Βελτιώσεις για την Αγορά Ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 17 Ιουλίου 2023 09:57
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
Με μικρή άνοδο προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου αφού όλα τα μεγαλύτερα μεγέθη παρουσίασαν άνοδο.
Η μεγαλύτερη άνοδος σημειώθηκε στα Panamaxes και ακολούθησαν Capes και Supramaxes, ενώ τα Handies έχασαν έδαφος σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ααν ανέβηκαν κατά 8,7%, τα Kamsarmaxes +11,3%, τα Supramaxes +2,7% και τα Handies -3,4%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 81 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1090 μονάδες την Παρασκευή 14 Ιουλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε θετικά, με τους τρεις κυριότερους ναυλωτές να βρίσκονται στην αγορά και να αναζητούν πλοία. Ωστόσο το υπόλοιπο της εβδομάδας δεν ήταν ανάλογο καθώς μόλις καλύφθηκαν οι αρχικές απαιτήσεις η ροή των φορτίων διακόπηκε. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας σημειώθηκε ικανοποιητικός όγκος κλεισιμάτων. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,815 $/tn.
Στον Ατλαντικό και κυρίως στο Νότο παρατηρήθηκε πίεση στους ναύλους λόγω του μεγάλου αριθμού μετακινούμενων πλοίων προς την περιοχή της Βραζιλίας. Όμως η βελτίωση της δραστηριότητας στα μέσα της εβδομάδας περιόρισε τις απώλειες. Στο βόρειο Ατλαντικό η εικόνα ήταν σαφώς καλύτερη με περισσότερη δράση και αρκετά κλεισίματα, ενώ περιορίστηκαν και τα διαθέσιμα πλοία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 19,98 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 34,13 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 13,84Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στο βόρειο Ατλαντικό η αγορά ανέβασε στροφές κατά τη διάρκεια της εβδομάδας λόγω της ικανοποιητικής ροής φορτίων και του μειωμένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων. Οι πλοιοκτήτες μπορούσαν να βρουν φορτίο είτε από τη βόρεια Ακτή της Νοτίου Αμερικής είτε από την Ανατολική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών. Στο Νότο η εικόνα ήταν παρόμοια με αρκετά φορτία για το πρώτο μισό του Αυγούστου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12-14Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 16,5-18,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-9 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ξεκίνησε δυναμικά ωστόσο τις τελευταίες μέρες οι περισσότεροι ναυλωτές κράτησαν στάση αναμονής. Παράλληλα Αυστραλία και Βόρειος ειρηνικός δεν βοήθησαν την αγορά καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη. Έτσι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες προτίμησαν να μετακινηθούν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 7-9Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes η νοτιοανατολική Ασία φάνηκε να διατηρεί τη δυναμική της καθώς η Ινδονησία εμφάνισε αρκετή κινητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έμειναν στα 10-11,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά υποχώρησε, αφού τόσο η Κίνα όσο και ο Βόρειος ειρηνικός ήταν ήρεμοι με περιορισμένη ροή φορτίων. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5-6,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε να κινείται καθοδικά, με τους ναύλους να κινούνται κάτω από τα 10Κ ημερησίως για όλες τις διαδρομές. Η λίστα των πλοίων παραμένει μεγάλη ενώ η ζήτηση δεν είναι αρκετή για να αλλάξει το γενικό κλίμα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 5-6,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος εμφάνισε ικανοποιητικό όγκο φορτίων όμως ο αυξημένος αριθμός πλοίων των προηγούμενων εβδομάδων δεν επέτρεψε άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε σε χαμηλά νούμερα. Η ζήτηση ήταν τόσο περιορισμένη που οδήγησε τα Supramaxes να ανταγωνιστούν τα Handies σε μικρότερες παρτίδες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί κάπως η προσφερόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 9,5-11Κ/ημέρα.
Στην Ευρώπη η αγορά συνέχισε πτωτικά, παρά το γεγονός ότι είδαμε κάποια νέα φορτία. Οι ναυλωτές βλέποντας το ευρύτερο κλίμα επέμειναν στις ιδέες τους, ενώ και αρκετοί πλοιοκτήτες αποδέχθηκαν χαμηλότερα νούμερα προκειμένου να κλείσουν τα πλοία τους. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 8-9,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες, επηρεασμένοι από την τάση των προηγούμενων εβδομάδων. Ωστόσο είδαμε κάποια φορτία σιτηρών από τη μαύρη θάλασσα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά υποχώρησε περαιτέρω καθώς απουσίαζαν τα νέα φορτία ενώ και η κινητικότητα ήταν περιορισμένη. Επίσης και τα φορτία από τη Ρωσία δεν αποτελούσαν μία δελεαστική εναλλακτική για τους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έπεσαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 5,5-7Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 5-6,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος συνέχισε ανοδικά καθώς ενισχύθηκε με αρκετά φορτία σιτηρών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο υπήρξαν αρκετά φορτία στην αρχή της εβδομάδας, τα οποία όμως καλύφθηκαν πολύ γρήγορα. Έτσι μπορεί ο αριθμός των πλοίων να μειώθηκε αλλά ακόμα υπάρχει υπερπροσφορά στην περιοχή και οι ναύλοι κρατούνται σε χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 8,5-10Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με αρκετή δράση και πολλά κλεισίματα. Ωστόσο η συνέχεια της εβδομάδας δεν ήταν ανάλογη, καθώς η ροή των φορτίων δεν ανανεώθηκε και αυξήθηκε η προσφερόμενη χωρητικότητα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις. Τόσο αγοράς όσο και ο νότος ήταν ήρεμοι και μόνο κάποια φορτία προς τον Ατλαντικό εμφάνισαν ενδιαφέρον, αλλά δεν ήταν αρκετά για να αλλάξουν τη γενική εικόνα. Στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές με την προσφορά πλοίων να αυξάνεται και τις καιρικές συνθήκες να δημιουργούν προβλήματα στα λιμάνια. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6,5-8Κ /ημέρα.