Δευ01272025

Last updateΔευ, 27 Ιαν 2025 7am

Συνεχίζει την πτώση η αγορά ξηρού φορτίου

Bulk carrier 1

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου έχασε έδαφος την προηγούμενη εβδομάδα με τα Capes να σημειώνουν 2ψήφια εβδομαδιαία πτώση και μονοψήφιες απώλειες για τα μικρότερα μεγέθη.

Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 17,71%, τα Kamsarmaxes -6,76%, τα Ultramaxes (63) -1,55% και τα Handies -3,98%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 116 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1051 μονάδες την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αρχική αύξηση του όγκου των φορτίων δεν ήταν αρκετή για να βελτιώσει την αρνητική εικόνα της αγοράς καθώς ο αριθμός των πλοίων διαρκώς αυξανόταν. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 6,99 $/tn.
Στον Ατλαντικό η αγορά εμφάνισε ύφεση τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Στο βορρά τα ταξίδια προς την Ασία κλείστηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Από την άλλη πλευρά στο νότο υπάρχουν θετικές προβλέψεις για τη ζήτηση του επόμενου μήνα όμως η υπάρχουσα υπερπροσφορά καθόρισε την αγορά. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 16,23 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 27,29 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 12,61Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαίτερα στο βορρά το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα υπερατλαντικά ταξίδια αφού στα ταξίδια προς την Ασία δεν προσέφεραν ελκυστικές εναλλακτικές. Στο νότο υπήρχε περισσότερη σταθερότητα καθώς για κάποια χρονικά παράθυρα η προσφορά χωρητικότητας περιορισμένη πετυχαίνοντας κάποια (αν και λίγα) υψηλότερα κλεισίματα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 9,5-11,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 13,5-15,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία οι ναύλοι συνέχισαν να υποχωρούν. Μπορεί να υπήρξαν σποραδικές αυξήσεις στα φορτία κυρίως από την Ινδονησία, όμως ο μεγάλος αριθμός πλοίων δεν επέτρεψε βελτιώσεις στα νούμερα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά υποχώρησε αφού η προσφορά χωρητικότητας ενισχύθηκε με πλοία που μετακινήθηκαν από την ανατολική ακτή της Ινδίας. Η Αυστραλία ήταν ήρεμη ωστόσο υπήρξαν περισσότερα φορτία από την Ινδονησία και το Βιετνάμ. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 11-12,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά παρέμεινε υπό πίεση αφού τα άμεσα διαθέσιμα πλοία ήταν πολλά και ο αριθμός των φορτίων περιορισμένος. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 8,5-10Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά έχασε έδαφος καθώς η μειωμένη ζήτηση αύξησε τον ανταγωνισμό μεταξύ των πλοιοκτητών οδηγώντας τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 5,5-7 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρέμεινε ήρεμη και τον ενδιαφέρον επικεντρώθηκε σε κάποια φορτία petcoke προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και μέσα στον κόλπο. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 20,5-22Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 20,5-22Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά καθώς η ζήτηση ήταν σταθερή και η προσφορά πλοίων πτωτική. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη εμφάνισε ισχνή δραστηριότητα, καθώς λίγο οι κακές καιρικές συνθήκες, λίγο το γεγονός ότι οι ναυλωτές έχουν μπει σε εορταστικό κλίμα κράτησε τους ρυθμούς χαμηλά. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος εμφάνισε σημάδια ανάκαμψης μετά από ένα διάστημα ύφεσης. Έτσι υπήρξε αυξημένος όγκος φορτίων στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, ενώ και στη Δυτική οι ναυλωτές προσπαθούσαν να προλάβουν τις προθεσμίες. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη χωρίς ιδιαίτερη δράση. Μπορεί ο αριθμός των πλοίων στην περιοχή να ήταν περιορισμένος όμως υπήρξε ανταγωνισμός από τα τα πλοία που βρίσκονταν στη Δυτική Μεσόγειο. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $8,5-10Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-8,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος έχασε έδαφος καθώς τα περισσότερα φορτία ήταν καλυμμένα και ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 10,5-12 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά υποχώρησε περαιτέρω καθώς ο αριθμός των πλοίων υπερτερούσε κατά πολύ αυτού των φορτίων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) δέχτηκε πιέσεις από δύο παράγοντες. Από τη μία πλευρά υπήρξαν πολλές καθυστερήσεις στα πλοία που προκάλεσαν ανισορροπία στο ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης και από την άλλη η αναμενόμενη αύξηση των πλοίων ενίσχυσε τη θέση των ναυλωτών. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά υποχώρησε τόσο στο νότο όσο και στο βορρά, αφού η υπερπροσφορά πλοίων απορρόφησε γρήγορα όποια φορτία ήρθαν από την Αυστραλία ή το Βόρειο Ειρηνικό χωρίς να αφήσουν περιθώρια για άνοδο των ναύλων. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε πτωτικά αφού και το γενικό κλίμα ήταν αρνητικό. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter