Οριακή άνοδο εμφάνισε η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 19 Ιουνίου 2023 10:11
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
Με οριακή άνοδο προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου χάρη στην αύξηση που εμφάνισαν τα μεγαλύτερα μεγέθη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Capes, Panamaxes και Supramaxes παρουσίασαν μικρές βελτιώσεις, ενώ τα Handies σημείωσαν απώλειες. Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν κατά 0,92%, τα Kamsarmaxes +4,1%, τα Supramaxes +1,7% και τα Handies -7,4%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 21 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1076 μονάδες την Παρασκευή 16 Ιουνίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα πιο ήρεμα, παρά το γεγονός ότι οι κυριότεροι ναυλωτές ήταν δραστήριοι. Στους ίδιους ρυθμούς κινήθηκε για το υπόλοιπο της εβδομάδας με μειωμένη δραστηριότητα και λίγες νέες δουλειές. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,125 $/tn.
Στον Ατλαντικό κατά τις πρώτες μέρες της εβδομάδας η δραστηριότητα ήταν υποτονική ενώ και η ζήτηση ήταν μειωμένη. Ωστόσο στη συνέχεια της εβδομάδας είδα αρκετές βελτιώσεις και κλεισίματα σε υψηλότερα επίπεδα, κυρίως από το βορειοατλαντικό προς την Ασία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,389 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 29,05 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 9,23Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό είδαμε βελτιώσεις χάρη στα φορτία σιτηρών και στην αυξημένη δραστηριότητα για υπερατλαντικά ταξίδια. Στο ίδιο μοτίβο κινήθηκε και ο νότος με τους ναυλωτές να ψάχνουν πλοία και από τη νοτιοανατολική Ασία προκειμένου να καλυφθούν. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 24,5-26,5Κ/ημέρα (παράδοση Ν. Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 18-20 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-10 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία σιτηρών και ορυκτών τόσο από την Αυστραλία όσο και την Ινδονησία. Παράλληλα η βελτιωμένη εικόνα της Ανατολικής Ακτής Νοτίου Αμερικής αποτελούσε εναλλακτική για αρκετούς πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 8-10Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes η νοτιοανατολική Ασία είχε ένα καλό ξεκίνημα με κάποια φορτία κάρβουνου, που τόνωσαν τα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 8,5-10Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή μπορεί οι εξαγωγές χάλυβα από την Κίνα να κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο αρκετά πλοία βρήκαν απασχόληση στο Νότο. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5,5-7Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις καθώς η συγκέντρωση χωρητικότητας ήταν μεγάλη ενώ οι κακές καιρικές συνθήκες έχουν δημιουργήσει μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 8-9,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4,5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος έδειξε περισσότερη κινητικότητα με αρκετά κλεισίματα, όμως ο αυξημένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων δεν επέτρεψε την άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε καλύτερη εικόνα σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες καθώς η ζήτηση αυξήθηκε κυρίως για τα τέλη του μήνα, αρχές του επόμενου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στην Ευρώπη η αγορά δέχτηκε πιέσεις λόγω της μεγάλης προσφοράς πλοίων, για ακόμα μία εβδομάδα. Έτσι οι ναυλωτές επέβαλαν τις ιδέες τους. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 8-9,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος συνέχισε να υποχωρεί λόγω της έλλειψης φορτίων ιδίως στην Ανατολική Μεσόγειο. Αντιθέτως η Δυτική Μεσόγειος εμφάνισε περισσότερη σταθερότητα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη συνεχίστηκαν οι πτωτικές τάσεις, καθώς οι ευκαιρίες απασχόλησης για τους πλοιοκτήτες ήταν λιγοστές, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να μειώσουν αρκετά τις ιδέες τους προκειμένου να κλείσουν. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έπεσαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος εμφάνισε αύξηση της ζήτησης στα μέσα της εβδομάδας, η οποία όμως δεν ήταν αρκετοί για να απορροφήσει όλη αυτή τη συσσωρευμένη χωρητικότητα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά, με κάποια νέα φορτία. Ωστόσο αυτά καλύφθηκαν γρήγορα και ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων συνέχισε να πιέζει τους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 10,5-12Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά συνέχισε να υποχωρεί αλλά όχι με τους ίδιους ρυθμούς. Η πλειοψηφία των φορτίων είναι από τη νότια Βραζιλία και την Αργεντινή ενώ ο βορράς ήταν πιο φτωχός. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά κατάφερε να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα, κυρίως λόγω της ισορροπίας μεταξύ ζήτησης και προσφοράς που υπήρχε στην αρχή της εβδομάδας. Επίσης, ο νότος παρουσίασε καλύτερη εικόνα του βορρά. Στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά έχασε έδαφος, παρασυρόμενοι από τον κυκλώνα Biparjoy που χτύπησε τη Δυτική Ινδία και προκάλεσε σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των λιμανιών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.