Ξηρό φορτίο: Σε καλοκαιρινό λήθαργο η αγορά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 05 Αυγούστου 2024 09:11
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου υποχώρησε, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, αφού τα μεγαλύτερα μεγέθη σημείωσαν απώλειες και ιδιαιτέρως τα Capes που η εβδομαδιαία πτώση ήταν διψήφια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο γενικός δείκτης των Handies διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 10,97%, τα Kamsarmaxes -4,85%, τα Supramaxes -3,15% και τα Handies -0,02%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 133 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1675 μονάδες την Παρασκευή 2 Αυγούστου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία ο αυξημένος αριθμός πλοίων έκοψε κάθε πιθανότητα ανόδου των ναύλων. Πολλοί πλοιοκτήτες βλέποντας ότι ο Ατλαντικός δεν προσφέρει κάποιες ελκυστικές εναλλακτικές προτίμησα να παραμείνουν στην περιοχή πιέζοντας περαιτέρω την αγορά. Μόνο στο τέλος της εβδομάδας η κατάσταση βελτιώθηκε. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 9,82 $/tn.
Στον Ατλαντικό η Βραζιλία ήταν ιδιαιτέρως ενεργή απορροφώντας μεγάλο μέρος της χωρητικότητας για τα μέσα Αυγούστου. Αντιθέτως ο βορράς είχε μικρή ροή φορτίων και κινήθηκε σε χαμηλές ταχύτητες. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,62 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 45,72 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 14,86Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού η εβδομάδα ξεκίνησε με πτωτικές τάσεις, ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας είδαμε περισσότερα φορτία κυρίως προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στο νότο ο αυξημένος αριθμός μετακινούμενων πλοίων από την Ασία αύξησε τον ανταγωνισμό μεταξύ των πλοιοκτητών. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 33,5-35,5Κ/ημέρα (παράδοση ECSA), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 26,5-28,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην οι πλοιοκτήτες φάνηκαν να πλησιάζουν πιο κοντά στις ιδέες των ναυλωτών προκειμένου να κλείσουν καθώς τα φορτία ήταν περιορισμένα, παρά την κινητικότητα στο Βόρειο Ειρηνικό, την Αυστραλία και την Ινδονησία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14-16Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε πτώση λόγω της έλλειψης νέων φορτίων από Ινδονησία και Αυστραλία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά έπεσε αφού τα φορτία προς τον Ατλαντικό κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ Κίνα και Βόρειος Ειρηνικός δεν προσέφεραν ιδιαίτερη στήριξη. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11,5-13Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά δέχτηκε πιέσεις καθώς δεν υπήρχε ιδιαίτερη κινητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος υποχώρησε εξαιτίας των πιέσεων λόγω της αύξησης της προσφερόμενης χωρητικότητας που μετακινείται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA δε σημείωσε ιδιαίτερες μεταβολές αφού υπήρχε έλλειψη φορτίων αλλά και πλοίων για τις κοντινές ημερομηνίες. Αντιθέτως η ροή φορτίων είναι καλύτερη για το δεύτερο μισό του Αυγούστου αλλά αναμένεται να αυξηθούν και τα πλοία που θα μετακινηθούν από Δυτική Αφρική. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ήταν ήρεμη με περιορισμένη ζήτηση και ακόμα λιγότερα κλεισίματα. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες εξέτασαν την επιλογή να μετακινηθούν προς τη Βραζιλία. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος έδειξε σημάδια ανάκαμψης με αυξημένη ζήτηση παρά των μικρό αριθμών φορτίων σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 21-22,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά έχασε έδαφος αφού ακολούθησε την ευρύτερη τάση των μεγαλύτερων πλοίων. Επίσης κάποια πλοία έκλεισαν φορτία με αρκετές μέρες αναμονής για να φορτώσουν. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $11,5-13Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος σημείωσε νέα πτώση αφού δεν παρατηρήθηκε ιδιαίτερη δράση. Επιπλέον τα ανοιχτά πλοία υπερτερούσαν κατά πολύ των νέων φορτίων, προσθέτοντας πίεση στους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Μπορεί να υπήρξαν περισσότερα φορτία μέσα από τον Κόλπο και την Ανατολική Ακτή αλλά η αύξηση του αριθμού των πλοίων δεν επέτρεψε άνοδο των ναύλων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 20,5-22Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) φάνηκε να έφτασε στην κορυφή της στην προηγούμενη εβδομάδα αφού αυτή τη βδομάδα οι ναύλοι παρουσίασαν πτώση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπήρξε ανταγωνισμός και από τα μεγαλύτερα πλοία, Supramaxes. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά εμφάνισε οριακές απώλειες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Η έλλειψη νέων φορτίων στην Ινδονησία και στο βόρειο Ειρηνικό δεν άφησαν περιθώριο αύξησης παρά την όποια υποστήριξη από την Αυστραλία. Δυτικότερα, είδαμε περαιτέρω ύφεση με τους μουσώνες να εμποδίζουν την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 13-14,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice