Πρωταγωνίστησαν τα Panamaxes στην αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2024 11:39
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε μικρή άνοδο που έφτασε στα 1,24%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, με τα Panamaxes να παρουσιάζουν άνοδο της τάξης του 20%. Τα μικρότερα μεγέθη κινήθηκαν στα πράσινα έστω και οριακά, ενώ τα Capes υποχώρησαν. Αναλυτικότερα, τα Capes μειώθηκαν κατά 5,31%, τα Kamsarmaxes +20,04%, τα Supramaxes +0,6% και τα Handies +5,5%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 29 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 2374 μονάδες την Παρασκευή 15η Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. H Ασία ξεκίνησε την εβδομάδα υποτονικά και συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς, αφού ανταγωνισμός μεταξύ των πλοιοκτητών ήταν έντονος, για τα λίγα φορτία κάρβουνου. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 12,24 $/tn.
Στον Ατλαντικό βορράς και νότος κινήθηκαν πτωτικά, με φθίνουσα δραστηριότητα και αρνητικές μελλοντικές προβλέψεις. Προς το τέλος της εβδομάδας η αγορά ανέβασε στροφές με περισσότερες συζητήσεις μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 30,99 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 60,31 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 33,07Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως το βορρά η εβδομάδα κινήθηκε ανοδικά καθώς υπήρχαν αρκετά φορτία σιτηρών και ορυκτών προς την Ασία. Παράλληλα, ο αριθμός των πλοίων μειώθηκε. Όμοια εικόνα και στο νότο όπου υπήρχε έντονη δραστηριότητα καθόλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 24-26Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 29-31 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 18,5-20,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ήταν δραστήρια με ανοδικές τάσεις αφού η ζήτηση ήταν αυξημένη ξεπερνώντας την προσφορά σε αρκετές περιπτώσεις. Αυτή την εικόνα ενίσχυσε και η αγορά της νοτίου Αμερικής προσφέροντας πολλές εναλλακτικές στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 17-19Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά έπεσε παρά το γεγονός ότι η προσφορά πλοίων ήταν περιορισμένη. Ο όγκος των φορτίων ήταν μικρός με αποτέλεσμα να επικρατήσει ηρεμία στην αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 16,5-18Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αφού η ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες ήταν περιορισμένες. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά υποχώρησε περαιτέρω λόγω της μειωμένης ζήτησης από την Ινδία και τη συνηθισμένη ροή φορτίων από τον κόλπο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 15,5-17 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6-7,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος εμφάνισε βελτιωμένη εικόνα καθώς μειώθηκαν τα διαθέσιμα πλοία ενώ αυξήθηκε με σταθερούς ρυθμούς η ζήτηση. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε περισσότερη κινητικότητα, ενώ περιορίστηκε αρκετά και η προσφερόμενη χωρητικότητα. Περισσότερο ενδιαφέρον εμφάνισαν τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 27,5-29Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 20,5-22Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε ήταν ιδιαιτέρως ενεργή καθώς πολλά πλοία βρήκαν κάποια απασχόληση κυρίως με σκραπ, λιπάσματα ή petcoke φορτία. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 14,5-16Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ενισχύθηκε παρά την απουσία φορτίων σιτηρών. Το κενό αυτό ήρθαν να καλύψουν τα φορτία τσιμέντων από την ανατολική μεσόγειο. Επιπλέον τα επιχειρησιακά προβλήματα στα στενά του Βοσπόρου λόγω καιρικών συνθηκών κράτησαν δεσμευμένα πολλά πλοία τα οποία θα πρόσθεταν πίεση στην αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 26-27,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11,5-13 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά συνέχισε να είναι ανοδική χάρη στα φορτία από τη βαλτική που παρήγαν για ακόμη μία εβδομάδα στήριξη. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13,5-15Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος προχώρησε θετικά όχι τόσο λόγω της ζήτησης αλλά κυρίως λόγω της περιορισμένης προσφοράς πλοίων αφού οι καθυστερήσεις το Βόσπορο κρατά το ισοζύγιο υπέρ των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $12-13,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 19-20,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά έδειξε κάποια σημάδια ανάκαμψης με αρκετά νέα φορτία προς όλες τις κατευθύνσεις. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κράτησε την ανοδική της πορεία, παρά το αργό ξεκίνημα της εβδομάδας. Από τα μέσα της εβδομάδας και μετά η ζήτηση βελτιωνόταν αποτέλεσμα οι δείκτες να βελτιωθούν. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24-25,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία επικράτησε ηρεμία τόσο στο βορρά όσο και στο νότο αφού Αυστραλία και βόρειος Ειρηνικός κινήθηκαν με χαμηλές ταχύτητες. Δυτικότερα η εικόνα ήταν καλύτερη με την αγορά να διατηρεί τη δυναμική της αφού η ροή των φορτιών ήταν σταθερή. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11,5-13Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 12-13,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice