Αγορά ξηρού φορτίου: Θετικά σημάδια
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2024 09:40
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε σημάδια ανάκαμψης με βελτιώσεις να σημειώνονται σε όλα τα μεγέθη.
Ωστόσο τα Panamaxes εμφάνισαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις και ακολούθησαν τα υπόλοιπα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 4,72%, τα Kamsarmaxes +7,71%, τα Ultramaxes(63) +1,97% και τα Handies αμετάβλητα 0%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 87 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1977 μονάδες την Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε δυναμικά με τους τρεις κυριότερους ναυλωτές να είναι στην αγορά αυξάνοντας τον όγκο κλεισιμάτων και των ναύλων. Όμως στα μέσα της εβδομάδας παρατηρήθηκε υποχώρηση της δραστηριότητας διακόπτοντας την ανοδική πορεία της αγοράς. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 11,69 $/tn.
Στον Ατλαντικό τόσο ο βορράς όσο και ο νότος ξεκίνησαν την εβδομάδα με αργές ταχύτητες. Ωστόσο όσο περνούσαν οι μέρες Βραζιλία και Δυτική Αφρική ήταν ενεργές με αρκετά φορτία προς την Κίνα και ακολούθησε ο Βόρειος Ατλαντικός. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 28,04 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 52,81 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 20,43Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού σημειώθηκε έντονη δραστηριότητα κυρίως στο βορρά με αρκετά ορυκτά και σιτηρά φορτία προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στο νότο το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε για το 1ο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου. Έτσι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες προτίμησαν να περιμένουν αναμένοντας καλύτερα νούμερα το επόμενο διάστημα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15-17Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 22,5-24,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-13 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία και κυρίως στο νότο η εβδομάδα ήταν ιδιαίτερα δραστήρια αν και σύντομη. Οι πλοιοκτήτες στην αρχή της εβδομάδας μείωσαν τις ιδέες τους προκειμένου να κλείσουν κάποιο φορτίο. Όμως στη συνέχεια, με την άνοδο του Ατλαντικού επηρεάστηκε θετικά και αυτή η περιοχή. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά είχε ένα αργό ξεκίνημα λόγω των διακοπών αυξάνοντας την προσφορά χωρητικότητας ενώ παράλληλα η ροή φορτίων ήταν χαμηλή. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 18,5-20Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά κινήθηκε θετικά παρά τη μειωμένη δραστηριότητα, καθώς οι κακές καιρικές συνθήκες κράτησαν πολλά πλοία εκτός αγοράς. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε υποτονική δραστηριότητα στην αρχή της εβδομάδας με τις περισσότερες ασιατικές χώρες να είναι εκτός. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε βελτιώσεις, στην αρχή της εβδομάδας, ως προς την δραστηριότητα κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Στη συνέχεια της εβδομάδας οι ρυθμοί υποχώρησαν καθώς συζήτηση δεν ενισχύθηκε. Ωστόσο η λίστα φορτίων σταδιακά αυξήθηκε αφήνοντας μία αίσθηση για βελτίωση της αγοράς την άλλη εβδομάδα. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA είχε ένα αργό ξεκίνημα με αρκετά διαθέσιμα πλοία και περιορισμένη ζήτηση. Η μόνη στήριξη ήρθε στην αγορά από τη Δυτική Αφρική που ήταν κάπως πιο δραστήρια ενώ και για τον Οκτώβριο τα σημάδια είναι θετικά για τη ζήτηση. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 23-24,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε βελτιώσεις στο τέλος εβδομάδας καθώς αρκετά πλοία είχαν φύγει από την αγορά αλλάζοντας την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 14-15,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε θετικά αφού η προσφορά χωρητικότητας ήταν περιορισμένη και η ροή φορτίων σταθερή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα βελτίωση τόσο του κλίματος όσο και των ναύλων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 19-20,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά κινήθηκε ανοδικά με αύξηση της ζήτησης και οδηγό τα σκραπ φορτία. Έτσι αρκετά πλοία βρήκαν σχετικά εύκολα κάποια απασχόληση, ωστόσο η έλλειψη καθαρών φορτίων ήταν εμφανής. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος κινήθηκε πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα με οριακές βελτιώσεις σε ορισμένες διαδρομές. Ωστόσο η επίθεση στο φορτηγό πλοίο την προηγούμενη εβδομάδα οδήγησε σε αύξηση των ασφαλίστρων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13,5-15 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά δέχτηκε πιέσεις από την αυξημένη προσφορά πλοίων αφού άρχισαν να φτάνουν τα πλοία που μετακινούνταν από τη δυτική Ευρώπη. Οι πλοιοκτήτες ανέμεναν αύξηση της δραστηριότητας λόγω περιόδου των σιτηρών ωστόσο αυτό ακόμα δεν έχει συμβεί. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 20,5-22Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) συνέχισε στους ίδιους χαμηλούς ρυθμούς της προηγούμενης εβδομάδας. Ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας η εμφάνιση νέων φορτίων τόνωσε τη ζήτηση βελτιώνοντας το συνολικό κλίμα, το οποίο όμως δεν αποτυπώθηκε και στους ναύλους. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά εμφάνισε καλύτερη εικόνα από τον Ατλαντικό, ωστόσο κατάφερε μόνο να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα, τόσο στο νότο όσο και στο βορρά. Στη νοτιοανατολική Ασία παρατηρήθηκαν βελτιώσεις στο τέλος της εβδομάδας, ενώ στο βορρά υπήρξε μικρή στήριξη από το βόρειο Ειρηνικό. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η περιορισμένη δραστηριότητα διατήρησε το αρνητικό κλίμα στην αγορά αν και ακούστηκαν κάποια ελπιδοφόρα κλεισίματα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10-11,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice