Bulk carriers:Νέα άνοδος για την αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 11 Μαρτίου 2024 07:00
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε νέα άνοδο που έφτασε στα 6,45%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς όλα τα μεγέθη εμφάνισαν αυξητικές τάσεις.
Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν κατά 6,73%, τα Kamsarmaxes +8%, τα Supramaxes +4% και τα Handies +5,5%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 142 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 2345 μονάδες την Παρασκευή 8η Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. H Ασία ξεκίνησε δυναμικά την εβδομάδα με τους κύριους ναυλωτές να είναι ενεργοί. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας υπήρξε υποχώρηση από μεριάς δραστηριότητας που οδήγησε σε πτώση των ναύλων. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 14,4 $/tn.
Στον Ατλαντικό οι ναύλοι κινήθηκαν πτωτικά καθώς η διαφορά μεταξύ των προσφορών πλοιοκτητών και ναυλωτών μείωσε των όγκο των κλεισιμάτων κυρίως από Δυτική Αφρική και Βραζιλία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 31,26 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 56,28 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 32,11Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως το βορρά υπήρχαν αρκετά νέα φορτία ς από την ανατολική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών προς την Ινδία. Αντιθέτως τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν λιγότερα. Ο μεγάλος πρωταγωνιστής ήταν η λατινική αμερική που εμφάνισε έντονη κινητικότητα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 18-20Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23,5-25,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11,5-13,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία μπορεί η εβδομάδα να χαρακτηρίστηκε από ηρεμία ωστόσο η καλή εικόνα της λατινικής Αμερικής και το έντονο ενδιαφέρον για περίοδο από τους ναυλωτές βοήθησαν στην άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 20-22Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά ενισχύθηκε με βασικό πρωταγωνιστή τα φορτία κάρβουνου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 19-20,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά παρουσίασε ύφεση καθώς ο Βόρειος Ειρηνικός ήταν ήρεμος. Έτσι αρκετοί πλοιοκτήτες κοιτούσαν τα φορτία από το νότο. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11-12,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία είδαμε σταδιακή πτώση της δραστηριότητας που οδήγησε σε χαμηλότερα επίπεδα τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 17,5-19Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 16,5-18 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6-7,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε την καθοδική του πορεία εξαιτίας της έλλειψης νέων φορτίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τα ταξίδια προς την Ασία συγκρατήθηκε η πτώση των ναύλων καθώς οι πλοιοκτήτες δεν ήταν πρόθυμοι να μειώσουν περαιτέρω τις ιδέες τους. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 20-21,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA δέχτηκε πιέσεις από την αυξανόμενη προσφερόμενη χωρητικότητα. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας είδαμε όλο και περισσότερα πλοία από την Αφρική και το βορρά να κατευθύνονται στην περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 26-27,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε πολύ περιορισμένη ζήτηση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η κακή εικόνα του αμερικάνικου κόλπου οδήγησε πολλούς πλοιοκτήτες να ζητούν υψηλότερα νούμερα για φορτία προς τα εκεί. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 24-25,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε φθίνουσα ζήτηση ενώ παράλληλα αυξήθηκε και ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων. Η μόνη στήριξη ήρθε στην αγορά από τα φορτία τσιμέντου και λιπασμάτων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 25-26,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11,5-13 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά διατήρησε τη δυναμική της χάρη στα λιπάσματα από την βαλτική καθώς τα φορτία σιτηρών ήταν περιορισμένα. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13,5-15Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος φαίνεται να βοηθήθηκε από τις καθυστερήσεις που υπήρχαν στα στενά του Βοσπόρου καθώς συγκράτησε την προσφορά πλοίων. Η Μαύρη Θάλασσα συνεχίζει να προσφέρει ταξίδια με κάποιο μπόνους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 19,5-21 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά έδειξε σημάδια σταθεροποίησης, όχι τόσο λόγω της αύξηση στη ζήτησης αλλά κυρίως επειδή κάποια κλεισίματα σημειώθηκαν σε λίγο υψηλότερα επίπεδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ενισχύθηκε με νέα φορτία. Ένας ακόμα θετικός παράγοντας ήτανε η αύξηση των βυθισμάτων στο ποτάμι στην Αργεντινή βοηθώντας έτσι τον τομέα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 19-20,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 23-24,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και κυρίως στο νότο, η αγορά στιγματίστηκε από τον εξαιρετικά μειωμένο αριθμό πλοίων που οδήγησε πολλούς ναυλωτές να παραμείνουν στη θέση τους και να μην κινηθούν. Στο βορρά η ροή φορτίων ήταν σταθερή και τα πλοία εύκολα μπορούσαν να βρουν κάποια απασχόληση. Δυτικότερα η αγορά στην Ινδία και τον κόλπο παρέμεινε στα ίδια επίπεδα χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 14-15,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice