Με πτωτικές διορθώσεις προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2024 06:09
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου υποχώρησε με τα μεγαλύτερα μεγέθη να σημειώνουν 2ψήφια εβδομαδιαία πτώση και τα μικρότερα μεγέθη να κλείνουν την εβδομάδα στα κόκκινα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 18,67%, τα Kamsarmaxes -10,64%, τα Ultramaxes (63) -3,44% και τα Handies -2,24%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 290 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1537 μονάδες την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε υποτονικά, χωρίς ιδιαίτερη δράση. Ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας η κινητικότητα βελτιώθηκε με αποτέλεσμα στο τέλος της εβδομάδας οι ναύλοι να σταθεροποιηθούν. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 9,96 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο βορρά η εβδομάδα ξεκίνησε ήρεμα με περιορισμένες νέες απαιτήσεις και συγκέντρωση χωρητικότητας. Στη συνέχεια της εβδομάδας δεν υπήρξαν διαφοροποιήσεις. Στο νότο η εικόνα ήταν παρόμοια με τη Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,38 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 40,97 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 22Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού σημειώθηκε άλλη μία αρνητική εβδομάδα σε όλες τις διαδρομές με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στο βορρά και στα υπερατλαντικά ταξίδια. Στα μέσα της εβδομάδας παρατηρήθηκαν κάποιες βελτιώσεις οι οποίες όμως δεν ήταν αρκετές για να αλλάξουν το αρνητικό κλίμα. Και στο νότο οι ναύλοι συνέχισαν πτωτικά με κάποια κλεισίματα για τα κυκλικά ταξίδια Ασίας -Βραζιλίας να σημειώνονται σε τετραψήφια νούμερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 16-18Κ/ημέρα (παράδοση ECSA), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 15-17 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7,5-9,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία επικράτησε ηρεμία. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ήρθε από τα φορτία της Ινδονησίας ενώ Αυστραλία και Βόρειος Ειρηνικός ήταν ήρεμες. Στο βορρά υπήρξαν κάποια φορτία στην αρχή της εβδομάδας από CIS και Κίνα, τα οποία όμως καλύφθηκαν και δεν ανανεώθηκαν. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά ήταν υπό πίεση λόγω της έλλειψης φορτίων. Ωστόσο διατηρήθηκαν οι ναύλοι στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 12,5-14Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα κυρίως λόγω της αμετάβλητης προσφοράς πλοίων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα φορτία προς τον Ατλαντικό έχουν περιοριστεί. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11-12,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε πτωτικά, με περιορισμένο αριθμό νέων φορτίων. Αντιθέτως η νότια Αφρική αποτέλεσε μια δελεαστική εναλλακτική για τους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 11,5-13Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6-7,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε περισσότερη δραστηριότητα η οποία όμως δεν αποτυπώθηκε στους ναύλους, που διατήρησαν την πτωτική τους πορεία. Η έλλειψη φορτίων ήταν ο ρυθμιστικός παράγοντας αυτής της τάσης. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα με κάποια νέα φορτία τα οποία όμως κλείστηκαν γρήγορα. Όμως η μη ανανέωση τους και η συνεχόμενη συγκέντρωση χωρητικότητας έριξαν τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 19-20,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη δέχτηκε πιέσεις αφού η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ευνόησε τους ναυλωτές. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15,5-17Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος έχασε έδαφος για ακόμα μία εβδομάδα με φθίνουσα ζήτηση και αυξανόμενη προσφορά χωρητικότητας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 17-18,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά εμφάνισε μικρές βελτιώσεις με περισσότερη δραστηριότητα και δουλειές από τη Ρωσία. Επίσης τα φορτία σκραπ και σιτηρών ενίσχυσαν την αγορά. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $11,5-13Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος βίωσε άλλη μία εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερη δράση. Έτσι οι ναύλοι υποχώρησαν περαιτέρω και δεν υπάρχουν εμφανή σημάδια για άμεση βελτίωση. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρουσίασε οριακές απώλειες αφού η υπερπροσφορά πλοίων δεν άφησε περιθώρια για βελτιώσεις. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) διατήρησε τη δυναμική της. Η ροή των φορτίων ήταν σταθερή και σε συνδυασμό με την αμετάβλητη προσφορά χωρητικότητας επικράτησε ισορροπία στην αγορά. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα μεγαλύτερα πλοία του τομέα έδειξαν καλύτερη εικόνα από τα μικρότερα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδίως στο βορρά η αγορά πιέστηκε από τον αυξανόμενο αριθμό πλοίων ενώ η λίστα των φορτίων παρέμεινε περιορισμένη. Ομοίως κινήθηκε και ο νότος. Η ροή των φορτίων από Αυστραλία και Ινδονησία δεν άφηνε περιθώρια για χαμόγελα στους πλοιοκτήτες, ενώ ήταν έντονος και ο ανταγωνισμός από τα Supramaxes. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας και ο αμετάβλητος όγκος φορτίων οδήγησε τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9,5-11Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice