Με το δεξί μπήκε το 2025 για τα μεγαλύτερα μεγέθη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 06 Ιανουαρίου 2025 07:46
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου ξεκίνησε τη χρονιά με θετικό τόνο, αφού τα Capes και τα Kamsarmaxes έκλεισαν την εβδομάδα θετικά. Μάλιστα τα Capes σημείωσαν 2ψήφια άνοδο, σε σχέση με τη βδομάδα πριν τις εορτές. Αντιθέτως τα μικρότερα μεγέθη κινήθηκαν πτωτικά. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 11,73%, τα Kamsarmaxes -1,92%, τα Ultramaxes (63) -5,94% και τα Handies -5,2%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 61 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1072 μονάδες την Παρασκευή 3 Ιανουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία υπήρχε αρκετή δραστηριότητα στη διαδρομή Δυτικής Αυστραλίας - Κίνας κατά τη διάρκεια της σύντομης εβδομάδας. Επίσης σημειώθηκαν αρκετά κλεισίματα και πραγματοποιήθηκαν συζητήσεις και διαπραγματεύσεις σε νούμερα ίδια ή και λίγο ψηλότερα σε σχέση με την περίοδο πριν τις διακοπές. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,28 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στην περιοχή της Βραζιλίας παρατηρήθηκε αυξημένη ζήτηση και τα κλεισίματα που πραγματοποιήθηκαν ήταν σε υψηλότερα επίπεδα. Στο βορρά υπήρξε αισιοδοξία για βελτίωση της αγοράς παρά τα αυξημένα EU ETS κόστη. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 18,29 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 30,28 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 11,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαίτερα στο βορρά η αυξημένη ζήτηση για ταξίδια προς την Ασία ώθησε τους ναύλους παρασύροντας και το νότο σε ανοδική πορεία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 8-10Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9,5-11,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία μπορεί να μην υπήρξε σημαντική υποστήριξη από την Αυστραλία και το βόρειο Ειρηνικό ωστόσο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων στο βορρά οδήγησε σε αύξηση των ναύλων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 3-5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρέμεινε υπό πίεση με ελάχιστα νέα φορτία να έρχονται στην επιφάνεια. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 8,5-10Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ήταν ήρεμη. Τα λίγα φορτία που ήταν στην αγορά καλύφθηκαν από τα πλοία των ναυλωτών και οι πλοιοκτήτες ελπίζουν στην όποια βελτίωση στις επόμενες δύο εβδομάδες, πριν την κινέζικη πρωτοχρονιά. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 7,5-9Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε μειωμένη δραστηριότητα καθώς οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι βρίσκονται σε διακοπές. Αναμένουμε το επόμενο διάστημα να δούμε πότε θα επιστρέψουν στην ενεργό δράση. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6,5-8 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος έχασε την οποιαδήποτε σταθερότητα είχε παρουσιάσει πριν από τις εορτές. Τώρα το μεγαλύτερο μέρος του ενδιαφέροντος επικεντρωνόταν στα φορτία προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 18-19,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA διατήρησε τη δυναμική της λόγω της περιορισμένης προσφοράς χωρητικότητας παρά τη σύντομη εβδομάδα λόγω των διαφόρων αργιών. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρέμεινε ήσυχη όπως αναμενόταν. Η ζήτηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη και άρχισε να συγκεντρώνεται προσφορά χωρητικότητας. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε σημαντικές βελτιώσεις κυρίως στη δυτική πλευρά με αύξηση των φορτίων για το δεύτερο μισό του μήνα. Ωστόσο η υπερπροσφορά πλοίων περιόρισε την όποια άνοδο των ναύλων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά κινήθηκε όπως και στα μεγαλύτερα μεγέθη με χαμηλές ταχύτητες, με τους εμπλεκόμενους να είναι ξεκάθαρα σε εορταστική διάθεση. Έτσι αρκετοί πλοιοκτήτες διερευνούν ενδεχόμενο μετακίνησης τους. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος κινήθηκε θετικά με αρκετά νέα φορτία κυρίως στη δυτική μεριά της λεκάνης και ακολούθησε η ανατολική. Πρέπει να απορροφηθούν πολλά πλοία ακόμα ώστε να δούμε ουσιαστικές βελτιώσεις στην αγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 5-6,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5-6,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά κινήθηκε αργά καθώς οι διάφορες αργίες τάραξαν τη ροή της δραστηριότητας. Ωστόσο σημειώθηκαν κάποια κλεισίματα με βρώμικα φορτία από την ανατολική ακτή. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) παρουσίασε αρκετή δραστηριότητα κυρίως για ζητήσεις περιόδου, παρά τις διάφορες αργίες. Η ζήτηση για το πρώτο μισό του Ιανουαρίου παραμένει ισχυρή και αφήνει αρκετή αισιοδοξία για τις επόμενες μέρες. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά υποχώρησε τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, αφού η ροή των φορτίων ήταν εξαιρετικά περιορισμένη και αρκετοί πλοιοκτητές δέχτηκαν να κλείσουν σε χαμηλότερα νούμερα ακόμα και με κάποιες μέρες αναμονής (για την ημερομηνία φόρτωσης). Ωστόσο υπάρχουν ακόμα στην αγορά κάποιες απαιτήσεις περιόδου. Δυτικότερα στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά έμεινε εκτός ενεργού δράσης οπότε προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Αναμένουμε από την ερχόμενη εβδομάδα περισσότερη δραστηριότητα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7,5-9Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice