Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Απώλειες για την Αγορά Ξηρού φορτίου

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

Με πτώση συνέχισε η αγορά ξηρού φορτίου αφού όλα τα μεγέθη παρουσίασαν πτώση. Οι μεγαλύτερες απώλειες σημειώθηκαν στα Capes και ακολούθησαν τα μικρότερα μεγέθη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes υποχώρησαν κατά 10,68%, τα Kamsarmaxes -4,5%, τα Supramaxes -3,4% και τα Handies -4,9%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 82 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1009 μονάδες την Παρασκευή 7 Ιουλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με περισσότερες απαιτήσεις. Μπορεί η ζήτηση να κινήθηκε στους ίδιους ρυθμούς, όμως η υπερπροσφορά πλοίων δεν άφησε περιθώρια για άνοδο των ναύλων. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας σημειώθηκε ικανοποιητικός όγκος κλεισιμάτων. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,068 $/tn.
Στον Ατλαντικό παρατηρήθηκε έλλειψη δραστηριότητας λόγω της μειωμένης ζήτησης. Έτσι οι ναύλοι υποχώρησαν. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας είδαμε βελτίωση στη δραστηριότητα με αποτέλεσμα να έχουμε ελαφριά άνοδο στους ναύλους. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,03 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 30,08 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 10,09Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και ιδίως στο βορρά η αγορά παρουσίασε ικανοποιητικό όγκο φορτίων με αρκετά σιτηρά και ορυκτά, ενώ η προσφορά πλοίων ήταν περιορισμένη. Στο Νότο τα περισσότερα φορτία μέχρι τα μέσα του μήνα έχουν καλυφθεί και πλέον όλη βαρύτητα πέφτει για τις φορτώσεις στο τέλος του μήνα. Όμως οι μελλοντικές προβλέψεις έχουν πτωτική τάση. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 20-22Κ/ημέρα (παράδοση Ν. Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 15,5-17,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-8 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά υποχώρησε περαιτέρω καθώς η ζήτηση δεν ήταν αρκετή για να οδηγήσει σε άνοδο τους ναύλους. Ο Βόρειος ειρηνικός ήταν ήρεμος και μόνο τα φορτία από την Ανατολική Αυστραλία και την Ινδονησία στήριξαν την αγορά. Έτσι αρκετοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να μετακινηθούν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 6-8Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes η νοτιοανατολική Ασία διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Ενώ υπήρξαν αρκετά φορτία κάρβουνου, δεν ήταν αρκετά για να ανεβάσουν τους ναύλους καθώς αρκετά πλοία από το βορρά αναζητούσαν δουλειές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 8,5-10Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά υποχώρησε καθώς ήτανε μειωμένα τα φορτία χάλυβα και νικελίου. Μόνο τα κυκλικά ταξίδια στο βόρειο Ειρηνικό εμφάνισαν κάποιο ενδιαφέρον. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5-6,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά φαίνεται πως δεν επέστρεψε από τις διακοπές του EID, καθώς η δραστηριότητα ήταν υποτονική και υπήρχαν μόνο κάποιες τοπικές δουλειές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 5,5-7Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε βελτίωσης καθώς υπήρξαν περισσότερα φορτία προς την Ασία και ακολούθησαν τα υπερατλαντικά. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA υποχώρησε λόγω της αυξημένης προσφοράς χωρητικότητας. Δεδομένου ότι ο υπόλοιπος Ατλαντικός δεν εμφανίζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον πολλά πλοία μετακινήθηκαν προς την περιοχή με αποτέλεσμα να ενταθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 11,5-13Κ/ημέρα.
Στην Ευρώπη η αγορά παρουσίασε βελτιώσεις καθώς ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία ενώ η προσφορά πλοίων παρέμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος δέχτηκε πιέσεις λόγω της έλλειψης ζήτησης και της αύξησης των διαθέσιμων πλοίων της περιοχής. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6,5-8 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Μπορεί να υπήρξαν περισσότερα φορτία στην περιοχή ωστόσο μετακινήθηκαν αρκετά πλοία από τη Δυτική Μεσόγειο ενισχύοντας τον ανταγωνισμό. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 5-6,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία σιτηρών. Έτσι φάνηκε να σταθεροποιείται η πτώση των προηγούμενων ημερών, ενώ υπάρχει αισιοδοξία για καλυτέρευση της αγοράς το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρέμεινε υπό πίεση αφού η προσφορά υπερτερούσε της ζήτησης κατά πολύ. Έτσι πολύ πλοιοκτήτες ερευνούσαν το ενδεχόμενο να μετακινηθούν νοτιότερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 8,5-10Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά έχασε έδαφος καθώς ήταν εμφανής η έλλειψη ζήτησης. Έτσι συνεχίστηκε η συγκέντρωση χωρητικότητας. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στην Ασία επικράτησε ηρεμία. Μπορεί να παρατηρήθηκε μείωση των διαθέσιμων πλοίων τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο, όμως η ροή των φορτίων ήταν περιορισμένη. Ηρεμία επικράτησε και στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία, αν και η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κράτησε τους ναύλους στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6,5-8Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter