Άνοδος για τα μεγάλα μεγέθη, απώλειες για τα μικρά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 12 Ιουνίου 2023 06:58
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
Συνέχισε ανοδικά η αγορά ξηρού φορτίου χάρη στην αύξηση που εμφάνισαν τα μεγάλα μεγέθη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Τα Capes και Panamaxes παρουσίασαν βελτιώσεις, ενώ Supramaxes και Handies σημείωσαν απώλειες. Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν κατά 35,7%, τα Kamsarmaxes +11,28%, τα Supramaxes -10,15% και τα Handies -8,05%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 136 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1055 μονάδες την Παρασκευή 9 Ιουνίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ήταν ιδιαιτέρως δραστήρια στην αρχή της εβδομάδας με τους τρεις μεγαλύτερους ναυλωτές να βγάζουν απαιτήσεις από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα. Στη συνέχεια της εβδομάδας είδαμε να πέφτουν οι ρυθμοί και οι ναύλοι να σημειώνουν διορθώσεις. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,735 $/tn.
Στον Ατλαντικό η αγορά ήταν σχετικά ήρεμη. Υπήρξαν αρκετά πλοία τάπερ μετακινήθηκαν από την Ασία με τους πλοιοκτήτες να ελπίζουν ότι θα βρουν καλύτερες ευκαιρίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ιδίως στα φορτία από τη νότια Βραζιλία είδαμε μία αύξηση στις ιδέες των πλοιοκτητών. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 19,7 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 28,78 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 7,91Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η εβδομάδα ξεκίνησε ζωηρά με αρκετά νέα φορτία. Όμως στα μέσα της εβδομάδας παρουσιάστηκε μία κάμψη, η οποία ξεπεράστηκε τις τελευταίες μέρες, χάρη στην αυξημένη ζήτηση από τη Λατινική Αμερική προς την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 22-24Κ/ημέρα (παράδοση Ν. Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 19-21 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-9 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία είδαμε ένα δυναμικό ξεκίνημα της αγοράς κατά τις πρώτες μέρες της εβδομάδας. Η εβδομάδα κύλησε στους ίδιους ρυθμούς με ικανοποιητική ροή φορτίων εκτός από την Αυστραλία όσο και από την Ινδονησία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 9-11Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes η νοτιοανατολική Ασία υποχώρησε λόγω της έλλειψης φορτίων κάρβουνου από την Ινδονησία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έπεσαν στα 7-8,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά είχε ένα καλό ξεκίνημα της εβδομάδας, με κάποια φορτία ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη με αποτέλεσμα να σημειωθούν νέες απώλειες. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5,5-7Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε με μειωμένη ζήτηση και λίγα νέα φορτία. Ωστόσο η προσφερόμενη χωρητικότητα των πλοίων της περιοχής είναι σταθερή, συνεπώς μία αύξηση της ζήτησης θα οδηγήσει σε βελτίωση του κλίματος. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4,5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές με τη δραστηριότητα να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Προβληματισμό προκαλεί ο αυξημένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια υποχώρησαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε μικρές βελτιώσεις στην αρχή της εβδομάδας, χάρη στην αύξηση των φορτίων για τα μεγαλύτερα πλοία. Ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Έτσι οι ναύλοι έμειναν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στην Ευρώπη η αγορά έδειξε να σταθεροποιείται. Μπορεί να μην υπήρξαν πολλά φορτία αλλά ο μειωμένος αριθμός πλοίων βοήθησε την αγορά να μη χάσει περαιτέρω έδαφος. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε πτωτικές τάσεις για ακόμα μία εβδομάδα, με τις μεγαλύτερες να σημειώνονται στα ταξίδια προς την Ασία. Είπαμε αυξημένο αριθμό φορτίων από τη Δυτική Μεσόγειο. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά σημείωσε νέες απώλειες καθώς ο αριθμός κλεισιμάτων ήταν μειωμένος και ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων που παραμένουν στην περιοχή υψηλός. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έμειναν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-8,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος υποχώρησε με λίγες συμφωνίες να έρχονται στην επιφάνεια. Η αυξημένη προσφερόμενη χωρητικότητα άσκησε επιπλέον πίεση στους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά συνέχισε να υποχωρεί με την υπερπροσφορά χωρητικότητας να πιέζει περαιτέρω τους άλλους. Ενδιαφέρον προκάλεσαν κάποια φορτία από την Ανατολική Ακτή προς τη Δυτική. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 10,5-12Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά ξεκίνησε ήρεμα με λίγα φορτία. Όμως είδαμε περισσότερη κινητικότητα προς το τέλος εβδομάδας, από το βορρά ενώ υπήρξαν και κάποια υπερατλαντικά ταξίδια από το Νότο. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές να κρατούν στάση αναμονής. Η μόνη κινητικότητα παρατηρήθηκε για τα φορτία από Αυστραλία η οποία δεν ήταν αρκετή για να καλύψει το κενό στο Βορρά και στο Νότο. Στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η εβδομάδα προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές και μόνο από την Ανατολική Ακτή είδαμε κάποια φορτία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.