Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Σταθεροποιητικές τάσεις για τον BDI

0bulker loading coal

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε πτωτικές τάσεις σε όλα τα μεγέθη αν και οι εβδομαδιαίες απώλειες ήταν μονοψήφιες. Μόνο κάποιες ενδεικτικές διαδρομές στον Ατλαντικό σε διάφορα μεγέθη έκλεισαν την εβδομάδα στα πράσινα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 0,43%, τα Kamsarmaxes -0,19%, τα Ultramaxes (63) -6,18% και τα Handies -1,35%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI υποχώρησε κατά 32 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1378 μονάδες την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με περιορισμένη κίνηση από τους μεταλλωρύχους. Επίσης οι κακές καιρικές συνθήκες στα κινέζικα λιμάνια επιδείνωσαν την εικόνα της αγοράς. Στα μέσα της εβδομάδας σημειώθηκε κάποια βελτίωση περισσότερα φορτία κάρβουνου από την Αν. Αυστραλία, η οποία όμως δεν διήρκησε για πολύ. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,61 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο βορρά η έλλειψη δράσης οδήγησε σε χαμηλότερα νούμερα κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Αντιθέτως στην αρχή της εβδομάδας υπήρξε περισσότερο ενδιαφέρον για τα ταξίδια προς την Ασία. Στο νότο Βραζιλία και Δυτική Αφρική παρουσίασαν σταθερή ζήτηση. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,49 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 35 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 13,29Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά, η εβδομάδα ξεκίνησε με περιορισμένο όγκο φορτίων που δεν μπορούσε να απορροφήσει την πλεονάζουσα χωρητικότητα. Ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας τα φορτία με στάρια από τον αμερικάνικο κόλπο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού σταθεροποίησαν την αγορά. Στο νότο η αγορά συνέχισε την πτωτική της πορεία με μικρό αριθμό φορτίων για τα μέσα Νοεμβρίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 20,5-22,5Κ/ημέρα (παράδοση Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 17-19 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά έχασε έδαφος με τις διάφορες αργίες (Ελλάδα, Ινδία και Σιγκαπούρη) να κρατούν χαμηλούς τους ρυθμούς. Ακόμα και τα φορτία από Ινδονησία και βόρειο Ειρηνικό φάνηκαν ότι δεν είναι αρκετά ώστε να αλλάξουν το αρνητικό κλίμα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12-14Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά υποχώρησε λόγω της απουσίας φορτίων κάρβουνου από την Ινδονησία, ενώ και η Αυστραλία ήταν ήρεμη. Επίσης και οι αργίες του Diwali στο τέλος της εβδομάδας πρόσθεσε πίεση στην αγορά. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 15,5-17Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά δεν παρουσίασε κάποια βελτίωση και συνέχισε να βρίσκεται υπό πίεση. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά μπορεί να παρουσίασε αρκετή κινητικότητα ωστόσο η υπερπροσφορά πλοίων δεν επέτρεψε μεταβολή του αρνητικού κλίματος. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 11,5-13Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε την εντονότερη πτώση των τελευταίων εβδομάδων αφού ο όγκος των φορτίων ήταν κατά πολύ μειωμένος. Ωστόσο κάποια φορτία από τον κόλπο για το 2ο μισό Νοεμβρίου άφησαν μία χαραμάδα αισιοδοξίας. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA υποχώρησε καθώς η ροή φορτίων τόσο για τα υπερατλαντικά όσο και για τα ταξίδια προς την Ασία δεν ανανεώθηκε. Επίσης ο τομέας δέχτηκε πιέσεις από τα μεγαλύτερα πλοία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 20-22,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε πτωτικές τάσεις με λιγότερα φορτία σκραπ. Επιπλέον οι πλοιοκτήτες ήταν πρόθυμοι να μειώσουν τις ιδέες τους για τα ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 17,5-19Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ξεκίνησε την εβδομάδα στα ίδια επίπεδα όπως έκλεισε την προηγούμενη ενώ όσο προχωρούσαν οι μέρες αυξανόταν η χωρητικότητα με αποτέλεσμα κάποια κλεισίματα να πραγματοποιηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 18,5-20Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς με τη ζήτηση και την προσφορά να βρίσκονται σε ισορροπία. Τα ρωσικά φορτία από τη βαλτική συνέχισαν να προσφέρουν κάποιο premium. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $11-12,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9-10,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος προχώρησε πτωτικά. Αφού η ζήτηση κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα και η προσφορά πλοίων αυξήθηκε. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα χωρίς να είναι ξεκάθαρη η κατεύθυνσή της. Όμως με το πέρασμα των ημερών η εικόνα βελτιώθηκε και οι ναύλοι πήραν την ανιούσα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ήταν ήρεμη χωρίς ιδιαίτερη δράση με τους ναυλωτές να τηρούν στάση αναμονής περιμένοντας περαιτέρω πτώση. Υπήρχε ανταγωνισμός και από τα Supramaxes, τα οποία κοιτούσαν και μικρότερα φορτία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην Ασία ο νότος υποχώρησε αφού Ινδονησία και Αυστραλία δεν προσέφεραν κάποια ουσιαστική στήριξη, αυξάνοντας τη συγκέντρωση χωρητικότητας. Στο βορρά η εικόνα ήταν κάπως καλύτερη αφού η αγορά άρχισε να σταθεροποιείται και υπάρχει περισσότερη αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα. Δυτικότερα, στην Ινδία και τον κόλπο της Μέσης Ανατολής η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες, ενώ και οι αργίες του Diwali 31 Οκτωβρίου και 1 Νοεμβρίου κράτησαν τους εμπλεκόμενους μακριά από τα γραφεία τους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 12,5-14Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter