Σταθεροποιητικές τάσεις στην αγορά ξηρού φορτίου εν μέσω διεθνούς αστάθειας
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου 2024 06:07
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου σημείωσε οριακές βελτιώσεις, χάρη στα μεγαλύτερα μεγέθη, ενώ τα μικρότερα μεγέθη υποχώρησαν ελαφρώς, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν κατά 3,3%, τα Kamsarmaxes +9,9%, τα Supramaxes -5,3% και τα Handies -3,57%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 43 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1503 μονάδες την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε χωρίς ιδιαίτερη δράση. Ωστόσο όσο περνούσαν οι μέρες η ζήτηση βελτιώθηκε με περισσότερα φορτία κάρβουνου από την Αυστραλία. Έτσι αρκετά πλοία βρήκαν κάποια απασχόληση και η εβδομάδα έκλεισε με θετικό πρόσημο. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,77 $/tn.
Στον Ατλαντικό η αγορά ξεκίνησε πτωτικά αφού οι δραστηριότητα ήταν υποτονική. Στη συνέχεια η αγορά ανέβασε στροφές με περισσότερα φορτία από το βορρά και το νότο. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,83 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 43,19 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 19,25Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η αγορά κινήθηκε ανοδικά με το νότο να είναι οδηγός αυτής της πορείας και τα φορτία σιτηρών πρωταγωνιστές, και ακολούθησε ο βορράς. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 10,5-12,5Κ/ημέρα (παράδοση Ν.Α. Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23,5-25,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13,5-15,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία παρατηρήθηκαν μικτές τάσεις. Από τη μία τα σιτηρά από το βόρειο ειρηνικό και την ανατολική ακτή της νοτίου Αμερικής κέντρισαν το ενδιαφέρον και από την άλλη Ινδονησία και Αυστραλία ήταν ήρεμες χωρίς πολλές εναλλακτικές για τους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 7-9Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά δέχτηκε πιέσεις αφού πολλά φορτία μετέφεραν τις ημερομηνίες φόρτωσης για το Φεβρουάριο. Έτσι η ζήτηση δεν μπορούσε να καλύψει την προσφορά πλοίων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 11,5-13Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές. Από τη μία πλευρά υπήρχαν περισσότερα φορτία χάλυβα αλλά από την άλλη η υπερπροσφορά χωρητικότητας δεν επέτρεψε άνοδο στους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5,5-7Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε μικρές θετικές διορθώσεις, ωστόσο υπάρχει έντονη νευρικότητα μετά από τις επιθέσεις μεταξύ Ιράν - Πακιστάν. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 17,5-19Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε ύφεση αφού οι ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν να περάσει η κινέζικη πρωτοχρονιά για να κινηθούν. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 20,5-22Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA προχώρησε ανοδικά χάρη στην αυξημένη ζήτηση φορτίων προς την Ασία και για υπερατλαντικά ταξίδια και στη μειωμένη προσφορά πλοίων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε βελτιώσεις με περισσότερα φορτία από την περιοχή. Έτσι οι πλοιοκτήτες βρήκαν ευκαιρία να ανεβάσουν τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-18Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία, ενώ ο αριθμός των πλοίων έμεινε σταθερός. Έτσι βελτιώθηκε η ναυλαγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 24,5-26Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρουσίασε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης μετά από μία περίοδο που κινήθηκε αρνητικά. Οι κακές καιρικές συνθήκες και τα λειτουργικά προβλήματα που προκάλεσαν στα λιμάνια τάραξαν την την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης υπέρ των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9,5-11Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε βελτιώσεις προς όλες τις διαδρομές. Η αύξηση τον φορτίων βοήθησε την προσφορά πλοίων να μειωθεί οδηγώντας τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 17-18,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά υποχώρησε αφού δεν υπήρχαν πολλά φορτία ενώ παράλληλα υπήρξε συγκέντρωση χωρητικότητας. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19-20,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) δέχτηκε πίεσης στο μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας και μόνο τις τελευταίες μέρες παρουσιάστηκαν σημάδια βελτίωσης με κάποια φορτία προς το τέλος του μήνα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21-22,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και συγκεκριμένα στο νότο η εβδομάδα ξεκίνησε χωρίς ιδιαίτερη δράση, ωστόσο κάποιος δουλειές από την Αυστραλία τόνωσαν τη ζήτηση προς το τέλος εβδομάδας, χωρίς όμως να βελτιώσουν τη συνολική εικόνα της αγοράς. Στο βορρά η εβδομάδα ξεκίνησε με πολλές υποσχέσεις με κάποιες απαιτήσεις από το βόρειο Ειρηνικό όμως η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Δυτικότερα, στον κόλπο της μέσης ανατολής και τη δυτική Ινδία υπήρξε έντονη κινητικότητα αυξάνοντας και τα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα.
Wishing you and all of your loved ones health and happiness in the new year
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice