Οριακή άνοδος για την Αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 03 Ιουνίου 2024 06:00
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου έδειξε σταθεροποιητικές τάσεις κλείνοντας την εβδομάδα με μία οριακή άνοδο 1%, σε σχέση με την προηγούμενη, χάρη στα Capes και στα Handies, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη εμφάνισαν μονοψήφια πτώση.
Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 7,9%, τα Kamsarmaxes -7,17%, τα Supramaxes -3,63% και τα Handies +4,7%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε οριακά κατά μόλις 18 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1815 μονάδες την Παρασκευή 31 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με την υπερπροσφορά να καθορίζει τους ναύλους. Ωστόσο οι συνέχεια ήταν ιδιαιτέρως ενεργή με τους τρεις μεγαλύτερους ναυλωτές να βγάζουν φορτία κατά τη διάρκεια της εβδομάδας από την Ινδονησία και την Ανατολική Αυστραλία. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 11,14 $/tn.
Στον Ατλαντικό η εικόνα ήταν διαφορετική. Η εβδομάδα ξεκίνησε με την τραπεζική αργία στην Αγγλία και συνέχισε με χαμηλούς ρυθμούς καθόλη την εβδομάδα. Επιπλέον τα μετακινούμενα πλοία από την Ασία πρόσθεσαν πίεση. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,26 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 48,56 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 22,25Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του και κυρίως στην Ευρώπη ξεχώρισαν τα ταξίδια προς την Ασία, όπου τα φορτία με ορυκτά ενίσχυσαν τη ζήτηση. Αντιθέτως τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν λιγότερα. Και στο νότο σημειώθηκαν απώλειες αφού ή δραστηριότητα από τη Βραζιλία ήταν φθίνουσα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 17-19Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23,5-25,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10-12 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά η αγορά ήταν ήρεμη για το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας και μόνο προς το τέλος είδαμε κάποια σημάδια ζωής. Τόσο ο Βόρειος Ειρηνικός όσο και η Αυστραλία και Ινδονησία είχαν λίγα νέα φορτία με αποτέλεσμα να μειωθούν οι ναύλοι. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 17,5-19,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία απουσίαζαν τα φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία ενώ και η Αυστραλία ήταν ήρεμη. Έτσι υπήρξε συγκέντρωση χωρητικότητας οδηγώντας τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι είδαμε περισσότερα φορτία για τα μέσα Ιουνίου αναμένοντας βελτιώσεις. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 16,5-18Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες αφού δεν υπήρξαν πολλές νέες απαιτήσεις ενώ κάποια πλοία μετακινήθηκαν προς το νότο. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά έχασε έδαφος αφού η δραστηριότητα ήταν υποτονική. Ωστόσο το ενδιαφέρον κεντρίζει η νότια Αφρική όπου υπήρξε κινητικότητα απορροφώντας μέρος των ανοιχτών πλοίων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος υποχώρησε καθώς παρατηρήθηκε περιορισμένη δραστηριότητα προς όλες τις διαδρομές. Μπορεί να αναμένονται λιγότερα πλοία για τις επόμενες μέρες ωστόσο και η λίστα των φορτίων είναι μικρότερη σε σχέση με τις προηγούμενες μέρες. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε βελτιώσεις αφού είδαμε αυξημένη ζήτηση ενώ μειώθηκε και ο αριθμός των πλοίων στην περιοχή. Έτσι σημειώθηκαν αυξημένοι ναύλοι προς όλες της περιοχές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη είχε άλλη μία ήσυχη εβδομάδα με τη ζήτηση να είναι φθίνουσα. Αναμένουμε και οι επόμενη εβδομάδα να είναι ήρεμη αφού η προσοχή είναι στραμμένη στα Ποσειδώνια. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος υποχώρησε περαιτέρω. Παρά τη βελτίωση της ζήτησης, η υπερπροσφορά πλοίων δεν μπορούσε να καλυφθεί διακόπτοντας κάθε προσπάθεια ανάκαμψης. Έτσι οι ναύλοι υποχώρησαν περαιτέρω. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 18,5-20Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά δέχτηκε πιέσεις από την εμφανή έλλειψη φορτίων αλλά και την αύξηση των πλοίων που θα είναι διαθέσιμα το επόμενο διάστημα. Ο ανταγωνισμός ήταν έντονος για τα μικρότερα πλοία του τομέα. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος συνέχισε τη δημοτική της πορεία επηρεασμένη από τον ευρύτερη αρνητική τάση του Ατλαντικού. Θετικό σημείο αποτελεί το γεγονός αρκετά πλοία από τη δυτική μεσόγειο αποφάσισαν να μεταφερθούν προς τη Λατινική Αμερική αποφορτίζοντας την προσφορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρουσίασε οριακές απώλειες, οι οποίες οφείλονται κυρίως στη χαλάρωση λόγω των ολιγοήμερων διακοπών. Ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων στην περιοχή παραμένει μεγάλος για τις επόμενες μέρες, ωστόσο βλέπουμε περισσότερα φορτία οπότε και αναμένουμε να ομαλοποιηθεί η αγορά. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) χαρακτηρίστηκε από τη διαφορετική εικόνα μεταξύ βορρά και νότου και από αυξημένους ναύλους για παράκτια ταξίδια. Ωστόσο υπάρχουν σημάδια κόπωσης στην αγορά. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Στην Ασία υπήρξε έλλειψη διαθέσιμων πλοίων τόσο στο αγοράσω και στο νότο. Επιπλέον τα πλοία που μπορούσαν να καλέσουν Αυστραλία μπορούσαν να κερδίσουν ένα premium ενώ και ο Βόρειος Ειρηνικός ήταν ενεργός. Δυτικότερα στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά εμφανίστηκε ισορροπημένη μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 15-16,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 17,5-19Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice