Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Στα πράσινα η Αγορά Ξηρού φορτίου

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

Με νέα άνοδο προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου καθώς κέρδη παρουσίασαν όλα τα μεγέθη, με το δείκτη των Capes να αυξάνεται πάνω από 20% (για δεύτερη εβδομάδα), σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 24,25%, τα Kamsarmaxes +11,2%, τα Supramaxes +13,13% και τα Handies +10,9%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 195 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1381 μονάδες την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετή κινητικότητα, καθώς δύο από τους μεγαλύτερους ναυλωτές ήταν στην αγορά με φορτία. Ιδιαίτερη στήριξη ήρθε από τα φορτία κάρβουνο. Όσο η εβδομάδα προχωρούσε η δραστηριότητα υποχώρησε με αποτέλεσμα να σταθεροποιηθούν οι ναύλοι. Όμως το τελείωμα της εβδομάδας ήταν εξίσου δυναμικό όσο και η αρχή της. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,85 $/tn.
Στον Ατλαντικό φάνηκε ότι ο βορράς ήταν οδηγός της κούρσας με την προσφορά χωρητικότητας να είναι περιορισμένη. Έτσι οι ναύλοι οδηγήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Η εικόνα στο Νότο ήταν επίσης καλή με αρκετά φορτία από την Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,47 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 33,775 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 12,09Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό το ισοζύγιο μεταξύ προσφοράς και ζήτησης έγειρε σαφώς υπέρ των πλοιοκτητών, καθώς υπήρχαν πολλά φορτία σιτηρών και μεταλλευμάτων με κύρια κατεύθυνση την Ασία, ενώ ο αριθμός των πλοίων δεν ήταν αρκετός για να καλύψει την υπάρχουσα ζήτηση. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13,5-15,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23,5-25,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία ο Βόρειος Ειρηνικός ήταν αυτός που ξεχώρισε και ακολούθησαν η Αυστραλία και η Ινδονησία με κάποια φορτία μεταλλευμάτων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12-14Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά ανέβηκε με οδηγό τα φορτία κάρβουνο από την Ινδονησία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 14-15,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή είδαμε περισσότερα φορτία από τη βόρεια Κίνα και τον βόρειο Ειρηνικό με αποτέλεσμα να βελτιωθούν και οι ναύλοι. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 8-9,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά κινήθηκε ανοδικά τόσο για τα τοπικά ταξίδια όσο και για τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 8,5-10Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος εμφάνισε μεγάλη αύξηση της ζήτησης για ταξίδια προς την Ασία εν αντιθέσει με τα υπερατλαντικά ταξίδια που ήταν περιορισμένα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA δέχθηκε πιέσεις, παρά το γεγονός ότι επικράτησε μία σχετική ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Ουσιαστική στήριξη ήρθε στην αγορά από τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη συνέχισε τη θετική της πορεία αφού ο αριθμός των διαθέσιμων κλινών ήταν περιορισμένος και συνεχώς νέα φορτία έκαναν την εμφάνισή τους. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-18Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε νέα άνοδο αφού υπάρχουν ακόμα πολλά φορτία για τα τέλη Σεπτεμβρίου που δεν έχουν καλυφθεί. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 26,5-28Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 17-18,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη για ακόμα μία εβδομάδα σημειώθηκαν κέρδη. Αρκετά νέα φορτία λιπασμάτων από τη βαλτική ενίσχυσαν την αυτοπεποίθηση των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-14Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος προχώρησε ενισχυμένη με αυξημένη ζήτηση από τη μαύρη θάλασσα αλλά και τη Δυτική Μεσόγειο. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 14,5-16Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 19,5-21 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά εμφάνισε νέα άνοδο, με τους πλοιοκτήτες να εμμένουν στις ιδέες τους καθώς η αυξημένη ζήτηση τους έδινε αυτή τη δυνατότητα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία. Ωστόσο αυτή η άνοδος έχει επιβραδυνθεί λόγω των μειωμένων επιλογών των πλοιοκτητών. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαίτερα στην άπω Ανατολή η εβδομάδα ξεκίνησε ήρεμα, όμως όσο οι μέρες περνούσαν η δραστηριότητα βελτιώθηκε. Στο Νότο φάνηκε ότι οι πλοιοκτήτες ήταν σε καλύτερη θέση από τους ναυλωτές καθώς η έλλειψη προσφοράς χωρητικότητας τους έφερνε σε πλεονεκτική θέση. Ωστόσο η άνοδος των ναύλων δεν ήταν ανάλογη. Στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η ζήτηση ήταν περιορισμένη όμως και ο μειωμένος αριθμός πλοίων βοήθησε την αγορά να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7,5-9Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9,5-11Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter