Άνοδο για την αγορά Ξηρού Φορτίου, καλύτερη εικόνα τα μεγαλύτερα μεγέθη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2023 06:08
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε με άνοδο με τα μεγαλύτερα μεγέθη να εμφανίζουν καλύτερη εικόνα, ενώ τα Handies έκλεισαν στα κόκκινα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 6,89%, τα Kamsarmaxes +4,5%, τα Supramaxes +1,48% και τα Handies -0,1%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 101 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 2046 μονάδες την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε δυναμικά την εβδομάδα που πέρασε, παρά το γεγονός ότι δεν ήταν όλοι οι μεγάλοι ναυλωτές στην αγορά. Ωστόσο στο δεύτερο μισό της εβδομάδας έπεσαν οι ρυθμοί και τελικά η εβδομάδα έκλεισε με μικρά εβδομαδιαία κέρδη. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,7 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο βορρά σημειώθηκε μεγάλη άνοδος στους ναύλους για τα ταξίδια προς την Ασία με προσφορά πλοίων να διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα. Νοτιότερα επικράτησε ισορροπία με τους ναύλους να διατηρούνται στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,77 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 52,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 40,19Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η αγορά ενισχύθηκε με αρκετά φορτία μεταλλευμάτων και σιτηρών τόσο για υπερατλαντικά ταξίδια όσο και για ταξίδια προς την Ασία και για φορτώσεις για το πρώτο μισό του Νοεμβρίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12,5-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 22,5-24,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 16,5-18,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η δραστηριότητα ήταν υποτονική και μόνο κάποια φορτία από την Ινδονησία εμφάνισαν ενδιαφέρον. Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και μικρότερα πλοία επιδίωξαν να κλείσουν κάποια από αυτά τα φορτία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 13,5-15,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά έχασε έδαφος καθώς τα φορτία κάρβουνου ήταν αρκετά μειωμένα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι αρκετοί πλοιοκτήτες εξέταζαν το ενδεχόμενο να μετακινηθούν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έπεσαν στα 12-13,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά προχώρησε χωρίς κάποιο ενδιαφέρον αυτή την εβδομάδα, αφού η λίστα των φορτίων δεν προσέφερε αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 8-9,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 8-9,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα αφού οι ναυλωτές πιέζουν για χαμηλότερους ναύλους ενώ οι πλοιοκτήτες δεν έδειξαν πρόθυμοι να υποχωρήσουν από τις ιδέες τους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6,5-8 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά με αρκετή δραστηριότητα κυρίως για ταξίδια προς την Ασία. Προς το τέλος της εβδομάδας οι ναυλωτές κράτησαν στάση αναμονής προκειμένου να συγκρατήσουν την άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 18-19,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 26,5-28Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ήταν ήρεμη με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν οι ναύλοι παρά το γεγονός ότι η προσφορά χωρητικότητας είναι περιορισμένη μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε μικρές διορθώσεις λόγω της έλλειψης νέων ευκαιριών για τους πλοιοκτήτες. Ωστόσο οι απώλειες ήταν οριακές ενώ διατηρήθηκε το θετικό κλίμα στην περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 16-17,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 17,5-19Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 24-25,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος δέχθηκε πιέσεις αφού η έλλειψη σιτηρών ήταν φανερή και μόνο κάποια φορτία με κλίνκερ εμφάνισαν ενδιαφέρον. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα έτσι φαίνεται να κυλήσει το διάστημα μέχρι τα τέλη του μήνα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 22,5-24Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ισορροπημένη ως προς τη ζήτηση και την προσφορά. Από τη μία η ροή των φορτίων ήταν σταθερή, ενώ από την άλλη δεν άλλαξε και ο αριθμός των πλοίων της περιοχής. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13,5-15Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος υποχώρησε, αφού πέρα από κάποια φορτία σιτηρών και κλίνκερ δεν υπήρχε κάποιο άλλο ενδιαφέρον στην περιοχή. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 16,5-18 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ενισχύθηκε από τη δραστηριότητα στην Ανατολική Ακτή καθώς υπήρχαν κάποια φορτία με scrap, ενώ και τα ανοιχτά πλοία της περιοχής είναι λιγότερα σε σχέση με τη ζήτηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πλοιοκτήτες ζητούσαν υψηλότερους ναύλους για ταξίδια προς τη Μεσόγειο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά παρουσίασε μικρή πτώση. Από τη μία ο νότος ο οποίος ήταν υποτονικός και από την άλλη ο βορράς που προσέφερε πολλές εναλλακτικές επιλογές στους πλοιοκτήτες. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε όπως ακριβώς τελείωσε η προηγούμενη, όμως σύντομα πήρε την κάθοδο καθώς απουσίαζαν τα νέα φορτία και από το βορρά και από το Νότο. Στον κόλπο της Μέσης Ανατολής η αγορά παρουσίασε μικρή άνοδο των ναύλων χάρη στην μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα από τη Δυτική Ινδία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10-11,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9,5-11Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα.