Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Σημάδια ανάκαμψης από την αγορά ξηρού φορτίου

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου επέστρεψε στη δράση με τα CAPES να εμφανίζουν διψήφια εβδομαδιαία αύξηση και τα μικρότερα μεγέθη να εμφανίζουν οριακή άνοδο.

Μόνο τα Handies έμειναν στα κόκκινα έστω και με μικρές απώλειες. Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν κατά 12,23%, τα Kamsarmaxes +1,07%, τα Supramaxes +0,88% και τα Handies -1,82%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 101 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1729 μονάδες την Παρασκευή 12 Απριλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με ικανοποιητικό όγκο φορτίων και δραστηριότητα. Η συνέχεια της εβδομάδας ήταν ανάλογη με τους ναύλους να κερδίζουν έδαφος κάθε μέρα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,76 $/tn.
Στον Ατλαντικό η εικόνα ήταν χειρότερη από τον Ειρηνικό με περιορισμένες συζητήσεις κατά τις πρώτες μέρες εβδομάδας. Αντιθέτως στο δεύτερο μισό της εβδομάδας υπήρξε σύγκλιση ιδεών ναυλωτών και πλοιοκτητών ανακόπτοντας την πτωτική τάση των ναύλων. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,87 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 44,81 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 15,68Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και ιδίως στο βορρά, μετά από ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας είδαμε βελτιώσεις με κύριο οδηγό τα ταξίδια από τη βόρεια ακτή της Ν. Αμερικής προς την Ασία. Έτσι πολλά πλοία από την Ευρώπη βρήκαν απασχόληση. Στο νότο η αγορά ζωντάνεψε στα μέσα της εβδομάδας με αύξηση της δραστηριότητας. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 17,5-19,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 24-26 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11,5-13,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά επηρεάστηκε από τις διακοπές του EID αφού στην αρχή της εβδομάδας δεν παρατηρήθηκε ιδιαίτερη δράση. Στα μέσα της εβδομάδας η άνοδος της αγοράς της λατινικής Αμερικής βοήθησε να σταθεροποιηθούν οι ναύλοι και σ' αυτή την πλευρά του πλανήτη, αφού πολλά πλοία μετακινήθηκαν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 11-13Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες λόγω της απουσίας φορτίων κάρβουνου από την Ινδονησία που πίεσε τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13,5-15Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά σημείωσε βελτιώσεις αφού τα φορτία νικελίου ενίσχυσαν την αγορά το βορρά. Επιπλέον ο βόρειος ειρηνικός βοήθησε την αγορά προσθέτοντας κάποια κινητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11,5-13Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά δεν εμφάνισε ιδιαίτερη δράση λόγου των διακοπών του EID. Αναμένουμε περισσότερη δράση την ερχόμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 16-17,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 5,5-7 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο φάνηκε να σταθεροποιείται στην αρχή της εβδομάδας και στη συνέχεια βελτιώθηκε χάρη στη βελτίωση της ζήτησης για υπερατλαντικά ταξίδια από την Ανατολική Ακτή. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 19-20,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά με τα μεγαλύτερα πλοία να κλείνονται σε νούμερα υψηλότερα από την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο όσο περνούσε η εβδομάδα η ζήτηση υποχώρησε με αποτέλεσμα να μειωθούν και οι ναύλοι. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 27-28,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 20,5-22Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ήταν ήρεμη καθώς έχουν μειωθεί και η ζήτηση και η προσφορά χωρητικότητας. Επίσης η λίστα φορτίων δείχνει να βελτιώνεται προς το τέλος του μήνα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 16-17,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16-17,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 26,5-28Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε ανοδικά καθώς εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία ενώ ο αριθμός των πλοίων έμεινε σταθερός. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας τα φορτία λιγόστευσαν. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 27-28,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά υποχώρησε αφού η δραστηριότητα ήταν περιορισμένη. Ωστόσο το παράδοξο είναι ότι και ο αριθμός των πλοίων ήταν περιορισμένος με αποτέλεσμα οι ναυλωτές να αναζητούν πλοία από τη Δυτική Μεσόγειο. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε υπό πίεση με τη ζήτηση να είναι υποτονική προς όλες τις κατευθύνσεις. Αρκετοί πλοιοκτήτες εξέτασαν το ενδεχόμενο να μετακινηθούν δυτικότερα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 16,5-18 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά προχώρησε θετικά με αρκετά νέα φορτία που ήρθαν να ενισχύσουν τη λίστα φορτίων από την προηγούμενη εβδομάδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με τη ζήτηση και την προσφορά πλοίων να προχωρούν αμετάβλητες. Θετικό σημείο αποτελεί η μείωση βυθίσματος στο ποτάμι της Αργεντινής με αποτέλεσμα οι ναυλωτές να αναζητούν μεγαλύτερα πλοία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις λόγω της έλλειψης δράσης στο νότο. Ωστόσο της τελευταίες μέρες η εικόνα βελτιώθηκε. Στο βορρά υπήρξαν περισσότερες συζητήσεις οι οποίες όμως δεν υλοποιήθηκαν σε κλεισίματα καθώς πλοιοκτήτες και ναυλωτές φάνηκαν απρόθυμοι να υποχωρήσουν. Δυτικότερα, στην αγορά της Ινδίας και τον κόλπο της Μέσης Ανατολής επικράτησε ηρεμία, με ό,τι συζητήσεις υπήρχαν να αφορούν ταξίδια από την Ινδία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter