Άνοδος του BDI χάρη στα Capes
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 09 Οκτωβρίου 2023 08:29
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
Ανοδικά προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου χάρη στα Capes, αφού τα υπόλοιπα μεγέθη κατέγραψαν απώλειες. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 33,75%, τα Kamsarmaxes -7,56%, τα Supramaxes -3,4% και τα Handies -0,6%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 228 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1929 μονάδες την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε με έντονη δραστηριότητα την εβδομάδα. Ωστόσο στη συνέχεια παρουσίασε μία κάμψη η οποία δεν κράτησε πολύ με αποτέλεσμα η εβδομάδα να κλείσει με άνοδο. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 11,158 $/tn.
Στον Ατλαντικό η αγορά κινήθηκε δυναμικά τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο με αρκετά νέα φορτία και περιορισμένη προσφορά χωρητικότητας. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 26,38 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 46,25 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 33,125Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό επικράτησε ηρεμία καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Ο βορράς παρουσίασε ελαφρώς καλύτερη εικόνα από το Νότο, όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για να δούμε άνοδο στους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-15Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23,5-25,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 14,5-16,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες εξαιτίας των διακοπών στην Κίνα αλλά και άλλες τοπικές διακοπές. Στα μέσα της εβδομάδας είδαμε κάποια φορτία από την Αυστραλία τα οποία απλά συγκράτησαν την ευρύτερη πτώση. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 13-15Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά υποχώρησε περεταίρω, με μόνη στήριξη στην αγορά να έρχεται από τα φορτία της Αυστραλίας.Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έπεσαν στα 13,5-15Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η εβδομάδα κύλησε ήρεμα αφού οι περισσότερες χώρες βρίσκονταν σε mood διακοπών. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 9,5-11Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά υποχώρησε καθώς η δραστηριότητα ήταν πολύ περιορισμένη λόγω των διακοπών στην Κίνα. Μόνο κάποια ταξίδια προς την Ανατολική Ινδία και το Μπαγκλαντές συγκράτησαν την πτώση των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6,5-8Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ήταν ήρεμος, λόγω των διακοπών στην Κίνα και του συνεδρίου του ASBA στο Μαϊάμι. Ωστόσο ο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων συγκράτησε την πτώση των ναύλων.Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερη δραστηριότητα καθώς οι διακοπές στην Κίνα κράτησαν τους ρυθμούς σε χαμηλά επίπεδα. Ωστόσο όσο περνούσαν οι μέρες η δραστηριότητα βελτιωνόταν. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές αφού επικράτησε ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 14,5-16Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 20-21,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος δέχτηκε πιέσεις αφού η ζήτηση ήταν σαφώς μειωμένη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ αυξήθηκε και η προσφερόμενη χωρητικότητα της περιοχής. Τα ταξίδια προς την Ασία εμφάνισαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 24-25,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 14-15,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα αφού η ζήτηση ήταν περιορισμένη και μόνο τα λιπάσματα από τη βαλτική προσέφεραν εναλλακτικές στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-14Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος εμφάνισε ύφεση με τους ναύλους να χάνουν έδαφος λόγω της μειωμένης ζήτησης. Ωστόσο το δεύτερο μισό του μήνα αναμένεται να είναι πιο δραστήριο. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 18,5-20 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά εμφάνισε περισσότερη δραστηριότητα καθώς οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι επέστρεψαν στη θέση τους μετά από το συνέδριο στο Μαϊάμι. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά παρουσίασε βελτίωση με περισσότερα φορτία κυρίως από τη βόρεια Βραζιλία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα παρά τις διακοπές στην Κίνα. Ο βασικός λόγος ήταν η αύξηση της ροής των φορτίων κυρίως από την Αυστραλία. Στον κόσμο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η εικόνα ήταν χειρότερη με τη ζήτηση να είναι ακόμα χαμηλότερη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9,5-11Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.