Δευ06162025

Last updateΔευ, 16 Ιουν 2025 3pm

Μεγάλη άνοδος για τα Capes

0Bulkerdeckandcranes

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε νέα άνοδο με τα μεγαλύτερα μεγέθη να συνεχίζουν με διψήφια εβδομαδιαία άνοδο ενώ τα μικρότερα μεγέθη παρέμειναν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 30,95%, τα Kamsarmaxes 12,46%, τα Ultramaxes (63) +0,33% και τα Handies +0,63%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 335 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1968 μονάδες την Παρασκευή 13 Ιουνίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία οι τρεις μεγαλύτεροι μεταλλωρύχοι ήταν ενεργοί αυξάνοντας τη δραστηριότητα και τη ζήτηση. Έτσι η βασική διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα κέρδισε πάνω από 1 $/τόνο μέσα στην εβδομάδα που πέρασε. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 11,02 $/tn.
Στον Ατλαντικό σημειώθηκε άνοδος τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Βασικοί παράμετροι αυτής της ανοδικής πορείας ήταν η μείωση της προσφοράς πλοίων στο βορρά και η αύξηση της ζήτησης στη διαδρομή από τη Βραζιλία προς την Κίνα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 26,63 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 54,41Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 36,86Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού η αύξηση του όγκου των φορτίων σιτηρών οδήγησε βορρά και νότο σε υψηλότερα επίπεδα για ταξίδια προς τα τέλη Ιουνίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά στο βορρά υπήρξαν διαφοροποιήσεις στους ναύλους μεταξύ των πλοίων που ήταν στην Ευρώπη και αυτών που ήταν στη Δυτική Μεσόγειο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12,5-14,5 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 18,5-20,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-13 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αυξημένη ζήτηση από την Αυστραλία και η καλή εικόνα τις λατινικής Αμερικής (ECSA), που προσέλκυσε πολλά πλοία οδήγησαν την αγορά σε υψηλότερα νούμερα. Επίσης υπήρξε αυξημένο ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 11-13Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις με οδηγούς στη ζήτηση να είναι τα φορτηγά κάρβουνου από την Ινδονησία και από την Αυστραλία. Ωστόσο η υπερπροσφορά πλοίων κράτησε χαμηλά τους ναύλους. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 11-12,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με περιορισμένη δραστηριότητα στις βασικότερες διαδρομές, όπως στο βόρειο Ειρηνικό και προς τη Δυτική Αφρική και συνέχισε στους ίδιους πτωτικούς ρυθμούς. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11-12,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες. Μπορεί η προσφορά χωρητικότητας να ήταν περιορισμένη ωστόσο και πάλι ήταν μεγαλύτερη από τη ζήτηση πιέζοντας τους ναύλους. Υπάρχει έντονος προβληματισμός για την κατάσταση στη μέση ανατολή και πώς θα επηρεάσει την αγορά. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 8,5-10 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος προχώρησε ανοδικά κυρίως λόγω των Υπερατλαντικών ταξιδιών. Η κακή εικόνα της Μεσογείου ανάγκασε τους ναυλωτές να δώσουν premium προκειμένου να βρουν πλοίο για το φορτίο τους. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε ενδιαφέρον για τα ταξίδια προς την Ασία. Η άνοδος των μεγαλύτερων πλοίων Panamaxes επηρέασε θετικά και αυτόν τον τομέα αφού βελτίωσε τη ροή των φορτίων για τα τέλη Ιουνίου και τις αρχές του επόμενου μήνα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη βίωσε μία ήσυχη εβδομάδα λόγω της απουσίας σιτηρών. Έτσι οι πλοιοκτήτες είχαν να επιλέξουν μεταξύ scrap φορτίων ή να μετακινηθούν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος επέστρεψε στην ενεργό δράση με αρκετά νέα φορτία και άνοδο των ναύλων σε όλες σχεδόν τις διαδρομές. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ανενεργή με ελάχιστα νέα φορτία, ενώ η προσφορά πλοίων αυξήθηκε δημιουργώντας επιπλέον πίεση στους ναύλους. Αρκετοί πλοιοκτήτες άρχισαν να εξετάζουν το γεγονός να μετακινηθούν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6,5-8K/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε σταθερή ζήτηση ωστόσο ήταν εμφανής η απουσία φορτίων σιτηρών, χάλυβα και ορυκτών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία που είχε από την προηγούμενη εβδομάδα. Η δραστηριότητα αυξήθηκε ενώ μειώθηκε η προσφορά πλοίων. Έτσι οι πλοιοκτήτες άρχισαν να αυξάνουν τις ιδέες τους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) εμφάνισε αυξημένη ζήτηση για το δεύτερο μισό του μήνα, ενώ παράλληλα η προσφορά χωρητικότητας διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα δίνοντας έτσι το πλεονέκτημα στους πλοιοκτήτες. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η εβδομάδα κύλησε πτωτικά με περιορισμένη ζήτηση τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά υποχώρησε παρά το γεγονός ότι παρατηρήθηκε κινητικότητα στο τέλος εβδομάδας. Έτσι σε ορισμένες διαδρομές σημειώθηκαν απώλειες μέχρι και 2K/ ημέρα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter