Σταθερότητα στην αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 11 Αυγούστου 2025 06:44

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές σε όλα τα μεγέθη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν μόλις κατά 1,4%, τα Kamsarmaxes -0,56%, τα Ultramaxes (63) +4,06% και τα Handies +0,75%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά μόλις 33 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2051 μονάδες την Παρασκευή 8 Αυγούστου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία παρά τη σταθερή κινητικότητα από τους τρεις κυριότερους μεταλλορύχους , οι ναύλοι παρουσίασαν διακυμάνσεις μέσα στην εβδομάδα που έφτασαν και το ένα δολάριο ανά τόνο διαφορά. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,6 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο νότο, τόσο η Βραζιλία όσο και η Δυτική Αφρική έβγαλαν αρκετά φορτία προς την Κίνα. Έτσι οι ναύλοι κέρδισαν από 1,5 δολάριο ανά τόνο. Στο βόρειο Ατλαντικό η εβδομάδα ξεκίνησε αργά ωστόσο κέρδισε έδαφος στα μέσα με αρκετά νέα φορτία τόσο για υπερατλαντικά ταξίδια όσο και προς την Ασία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,02 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 50,19Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 29,68Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά οι ναύλοι υποχώρησαν αφού η διαθεσιμότητα φορτίων ήταν περιορισμένη και άρχισε να αυξάνεται η προσφερόμενη χωρητικότητα. Αντιθέτως, στο νότο η διαδρομή Βραζιλία- Κίνα παρουσίασε θετικές τάσεις λόγω του περιορισμένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-15 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 21,5-23,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 15-17 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά κινήθηκε με αργούς ρυθμούς ωστόσο έδειξε θετική εικόνα. Μπορεί η δραστηριότητα να ήταν υποτονική όμως οι συζητήσεις και τα κλεισίματα που πραγματοποιήθηκαν σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα. Πρωταγωνιστής σε αυτή την αλλαγή του κλίματος ήταν η Αυστραλία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 16-18Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία εμφάνισε οριακές βελτιώσεις με οδηγό τα φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία. Επίσης κατά τη διάρκεια της εβδομάδας το κλίμα βελτιώθηκε περαιτέρω. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14-15,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με αρκετά νέα φορτία από το Βόρειο Ειρηνικό, ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας οι ρυθμοί υποχώρησαν. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε οριακές απώλειες παρά το γεγονός ότι διατηρήθηκε το ευνοϊκό κλίμα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 10-11,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ανέβηκε χάρη στο premium που προσέφεραν οι διαδρομές προς την Ινδία και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 25,5-27Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 27-28,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε ανοδικά με σταθερή ροή φορτίων στο βορρά. Αντιθέτως ο νότος ήταν πιο ήρεμος, αν και τα μεγαλύτερα πλοία του τομέα επωφελήθηκαν από κάποια φορτία για τα Panamaxes. Επίσης η Δυτική Αφρική έδωσε κάποιες εναλλακτικές στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 23-24,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη φάνηκε να επηρεάζεται από τη θετική πορεία του αμερικάνικου κόλπου. Έτσι αρκετά πλοία μεταφέρθηκαν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η μείωση της προσφοράς χωρητικότητας σε συνδυασμό με την εμφάνιση κάποιων φορτίων αύξησε τους ναύλους τους περιοχής. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15,5-17Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ευνοήθηκε από την ανοδική πορεία των περιοχών της άλλης πλευράς του Ατλαντικού αλλά και τη συνεχόμενη ροή φορτίων στη Δυτική πλευρά της Μεσογείου. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 17,5-19Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρουσίασε έντονη δραστηριότητα με κύριο οδηγώ τα φορτία σιτηρών από τη Βαλτική προς την Δυτική Αφρική. Ωστόσο η υπερπροσφορά χωρητικότητας εμπόδισε κάποια άνοδο των ναύλων. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-9,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος δέχτηκε πιέσεις από την έλλειψη φορτίων. Επιπλέον οι ναυλωτές προτίμησαν να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους για τα φορτία τους επιβαρύνοντας περαιτέρω τη ναυλαγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά με κάποια καλά κλεισίματα. Ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη καθώς οι ρυθμοί έπεσαν. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κινήθηκε σε 2 ταχύτητες. Από τη μία πλευρά οι πλοιοκτήτες με άμεσα διαθέσιμα ήταν αναγκασμένοι να δεχτούν χαμηλότερους ναύλους για να κλείσουν τα πλοία τους. Από την άλλη πλευρά τα πλοία που ανοίγουν στα μέσα Αυγούστου έχουν την πολυτέλεια του χρόνου διατηρώντας τις ιδέες τους. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαίτερα στο βορρά, επικράτησε ισορροπία και ηρεμία με τους ναύλους να διατηρούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Στο νότο παρατηρήθηκαν πιέσεις με αρκετά πλοία να είναι σποταρισμένα. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η έλλειψη δραστηριότητας και η υπερπροσφορά πλοίων διατήρησε τους ναύλους στα ίδια επίπεδα ενός σε κάποιες περιπτώσεις παρουσίασαν και πτώση. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 12-13,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice