Απώλειες σε όλα τα μεγέθη στην Αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 20 Μαΐου 2024 06:04
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε πτωτικές τάσεις την προηγούμενη εβδομάδα σε σχέση με την προηγούμενη, με τα μεγαλύτερα μεγέθη να εμφανίζουν τις μεγαλύτερες απώλειες και να ακολουθούν τα μικρότερα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 18,74%, τα Kamsarmaxes -9,9%, τα Supramaxes -5,39% και τα Handies -1,85%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 285 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1844 μονάδες την Παρασκευή 17 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων ήταν περιορισμένος, ωστόσο οι πλοιοκτήτες δεν μπορούσαν να εκμεταλλευτούν αυτήν την κατάσταση της αγοράς καθώς η απουσία φορτίων κάρβουνου ήταν εμφανής και μόνο κάποια φορτία σιδηρομεταλλεύματος βοήθησαν την αγορά αλλά δεν ήταν αρκετά για να ανακόψουν την πτώση. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,66 $/tn.
Στον Ατλαντικό, βορράς και νότος κατέγραψαν απώλειες, με τις μεγαλύτερες να σημειώνονται στο βορρά. Επίσης Βραζιλία και Δυτική Αφρική κινήθηκαν σε χαμηλές ταχύτητες με αποτέλεσμα αυξηθεί ο αριθμός των μετακινούμενων πλοίων πιέζοντας τους ναύλους. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,1 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 43,29 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 21,26Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού ο βορράς κινήθηκε καθοδικά, καθώς σημειώθηκε συγκέντρωση χωρητικότητας στην αρχή της εβδομάδας η οποία έδωσε και το ρυθμό της αγοράς. Στο νότο ε περισσότερη δραστηριότητα με αρκετά κλεισίματα τέλη Μαΐου και αρχές Ιουνίου, αλλά σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-21Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 25-27 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-14,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ακολούθησε την αρνητική πορεία των μελλοντικών προβλέψεων και της νότιας ακτής της Νοτίου Αμερικής ( ECSA). Ωστόσο η περιορισμένη χωρητικότητα στο νότο και η αυξημένη ζήτηση από την Αυστραλία βοήθησαν την αγορά να περιορίσει τις απώλειες. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 16-18Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία επικράτησε ηρεμία. Τα πλοία αυξήθηκαν με αποτέλεσμα να πιεστούν οι ναύλοι. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 19,5-21Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά υποχώρησε και μόνο τα ταξίδια από τη Ρωσία ή προς τη Μεσόγειο προσέφεραν κάποιο μπόνους (λόγω του περάσματος από τον κόλπο του Άντεν). Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές. Η προσφορά πλοίων αυξήθηκε ελαφρώς ενώ η ζήτηση έμεινε στάσιμη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 14,5-16 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος υποχώρησε με τη ζήτηση να μην επαρκεί να καλύψει την αυξανόμενη προσφορά χωρητικότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να μετακινηθούν νοτιότερα για να βρουν φορτία που πλήρωναν περισσότερο. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 19-20,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε πτωτικά καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη σημειώθηκε συγκέντρωση χωρητικότητας τόσο στην ανατολική ακτή όσο και στη Δυτική Αφρική. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο βορράς πιέστηκε περισσότερο λόγω των μετακινούμενων πλοίων από τον κόλπο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη δεν εμφάνισε κάτι αξιοσημείωτο κατά τις πρώτες ημέρες της προηγούμενης εβδομάδας. Ο αριθμός των πλοίων μεγάλωνε σταδιακά και η μόνη στήριξη στην αγορά ήρθε από τα φορτία σκραπ προς τη Μεσόγειο και τον Αμερικάνικο Κόλπο. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 12,5-14Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε έντονες πτωτικές τάσεις καθώς απουσίαζαν τα φορτία που θα βοηθούσαν στην αντιστροφή του κλίματος και το μόνο ενδιαφέρον, από μεριάς ζήτησης, υπήρχε κατά τις τελευταίες μέρες του μήνα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 26-27,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10,5-12 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη και μόνο προς το τέλος της εβδομάδας είδαμε κάποια φορτία από τη Βαλτική, αφήνοντας μία συγκρατημένη αισιοδοξία ότι η επόμενη εβδομάδα θα είναι καλύτερη. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9-10,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε κινητικότητα, καθώς υπήρχαν κάποια φορτία που τάραζαν τα νερά, όμως όλες οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα από την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $7,5-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 14-15,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά συνέχισε να βρίσκεται υπό πίεση αφού ο όγκος των φορτίων περιορίστηκε ενώ η λίστα των πλοίων παρέμεινε μεγάλη. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) παρουσίασε πτώση των ναύλων καθώς υπήρξε πληθώρα διαθέσιμων πλοίων στο βορρά. Αντιθέτως στο νότο είδαμε μικρότερες απώλειες αφού υπήρχαν λίγα περισσότερα ταξίδια προς την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 20,5-22Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία στο νότο με περισσότερα φορτία κύριος από την Αυστραλία ενώ ο αριθμός των πλοίων περιορισμένος, και από την άλλη στο βορρά όπου ο ανταγωνισμός των πλοιοκτητών ήταν μεγαλύτερος για την εύρεση κάποιας απασχόλησης για τα πλοία τους. Δυτικότερα στον κόλπο της μέσης ανατολής η αγορά χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 12,5-14Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice