Στα πράσινα διατηρήθηκε η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2024 06:03
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου σημείωσε οριακές βελτιώσεις για ακόμα μία εβδομάδα, χάρη στα Panamaxes και τα μικρότερα μεγέθη, ενώ τα Capes υποχώρησαν ελαφρώς, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 4,84%, τα Kamsarmaxes +9,4%, τα Supramaxes +3,38% και τα Handies +0,37%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε μόλις κατά 15 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1518 μονάδες την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με περιορισμένη δραστηριότητα και αρκετά προβλήματα στη βόρεια Κίνα που προκάλεσαν οι καιρικές συνθήκες. Στα μέσα της εβδομάδας παρατηρήθηκε αλλαγή του κλίματος καθώς κάνει απαιτήσεις στην αγορά και η πλοιοκτήτες επέμειναν στις ιδέες τους. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,87 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στο βόρειο Ατλαντικό η αγορά συνέχισε την ανοδική πορεία της προηγούμενης εβδομάδας χάρη στη συνεχιζόμενη έλλειψη πλοίων. Ωστόσο στη βόρεια Ευρώπη επικράτησε ηρεμία αφού οι περισσότερη ναυλωτές χρησιμοποίησαν τα πλοία τους. Στο νότιο Ατλαντικό σημειώθηκαν κάποια κλεισίματα στο τέλος της εβδομάδας σε υψηλότερα επίπεδο σε σχέση με την προηγούμενη, δίνοντας έτσι αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 21,31 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 43,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 24,43Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό υπήρξε έντονη κινητικότητα κυρίως για τις φορτώσεις στα μέσα Φεβρουαρίου. Έτσι οι πλοιοκτήτες που μετακινούνται προς την περιοχή βρήκαν κάποια απασχόληση για τα πλοία τους υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Βορειότερα η εικόνα ήταν κάπως διαφορετική αφού οι ναυλωτές ήταν πιο διστακτικοί. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15,5-17,5Κ/ημέρα (παράδοση Ν.Α. Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 25-27 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 15,5-17,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία υπήρξαν βελτιώσεις στους ναύλους καθώς υπήρχε υποστήριξη στην αγορά με αρκετά φορτία από βόρειο Ειρηνικό, Ινδονησία και Αυστραλία. Επίσης υπήρξε και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για να ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα ήρεμα ωστόσο όσο περνούσαν οι μέρες η ενίσχυση με νέα φορτία βελτίωσε τη συνολική εικόνα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 12,5-14Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα αφού δεν υπήρξαν ιδιαίτερες μεταβολές, ωστόσο κάποια καλά κλεισίματα για κυκλικά ταξίδια στο νότο άφησαν αισιοδοξία για το μέλλον. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 5,5-7Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 6-7,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε σε ανοδικούς ρυθμούς όπως έκλεισε την προηγούμενη εβδομάδα, χάρη στα νέα φορτία που ήρθαν στην αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 19-20,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 15-16,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ήταν ήρεμος καθώς πλοιοκτήτες και ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν ενόψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς. Τα περισσότερα φορτία ήταν προς την Ασία ή εντός του κόλπου. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 20,5-22Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε δυναμικά με άνοδο των ναύλων. Ωστόσο προς το τέλος της εβδομάδας η έλλειψη φορτίων διέκοψε αυτή την άνοδο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 26,5-28Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε μεγάλη άνοδο καθώς υπήρξαν πολλά φορτία τα οποία όμως ήταν κάτω από την επιφάνεια. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-18Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε ανοδικά αφού η μειωμένη προσφορά πλοίων και η αυξημένη ζήτηση βοήθησαν τους πλοιοκτήτες να ανεβάσουν τους ναύλους. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 26-27,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10-11,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ενισχύθηκε με πολλά φορτία λιπασμάτων από τα ρωσικά λιμάνια της Bαλτικής. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-14Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος σε γενικές γραμμές διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα και μόνο σε μερικές περιπτώσεις εμφάνισε μικρές διορθώσεις προς τα πάνω, κυρίως για κάποια ταξίδια από τη δυτική μεσόγειο. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 17-18,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά δέχτηκε πιέσεις καθώς δεν ανανεώθηκε η λίστα με τα φορτία και παράλληλα αυξήθηκαν τα διαθέσιμα πλοία. Επιπλέον πολλοί ναυλωτές προτίμησαν να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους πλοία για τα φορτία τους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ήταν αρκετά δραστήρια με νέα φορτία με ημερομηνίες φεβρουαρίου, προς την αρχή της εβδομάδας. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία από τη μία ο βορράς που είχε περιορισμένο όγκο φορτίων και από την άλλη ο νότος ο οποίος εμφάνισε συγκέντρωση χωρητικότητας. Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπήρξε αρκετό ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου. Δυτικότερα, στον κόλπο της μέσης ανατολής και τη δυτική Ινδία η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετή δράση ωστόσο τις τελευταίες μέρες επικράτησε ηρεμία λόγω των διακοπών στο τέλος της εβδομάδας. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice