Τετ05012024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Με μεγάλη πτώση γύρισε η αγορά ξηρού φορτίου από το Καθολικό Πάσχα

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου επέστρεψε από τις διακοπές του καθολικού Πάσχα με μεγάλη πτώση κυρίως για τα μεγαλύτερα μεγέθη, που εμφάνισαν απώλειες 20-35% και ακολούθησαν τα μικρότερα μεγέθη με μονοψήφιες μειώσεις σε σχέση με την εβδομάδα πριν το Πάσχα. Αναλυτικότερα, τα Capes μειώθηκαν κατά 34,69%, τα Kamsarmaxes -21,7%, τα Supramaxes -8,84% και τα Handies -7,52%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 568 μονάδες (σε σχέση με τις 22 Μαρτίου) και έκλεισε στις 1628 μονάδες την Παρασκευή 5 Απριλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερη δράση. Ωστόσο όσο ημέρες περνούσαν το κλίμα άλλαζε και η ροή των φορτίων βελτιωνόταν. Έτσι στο τέλος της εβδομάδας οι απώλειες περιορίστηκαν. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 9,22 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στη νότια Βραζιλία παρατηρήθηκαν πιέσεις λόγω του μεγάλου αριθμού με τα κινούμενων πλοίων προς την περιοχή από την Ασία. Στο βορρά η εικόνα ήταν παρόμοια με τη ζήτηση να μην μπορεί να καλύψει την προσφορά χωρητικότητας και τους ναύλους να οδηγούνται σε πτώση. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,3 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 45,75 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 15,71Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και κυρίως στο βορρά η αγορά συνέχισε σταθερά να χάνει έδαφος εξαιτίας της υπερπροσφοράς πλοίων. Η μόνη στήριξη ήρθε από τη βόρεια ακτή της νοτίου Αμερικής για ταξίδια προς την Ασία, η οποία όμως δεν ήταν αρκετή. Στο νότο δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές. Τα νούμερα ήταν καλύτερα για τις φορτώσεις προς το τέλος Απριλίου όμως για το Μάιο η ζήτηση είναι περιορισμένη. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-21Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23,5-25,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11,5-13,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά φάνηκε να επηρεάζεται από τις αρνητικές μελλοντικές προβλέψεις. Ωστόσο, σημειώθηκε ένας ικανοποιητικός όγκος κλεισιμάτων. Αναμένεται η αγορά να υποχωρήσει κατά τη διάρκεια των διακοπών του EID. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14-16Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά κινήθηκε πτωτικά αφού οι εναλλακτικές επιλογές των πλοιοκτητών ήταν περιορισμένες και ο ανταγωνισμός μεταξύ τους ήταν έντονος. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά παρουσίασε έναν ικανοποιητικό όγκο κλεισιμάτων απορροφώντας μεγάλο μέρος από τα άμεσα διαθέσιμα πλοία του νότου. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11,5-13Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά δέχτηκε πιέσεις καθώς δεν υπήρχε ιδιαίτερη κινητικότητα. Φαίνεται πως η αγορά έχει μπει σε κλίμα εορτασμών για το Eid. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 16-17,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 5,5-7 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ήταν ήρεμος και ο αριθμός των πλοίων συνεχώς αυξανόταν. Μόνο τα υπερατλαντικά ταξίδια εμφάνισαν κάποιο ενδιαφέρον ενώ τα ταξίδια προς την Ασία εμφάνισαν μεγαλύτερη πτώση. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη και υπήρχαν αρκετά διαθέσιμα πλοία. Ωστόσο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία βελτιώνεται στο κλίμα αλλά όχι και τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 25,5-27Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε βελτιώσεις με περισσότερα φορτία scrap και σιτηρών. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 16-17,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-18Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 26-27,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος δεν εμφάνισε ιδιαίτερη δράση κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, η οποία ήταν σύντομη λόγω του Πάσχα των καθολικών. Μέχρι τα μέσα του μήνα δεν αναμένονται ιδιαίτερες βελτιώσεις. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 27-28,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11,5-13 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν υποτονική, με μειωμένη δραστηριότητα και λίγα κλεισίματα. Ωστόσο σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα αναμένεται περισσότερη δράση το επόμενο διάστημα. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-14Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε αρνητικές τάσεις παρά το γεγονός ότι υπήρξαν κάποια νέα φορτία. Υπάρχει ακόμα υπερπροσφορά πλοίων που αναμένεται να διατηρήσει την πίεση στην περιοχή. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 17-18,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά συνέχισε την τοπική πορεία των τελευταίων ημερών στις περισσότερες διαδρομές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του απριλίου περιμένουμε βελτιώσεις από το δεύτερο μισό του μήνα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κινήθηκε πτωτικά. Η προσφορά χωρητικότητας διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα όμως μία μικρή πτώση στον όγκο των φορτίων οδήγησε και σε πτώση των ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά κινήθηκε πτωτικά στο βορρά και στο νότο. Η μεγάλη συγκέντρωση πλοίων στην Αυστραλία και η μετακίνηση κάποιων από την Ανατολική Ινδία πρόσθεταν πίεση στο νότο. Στο βορρά η εικόνα ήταν εξίσου κακή με πολλά διαθέσιμα πλοία και ελάχιστα νέα φορτία από το Βόρειο Ειρηνικό και την Κίνα. Δυτικότερα στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία κινήθηκε στα ίδια επίπεδα, ωστόσο οι επερχόμενες διακοπές λόγω του EID αναμένεται να περιορίσει αρκετά τη δραστηριότητα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter