Στα πράσινα η αγορά ξηρού φορτίου χάρη στα Capes
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 09 Σεπτεμβρίου 2024 07:13
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου κινήθηκε θετικά, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, χάρη στα Capes για ακόμα μία εβδομάδα που ήταν ο μόνος τομέας που κινήθηκε ανοδικά, ενώ τα μικρότερα μεγέθη παρουσίασαν μικρές απώλειες. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 8,3%, τα Kamsarmaxes -1,67%, τα Ultramaxes(63) -3,23% και τα Handies -2,65%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 127 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1941 μονάδες την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ήταν ιδιαιτέρως ενεργή αφού 2 από τους 3 βασικούς ναυλωτές είχαν φορτία. Στο 2ο μισό της εβδομάδας οι ρυθμοί υποχώρησαν αλλά διατηρήθηκαν οι ανοδικές τάσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι διάφορα λειτουργικά προβλήματα στα λιμάνια της νότιας Κίνας παρατηρήθηκαν από τον τυφώνα Yagi. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 11,89 $/tn.
Ο Ατλαντικός θα μπορούσαμε να πούμε ότι κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά η Βραζιλία ήταν υποτονική και από την άλλη, ο βόρειος Ατλαντικός που ενισχύθηκε με περισσότερα υπερατλαντικά ταξίδια. Όμως η γενικότερη εικόνα ήταν θετική και στις δύο περιοχές. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 27,63 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 57,06 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 23,71Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού υπήρχε περισσότερη δραστηριότητα τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Ωστόσο με το κλείσιμο των υπαρχόντων φορτίων για το 1ο μισό Σεπτεμβρίου η αγορά αναμένεται να υποχωρήσει σημαντικά αφού η λίστα των φορτίων δεν έχει ανανεωθεί. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12,5-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 20,5-22,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6,5-8,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ενισχύθηκε με κάποια νέα φορτία μετά από μία περίοδο "ξηρασίας". Όπως ήταν φυσικό η εμφάνιση των νέων φορτίων από το Βόρειο Ειρηνικό, την Αυστραλία και την Ινδονησία συνοδεύτηκαν από αύξηση του όγκου κλεισιμάτων. Στο τέλος της εβδομάδας οι ρυθμοί έπεσαν όμως υπάρχει αισιοδοξία ότι την επόμενη εβδομάδα η αγορά θα συνεχίσει ανοδικά. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 9,5-11,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με χαμηλές ταχύτητες. Όμως στα μέσα της εβδομάδας είδαμε περισσότερα φορτία από την Ινδονησία προς την Κίνα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές παρά τα λίγα ανοιχτά πλοία στην αγορά. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι διαδρομές μέσα από τον κόλπο του Άντεν πλήρωναν ένα premium. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11,5-13Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά προχώρησε στα ίδια επίπεδα πάνω-κάτω σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 14,5-16Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 11,5-13 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε την πτωτική πορεία από την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας είδαμε κάποια φορτία στην Καραϊβική και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε πτωτικές τάσεις αφού η ζήτηση δεν εμπλουτίστηκε με νέα φορτία ενώ αυξήθηκε και ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων κυρίως για το 2ο μισό του Σεπτεμβρίου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη είχε άλλη μία ήρεμη εβδομάδα αφού η ζήτηση δεν ανανεώθηκε ενώ αρκετοί πλοιοκτήτες δέχτηκαν να κλείσουν κάποιο φορτίου σε αρκετά χαμηλότερα νούμερα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος συνέχισε να εμφανίζει μειωμένη ζήτηση παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε στη μέση της περιόδου σιτηρών. Από την άλλη πλευρά στη δυτική Μεσόγειο υπήρχε σταθερή ροή φορτίων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 17,5-19Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη καθώς απουσίαζαν τα φορτία και από τη βόρεια Ευρώπη και από τη Βαλτική. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες ελπίζουν ότι αυτή η εικόνα θα αλλάξει σύντομα ωστόσο δεν υπάρχουν τέτοια σημάδια. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $11-12,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε όμοια εικόνα με τη βόρεια Ευρώπη αφού η δραστηριότητα ήταν υποτονική και με περιορισμένο όγκο φορτίων σιτηρών από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13,5-15 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά δέχτηκε πιέσεις με τους ναύλους να διατηρούνται στα ίδια επίπεδα ή και να υποχωρούν καθώς ο όγκος των φορτιών δε μπορούσε να απορροφήσει τον αυξανόμενο αριθμό πλοίων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) προχώρησε με νέα πτώση παρά το γεγονός ότι η ζήτηση ενισχύθηκε. Όμως η υπερπροσφορά πλοίων δεν επέτρεψε την αλλαγή κλίματος. Αρκετοί πλοιοκτήτες προτίμησα να περιμένουν ελπίζοντας σε άνοδο των ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία τόσο στο νότο όσο και στο βορρά η λίστα των φορτίων ήταν εξαιρετικά περιορισμένη με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν. Θετικό σημείο αποτέλεσε το γεγονός ότι δεν αυξήθηκε ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία υπήρξαν αρκετές συζητήσεις για tenders ωστόσο τα πραγματικά φορτία στην αγορά ήταν λίγα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice