορτία λιπασμάτων τα οποία ενίσχυσαν τους ναύλους στην Ινδία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρέμεινε σε ανοδική πορεία καθώς η προσφορά πλοίων ήταν περιορισμένη και πολλά πλοία κλεινόντουσαν με παράδοση στην Ευρώπη. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 32,5-34Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 31-32.5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε υποτονική δραστηριότητα στο πρώτο μισό της εβδομάδας. Ωστόσο τις τελευταίες μέρες υπήρξε βελτίωση για τα ταξίδια προς την Ασία. Επιπλέον στήριξη ήρθε από τη Δυτική Αφρική. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 27,5-29Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 24,5-26Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε μεγάλες αυξήσεις με οδηγό τα φορτία σκραπ. Ο αριθμός των πλοίων συνεχώς μειωνόταν με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να ανασκευάζουν συνεχώς τις ιδέες τους προς τα πάνω. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 23-24,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-25Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος δέχτηκε πιέσεις καθώς η δραστηριότητα ήταν υποτονική για το 2ο μισό του Σεπτεμβρίου. Στην Ανατολική Μεσόγειο η ζήτηση ήταν χαμηλή αλλά σταθερή, ενώ στη Δυτική Μεσόγειο η ζήτηση δεν παρουσίας ενδιαφέρον. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 21,5-23Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 15,5-17Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με μειωμένη ζήτηση όμως όσο οι μέρες περνούσαν η ροή των φορτίων βελτιωνόταν ανεβάζοντας και τα νούμερα. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-12,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος έκλεισε την εβδομάδα πτωτικά αφού τόσο στην Ανατολική όσο και στη Δυτική Μεσόγειο η ζήτηση ήταν χαμηλή. Μπορεί να υπήρξαν κάποια φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα αλλά δεν ήταν αρκετά να απορροφήσουν στην αυξανόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά διατήρησε την δυναμική της παρά την μειωμένη δραστηριότητα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η Ανατολική Ακτή καθώς στον κόλπο το χάσμα μεταξύ προσφορών ναυλωτών και πλοιοκτητών ήταν μεγάλο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κινήθηκε σε αργούς ρυθμούς. Όμως η περιορισμένη προσφερόμενη χωρητικότητα βοήθησε στην άνοδο των ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 21-22,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαιτέρως στο βορρά η αγορά παρουσίασε σημάδια κόπωσης με το κλίμα να ευνοεί τους ναυλωτές παρά τη σταθερή ροή φορτίων. Στο νότο επικράτησε ηρεμία χωρίς πολλά νέα φορτία και τους πλοιοκτήτες με άμεσα διαθέσιμα πλοία να αναζητούν ευκαιρίες. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία δεν σημειώθηκαν ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice.