Οριακές Απώλειες στην Αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 27 Μαΐου 2024 07:03
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε να εμφανίζει πτωτικές τάσεις την τελευταία εβδομάδα σε σχέση με την προηγούμενη, με μονοψήφια πτώση να σημειώνεται σε όλα τα μεγέθη. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 2,3%, τα Kamsarmaxes -0,06%, τα Supramaxes -5,63% και τα Handies -0,33%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε οριακά κατά μόλις 47 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1797 μονάδες την Παρασκευή 24 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η βασική διαδρομή Δυτικής Αυστραλίας - Κίνας κινήθηκε οριακά σε διψήφια ναύλα καθόλη του διάρκεια της εβδομάδας, ενώ δεν έχασε το ρυθμό της ούτε λόγω της αργίας στα μέσα της εβδομάδας. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,1 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στη Βραζιλία οι καλές καιρικές συνθήκες ευνόησαν τη δραστηριότητα κυρίως για το 2ο μισό της εβδομάδας. Αντιθέτως στο βορρά η αγορά ήταν ανάμεικτη, αφού σημειώθηκαν κλεισίματα σε υψηλότερα και χαμηλότερα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα με βασικό κριτήριο αναφοράς τις ημέρες φόρτωσης. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,77 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 45,13 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 22,29Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και κυρίως στο βορρά η προσφορά χωρητικότητας ενισχύθηκε με πλοία από την Ευρώπη ενώ η ζήτηση ήταν υποτονική τόσο για τα υπερατλαντικά, όσο και για τα ταξίδια προς την Ασία. Στο νότο η αγορά παρουσίασε μικρή άνοδο ωστόσο καθόλη τη διάρκεια της εβδομάδας επικράτησε ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 20-22Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 25-27 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13-15 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά η αγορά εμφάνισε σταθερή ροή φορτίων καθώς οι ναυλωτές ήταν ενεργοί και πρόθυμοι να κλείσουν κάποια μεταφορά ορυκτών. Επίσης υπήρξαν αρκετά φορτία σιτηρών στο Βορρά. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 18-20Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η νοτιοανατολική Ασία υποχώρησε περαιτέρω καθώς η έλλειψη ζήτησης συνοδεύτηκε από τη συγκέντρωση χωρητικότητας. Για ακόμα μία εβδομάδα Αυστραλία και Ινδονησία κινήθηκαν με χαμηλές ταχύτητες αδυνατώντας να υποστηρίξουν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 18,5-20Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ήταν ήρεμη λόγω της απουσίας του βόρειου Ειρηνικού. Ωστόσο κάποιες απαιτήσεις χάλυβα από την Κίνα άφησαν μία θετική αίσθηση για την επόμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά ήταν κάπως βελτιωμένη αφού υπήρχε περισσότερη δραστηριότητα και ζήτηση. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 14-15,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος είχε ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας αφού η λίστα των ανοιχτών πλοίων ήταν μεγάλη. Έτσι οι ναυλωτές πίεσαν τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα κυρίως για ταξίδια του πρώτου μισού του Ιουνίου. Αντιθέτως η εικόνα ήταν λίγο καλύτερη για ταξίδια του δεύτερου μισού του Ιουνίου. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε πτωτικά λόγω του μεγάλου αριθμού διαθέσιμων πλοίων. Στο τέλος της εβδομάδας υπήρξαν αρκετές διαπραγματεύσεις πλοίων μειώνοντας την προσφορά χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη συνέχισε να βρίσκεται υπό πίεση αφού ελάχιστα φορτία που βρέθηκαν στην επιφάνεια κλείστηκαν αμέσως και στη συνέχεια οι ναύλοι υποχώρησαν. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος εμφάνισε κινητικότητα καθώς υπήρξαν κάποια φορτία, ωστόσο η υπερπροσφορά πλοίων δεν άφησε περιθώρια για αντιστροφή του κλίματος. Έτσι οι ναύλοι υποχώρησαν περαιτέρω. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 21-22,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη με τη ζήτηση να κινείται σε χαμηλά επίπεδα και να αυξάνεται συνεχώς η λίστα των πλοίων. Τη μεγαλύτερη πίεση δέχτηκαν τα μικρότερα μεγέθη. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-8,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος χαρακτηρίστηκε από αρνητικό κλίμα, καθώς ο ανταγωνισμός των πλοιοκτητών ήταν έντονος προκειμένου να κλείσουν κάποιο από τα λίγα φορτία της αγοράς έστω και σε χαμηλότερα νούμερα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά υποχώρησε σταδιακά καθώς όλο και περισσότερα πλοία ερχόντουσαν στην περιοχή από το κανάλι του Παναμά. Επίσης αρκετά μελλοντικά κλεισίματα φορτίων γίνονται σε χαμηλότερα νούμερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) παρουσίασε ανοδικές τάσεις, όχι τόσο λόγω της βελτιωμένης ζήτησης αλλά κυρίως εξαιτίας της περιορισμένης διαθέσιμης χωρητικότητας. Έτσι τα υπερατλαντικά ταξίδια σημείωσαν αύξηση στους ναύλους και ακολούθησαν τα ταξίδια προς την Ασία. Σημείο πίεσης αποτέλεσαν τα μετακινούμενα πλοία από τον αμερικάνικο κόλπο. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Στην Ασία διατηρήθηκε το θετικό κλίμα σε βορρά και νότο παρά την έλλειψη φορτίων και πλοίων. Ειδικά τα μεγαλύτερα μεγέθη του τομέα διατήρησαν τη δυναμική τους. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η έλλειψη άμεσα διαθέσιμων πλοίων και κάποια σύντομα ταξίδια ενίσχυσαν την αγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 16,5-1Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice