Δευ04282025

Last updateΔευ, 28 Απρ 2025 9am

Περιμένοντας την αλλαγή κλίματος λόγω USTR

0bulker loading coal

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε βελτιώσεις με κύριο οδηγό τα Panamaxes που εμφάνισαν διψήφια άνοδο σε σχέση με τη βδομάδα πριν το Πάσχα (11/4), και ακολούθησαν τα Capes και τα Ultramaxes. Οριακές απώλειες σημείωσαν τα Handies. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 4,77%, τα Kamsarmaxes +17,38%, τα Ultramaxes (63) +4,05% και τα Handies -2,5%, σε σχέση με τις 11/4. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 99 μονάδες, σε σχέση με πριν το Πάσχα και έκλεισε στις 1373 μονάδες την Παρασκευή 25 Απριλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία το κλίμα βελτιώθηκε σημαντικά στα μέσα της εβδομάδας με αυξημένη ροή φορτίων από τους μεταλλωρύχους. Επιπλέον πολλά πλοία βρήκαν κάποια απασχόληση περιορίζοντας περαιτέρω την προσφερόμενη χωρητικότητα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,82 $/tn.
Στον Ατλαντικό η βελτιωμένη ζήτηση στο νότο, Βραζιλία και Δυτική Αφρική, και η άνοδος των FFAs έφεραν αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες, οι οποίοι ανέβασαν τις ιδέες τους κερδίζοντας στο τέλος της εβδομάδας πάνω από ένα δολάριο ανά τόνο. Στο βορρά επίσης υπήρχε θετικό κλίμα με αρκετά κλεισίματα για ταξίδια προς την Ασία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 19,76 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 36,59 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 14,21Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά, το κλίμα ήταν θετικό με κύριο οδηγό τα φορτία από τη βόρεια ακτή της Νοτίου Αμερικής NCSA προς την Ασία. Αντιθέτως, τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν λιγότερα. Στο νότο σημειώθηκε αύξηση των κλεισιμάτων στα μέσα της εβδομάδας με τους ναύλους να κυμαίνονται σε υψηλότερα νούμερα για τα ταξίδια προς την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15-17Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 17-19 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10-12 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε ανοδικά με νέες απαιτήσεις. Ωστόσο ο ρυθμός αναπλήρωσης δεν ήταν ανάλογος με αποτέλεσμα στα μέσα της εβδομάδας να πέσουν οι ρυθμοί. Μόνο προς το τέλος της εβδομάδας είδαμε κάποια φορτίο από την Ινδονησία και την Αυστραλία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά διατήρησε τη δυναμική της με αρκετά φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία κυρίως προς την Ινδία. Έτσι σημειώθηκαν κλεισίματα σε λίγο υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13-14,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Ο Βόρειος Ειρηνικός ήταν υποτονικός ωστόσο υπήρξαν κάποια φορτία προς τη Δυτική Αφρική. Η εξελίξεις με το USTR αναμένεται να επηρεάσουν θετικά την αγορά του επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε αυξημένη δραστηριότητα ιδίως για τα φορτία με φορτώσεις τις τελευταίες μέρες Απριλίου και με βασικό προορισμό το Μπαγκλαντές. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 11-12,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος βρέθηκε υπό πίεση λόγω της έλλειψης δραστηριότητας. Έτσι αρκετοί πλοιοκτήτες εξέτασαν το γεγονός να μεταφερθούν νοτιότερα. Ωστόσο τα θετικά νέα από το USTR αναμένουμε να βελτιώσουν την εικόνα της αγοράς το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε άνοδο των ναύλων με τη ζήτηση για τα τέλη του μήνα να είναι υψηλή κυρίως για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ενώ ήταν περιορισμένη η προσφορά χωρητικότητας. Επιπλέον η άνοδος των μεγαλύτερων μεγεθών άφησε περιθώρια ανόδου και για αυτό το μέγεθος για τα ταξίδια προς την Κίνα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 19-20,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη έχασε έδαφος καθώς η ζήτηση ήταν ελάχιστη. Ωστόσο η γενικότερη κακή εικόνα του Ατλαντικού κράτησε τα πλοία στην περιοχή. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 11,5-13Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ήταν ήρεμη καθώς οι ναυλωτές μπορεί να επέστρεψαν από τις διακοπές του Πάσχα αλλά δεν ήταν σε mood εργασίας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρέμεινε υπό πίεση λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων ενώ η αδύναμη ζήτηση δεν μπορούσε να ακολουθήσει. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-9,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος έχασε έδαφος στη σκιά της απουσίας φορτίων σιτηρών και ορυκτών. Η Δυτική Μεσόγειος εμφάνισε καλύτερη εικόνα με περισσότερα φορτία ωστόσο δεν ήταν αρκετό για να αλλάξει το αρνητικό κλίμα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά υποχώρησε λόγω του αυξημένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων και ελάχιστων νέων φορτίων. Η διαλεύκανση του τοπίου σχετικά με το USTR αναμένεται να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις και τα κλεισίματα το επόμενο διάστημα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ήταν ιδιαιτέρως ενεργή σπρώχνοντας τους ναύλους προς τα πάνω. Για ακόμα μία φορά ο νότος εμφάνισε καλύτερη εικόνα από το βορρά. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαιτέρως στο βορρά παρατηρήθηκε περισσότερη δραστηριότητα με αρκετά tenders για την αρχή του άλλου μήνα. Επιπλέον οι επερχόμενες αργίες στην Κίνα, 1-5 Μαίου δημιούργησαν πίεση στους ναυλωτές προκειμένου να καλύψουν τις θέσεις τους. Στο νότο η εικόνα ήταν εντελώς διαφορετική. Με ελάχιστα νέα φορτία στην αγορά. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία υπήρξε αρκετή κινητικότητα με πολλές διαπραγματεύσεις, όμως τα φορτία που είναι στην αγορά είναι για μετέπειτα ημερομηνίες έτσι οι πλοιοκτήτες πρέπει να χρεωθούν μέρες αναμονής. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter