Διψήφιες απώλειες για την αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 21 Μαΐου 2023 23:17
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
Με ύφεση συνέχισε η αγορά ξηρού φορτίου με πτώση να καταγράφεται σε όλα τα μεγέθη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Τα μεγαλύτερα μεγέθη σημείωσαν τις μεγαλύτερες απώλειες και ακολούθησαν τα μικρότερα. Αναλυτικότερα, τα Capes μειώθηκαν κατά 14,3%, τα Kamsarmaxes -12,8%, τα Supramaxes -2,55% και τα Handies -3,1%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI μειώθηκε κατά 174 μονάδες (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1384 μονάδες την Παρασκευή 19 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά ήταν ενεργή με ικανοποιητικό όγκο φορτίων. Οι κυριότεροι ναυλωτές ήταν παρόντες με φορτία σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα και κάποια φορτία προς την Ιαπωνία. Παραταύτα δεν άλλαξε το αρνητικό κλίμα με αποτέλεσμα να κλείσει στα κόκκινα η εβδομάδα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,8 $/tn.
Στον Ατλαντικό η εβδομάδα ξεκίνησε ήρεμα. Στα μέσα της εβδομάδας είδαμε περισσότερη δράση με αρκετά κλεισίματα. ωστόσο τις τελευταίες δύο μέρες η αγορά υποχώρησε σημειώνοντας διψήφιες απώλειες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,79 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 34 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 20,82Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο βορρά η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες, καθώς η ζήτηση ήταν πολύ περιορισμένη. Υπήρχαν αρκετά πλοία στη νότια Αφρική που ενίσχυσαν τον ανταγωνισμό των πλοιοκτητών και οι ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν ώστε να μειώσουν τους ναύλους. Η νότια Αμερική ήταν δραστήρια, ωστόσο αυτό δεν αποτυπώθηκε και στους ναύλους που παρατηρήθηκε πτώση. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 25-27Κ/ημέρα (παράδοση Ν. Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 18,5-20,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-10 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα έκλεισε σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα καθώς απουσίαζαν τα νέα φορτία από Ινδονησία, Αυστραλία και Βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ /ημέρα (παράδοση Ασία).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes η νοτιοανατολική Ασία ξεκίνησε την εβδομάδα ήρεμα, ωστόσο ανέβασε στροφές στα μέσα της εβδομάδας, με περισσότερα φορτία κάρβουνου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έμειναν στα 10,5-12Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά υποχώρησε εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης από το βορρά. Επίσης πολλοί πλοιοκτήτες αποφεύγουν τα ταξίδια προς την Ινδία λόγω των μουσώνων. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 8,5-10Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Αρκετά πλοία είναι υπό συζήτηση για κάποιο φορτίο αλλά ακόμα υπάρχει υπερπροσφορά χωρητικότητας στην περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 7,5-9Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος κινήθηκε ανοδικά καθώς υπήρξε έντονη δραστηριότητα, με αρκετά κλεισίματα τα οποία έγιναν σε υψηλότερα νούμερα. Υπάρχουν ακόμα αρκετά πλοία στην περιοχή, αλλά η ζήτηση δείχνει αρκετή για να κρατήσει τη θετική πορεία της αγοράς. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε ύφεση σε όλες τις διαδρομές. Πολλά φορτία έχουν καλυφθεί με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός μεταξύ των πλοιοκτητών να εντείνεται. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 20,5-22Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Στην Ευρώπη η έλλειψη φορτίων είναι εμφανής, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρούν. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε μειωμένη δραστηριότητα, ενώ πολλοί ναυλωτές χρησιμοποίησαν τα δικά τους πλοία. Θετικό σημείο αποτελεί η ανανέωση της συμφωνίας για το διάδρομο προς τα Ουκρανικά λιμάνια για 60 μέρες. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 17,5-19Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11-12,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά υποχώρησε περαιτέρω με τους πλοιοκτήτες να αναζητούν αγωνιωδώς κάποιο φορτίο, ενώ δεν υπήρχε και η εναλλακτική από τη Ρωσία. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έπεσαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος υποχώρησε, αφού δεν υπάρχουν αρκετά νέα φορτία για να καλύψουν όλη αυτή τη χωρητικότητα της περιοχής. Τα θετικά νέα ήρθαν από την επέκταση της συμφωνίας για τα ουκρανικά λιμάνια κατά 60 μέρες. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με υποχώρηση, όμως κάποια φορτία που εμφανίστηκαν στα μεσοβδόμαδα άλλαξαν το κλίμα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά συνέχισε πτωτικά, καθώς μπορεί να υπήρχε ζήτηση όμως ο ανταγωνισμός των πλοιοκτητών ήταν τέτοιος που οδήγησε σε πτώση τους ναύλους. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαίτερα στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με αισιοδοξία και την εμφάνιση κάποιων φορτίων. Η γενικότερη εικόνα όμως σε όλες τις περιοχές ήταν αρνητική καθώς η ροή των φορτίων ήταν περιορισμένη. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα.