Επέστρεψε από τις διακοπές η αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 24 Απριλίου 2023 07:34
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
Θετικά προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου με άνοδο να καταγράφεται σε όλα τα μεγέθη εκτός από τα Panamaxes, που εμφάνισαν οριακή πτώση σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 6%, τα Kamsarmaxes -0,6%, τα Supramaxes +9,6% και τα Handies +5%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 4,81% (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1504 μονάδες την Παρασκευή 21 Απριλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε νωχελικά καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη και υπήρχαν αρκετά διαθέσιμα πλοία στην περιοχή εντείνοντας τον ανταγωνισμό και ρίχνοντας τους ναύλους. Στα μέσα της εβδομάδας το κλίμα βελτιώθηκε με περισσότερα φορτία από την Ανατολική Αυστραλία, ωστόσο στο τέλος εβδομάδας επικράτησε ηρεμία. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,675 $/tn.
Στον Ατλαντικό η αγορά ήταν καλύτερη κυρίως στο βόρειο Ατλαντικό καθώς η ζήτηση βελτιώθηκε από τα μέσα της εβδομάδας και μετά. Ενώ βελτιωμένη ήταν και η δραστηριότητα και στο Νότο με αρκετά φορτία από τη Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 21,7 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 35,75 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 15,9Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η λίστα των ανοιχτών πλοίων ήταν μικρή, ενώ παράλληλα υπήρχαν αρκετά φορτία που έπρεπε να καλυφθούν, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους πλοιοκτήτες να επωφεληθούν και να αυξήσουν κάπως τα επίπεδα των ναύλων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14,5-16,5Κ/ημέρα (παράδοση Ν.Α. Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 26,5-28,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εικόνα ήταν ικανοποιητική με αρκετά φορτία ορυκτών από την Ινδονησία και την Αυστραλία βελτιώνοντας την εικόνα της ναυλαγοράς κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Ωστόσο, η αυξημένη διαθέσιμη χωρητικότητα της περιοχής συγκράτησε την άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 11-13Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά με κάποια φορτία κάρβουνου, ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη καθώς μετά την κάλυψη των φορτίων αυτών η ζήτηση δεν ανανεώθηκε. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 12-13,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά ενισχύθηκε με αρκετά φορτία νικελίου και χάλυβα, βελτιώνοντας έτσι τη συνολική της εικόνα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 10-11,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις καθώς η ζήτηση παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα κατά την περίοδο του Eid. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9,5-11Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε σε υψηλότερα νούμερα. Οδηγοί σε αυτή την πορεία ήταν τα φορτία σιτηρών και petcoke προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24-25,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε όπως τελείωσε η προηγούμενη εβδομάδα, δηλαδή με αυξημένους ναύλους. Η ζήτηση για πλοία ήταν αυξημένη και η προσφορά χωρητικότητας ήταν περιορισμένη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη κινήθηκε ανοδικά χάρη στην έλλειψη διαθέσιμων πλοίων ενώ η ροή φορτίων έμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ήταν ενεργή καθώς οι ναυλωτές φαίνεται ότι επέστρεψαν από τις πασχαλινές τους διακοπές. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 19-20,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 15,5-17 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρουσίασε νέα άνοδο με το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης να είναι υπέρ των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10-11,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος υποχώρησε αφού η δραστηριότητα ήταν περιορισμένη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο υπήρχαν κάποια φορτία χάλυβα και σιτηρών που βοήθησαν την αγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 12-13,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 14,5-16 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε άνοδο. Μπορεί να απουσίαζαν τα φορτία από την Ανατολική Ακτή αλλά η στήριξη ήρθε από τον κόλπο με πολλά φορτία σιτηρών προς την άλλη πλευρά του ατλαντικού. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά σημείωσε μεγάλη άνοδο με την πλειοψηφία των διαδρομών να κινούνται για τα μεγάλα μεγέθη πάνω από τα 20Κ ανά ημέρα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 19-20,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαιτέρως στη νοτιοανατολική Ασία παρατηρήθηκε έλλειψη άμεσα διαθέσιμων πλοίων, καθώς πολλά πλοία βρήκαν απασχόληση σε κάποια δουλειά από την Αυστραλία. Αντιθέτως η εικόνα βορειότερα ήταν εντελώς διαφορετική με υπερπροσφορά πλοίων και λίγα φορτία. Όμοια ήταν και η εικόνα στη Δυτική Ινδία και στον Κόλπο οδηγώντας σε μείωση τους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10-11,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα.