Ανακάμπτει η Αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 17 Ιουνίου 2024 07:05
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου φάνηκε να γύρισε στη δράση καθώς τα διάφορα μεγέθη έκλεισαν την εβδομάδα είτε με κέρδη (Panamaxes και Supramaxes), είτε με οριακές απώλειες (Capes και Handies) σε σχέση με την εβδομάδα. Ωστόσο όλες οι μεταβολές ήταν σε μονοψήφια επίπεδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά -1,37%, τα Kamsarmaxes +11,4%, τα Supramaxes +6,5% και τα Handies -0,39%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 67 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1948 μονάδες την Παρασκευή 14 Ιουνίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά υποχώρησε αφού τα φορτία κάρβουνου από την Αυστραλία και την Ινδονησία ήταν περιορισμένα. Έτσι η κεντρική διαδρομή Αυστραλίας-Κίνας κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,62 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδίως στο νότο, η εβδομάδα ξεκίνησε πολύ θετικά με λιγότερα πλοία να μετακινούνται στην περιοχή και σταθερή ζήτηση. Όμως η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη αφού οι κακή εικόνα του ειρηνικού οδήγησε πολλούς πλοιοκτήτες να μεταφερθούν προς τη δύση. Ο βορράς συνέχισε να εμφανίζει ικανοποιητικό όγκο φορτίων. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 26,79 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 49,13 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 21,46Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού παρατηρήθηκε άνοδος ζήτησης τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, με οδηγό τα φορτία σιτηρών για το 1ο μισό του Ιουλίου. Ιδιαίτερα κέρδη σημειώθηκαν φορτία σιτηρών στα υπερατλαντικά ταξίδια. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 20,5-22,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 27-29 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 14,5-16,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε ήρεμα λόγω των διακοπών και συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς από άποψη δραστηριότητας και κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης εβδομάδας. Έτσι πολλά πλοία μεταφέρθηκαν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14-16Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά προχώρησε με χαμηλές ταχύτητες. Η ζήτηση από την Ινδονησία ήταν περιορισμένη, ενώ υπήρξε αρκετή κινητικότητα από τη μεριά της προσφοράς μετά την επιστροφή από τις διακοπές της Δευτέρας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 15,5-17Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά κινήθηκε χάρη στις εξαγωγές χάλυβα από την Κίνα. Επιπλέον αρκετά πλοία που δεν επιθυμούσαν να εμπλακούν σε αυτό το εμπόριο μετακινήθηκαν νοτιότερα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά ήταν ήρεμη έτσι οι ναύλοι υποχώρησαν ενώ πολλοί πλοιοκτήτες προσπάθησαν να βρουν κάποια δουλειά προκειμένου να μεταφερθούν στον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 14,5-16Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6,5-8 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος εμφάνισε άνοδο μετά από μία περίοδο πίεσης. Έτσι στο τέλος της εβδομάδας είδαμε τους ναύλους να ανεβαίνουν λόγω της εμφάνισης νέων φορτίων με άμεσες ημερομηνίες φόρτωσης. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να κινείται ανοδικά καθώς η ζήτηση παρέμεινε αυξημένη τόσο για το ταξίδια προς την άλλη πλευρά του ατλαντικού όσο και προς την Ασία. Επιπλέον, η προσφορά χωρητικότητας ήταν περιορισμένη. Μόνο στο τέλος εβδομάδας είδαμε να περιορίζεται αυτή η άνοδος. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 27-28,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 23,5-25Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ενισχύθηκε με κάποια νέα φορτία ωστόσο αυτό δεν ήταν αρκετό προκειμένου να αντιστρέψουν την πτωτική πορεία της αγοράς. Επιπλέον η σχέση προσφοράς και ζήτησης παρέμεινε υπέρ των ναυλωτών. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος βοηθήθηκε από την βελτιωμένη ζήτηση αλλά και τη μετακίνηση πλοίων προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού όπου μπορούσαν να βρουν υψηλότερους ναύλους. Ωστόσο η προσφορά χωρητικότητας παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα αλλά οι ναύλοι ακολούθησαν της ανοδικές τάσεις του ατλαντικού. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 16,5-18Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ενισχύθηκε με αρκετά νέα φορτία αλλά και από την περιορισμένη προσφορά πλοίων. Ξεχώρισαν τα φορτία προς τη Δυτική Αφρική τα οποία πλήρωναν και κάποιο premium. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος επηρεάστηκε από το ευρύτερο θετικό κλίμα του Ατλαντικού ενώ και η ροή φορτίων ήταν σταθερή. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε μουδιασμένα και είναι με αυξημένο τον αριθμό των πλοίων στην περιοχή. Ωστόσο η συνέχεια ήταν πιο ενεργή με αρκετά νέα φορτία ανεβάζοντας έτσι τα επίπεδα των ναύλων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) επέστρεψε στη δράση και ιδίως μετά το 2ο μισό της εβδομάδας. Έτσι είδαμε αύξηση της ζήτησης η οποία όμως δεν αποτυπώθηκε στους ναύλους. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι έχει μειωθεί η διαφορά μεταξύ βορρά και νότου βλέποντας παρόμοια νούμερα και στις δύο περιοχές. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά σημείωσε απώλειες λόγω της έλλειψης φορτίων τόσο από το βορρά όσο και από το νότο. Επικράτησε ηρεμία σε Ινδονησία, Αυστραλία και Κίνα με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν οι ναύλοι. Όμοια ήταν η εικόνα και στην Δυτική Ινδία και τον κόλπο της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 12-13,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 15,5-17Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice